Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Material dörrsidor
4377 besök totalt
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Material dörrsidor

Tänkte höra vad ni har för erfarenheter kring olika material till dörrsidor i en ren banbil.

Har sett att det finns byggen i aluminium, i ren kolfiber eller en kombination av kol- och glasfiber. Har själv funderat på att använda aluminium då jag får för mig att det borde vara rätt så enkelt (=snabbt) att få till och kostnadseffektivt (=sparad vikt/kr). Är det rätt tänkt? Hur tjock aluminium behöver man i så fall ha för att få det tillräckligt styvt? Hur fäster man det i dörrsidan på bästa sätt - är det skruv som gäller eller finns det något smartare sätt?

Alla tips/erfarenheter mottages tacksamt

Här sen Maj 2003

Ska du ha mer än 1mm aluminium så är en vanlig 3,2mm masonitskiva lättare.

Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Eric Josefsson skrev:

och billigare Hur tunn aluminium kan man ha då

Här sen Nov 2002

Re:

oreo skrev:
Eric Josefsson skrev:

Beror på om den ska göra någon vettig funktion utom att sitta där... Och om du är känslig för bucklor eller revor i den, finns ju tjock 'folie' som är typ 0,3 men det går nog att skicka en knytnäve igenom om man försöker.

Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Re:

oreo skrev:
Eric Josefsson skrev:

Popnit har jag använt.

SBF/FIA kan ju vara ett bra riktmärke. thumbs up
FIA Appendix J - BESTÄMMELSER FÖR GRUPP N skrev:
6.7.2.3 Dörrar/Sidopaneler:
Det är tillåtet att ta bort ljudisolerande material från dörrarna förutsatt att detta inte förändrar deras form / utseende.

a) Det är även tillåtet att ersätta original dörrklädsel och ev. Original krockskydd med en sidopanel som är tillverkad av brandsäkert kompositmaterial. Denna panel ska då överensstämma med skiss 255-14 min. 255-14

b) om sidopåkörningsskyddet i dörren inte är borttaget får original dörrklädsel ersättas med en metallskiva minst 0,5 mm tjock, eller kolfiberskiva minst 1,0 mm tjock eller annan solid flamsäker skiva minst 2,0 mm tjock. I tvådörrarsbilar är det tillåtet att ta bort ljudisolerande material enligt ovanstående placerad under de bakre sidorutorna. Den minimala höjden på dörrens sidopåkörningsskydd ska sträcka sig från basen på dörren, upp till den maximala höjden för dörrsträvan. Utbyte av elektriska fönsterhissar till manuella är tillåtet. Det är även tillåtet att utbyta manuella fönsterhissar mot elektriska.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Jag kör 1mm alu på mina dörrar funkar fint har satt fast det med plåtskruv så det går att ta bort
om man vill komma åt inne i dörren

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Asså jag skrattade ganska mycket åt mina torex dörrsidor när jag köpte bilen... Men asså... De är ganska smart. Dämpar ljud, styvt och lätt. Alu blir ju snyggare, helt klart, men det blir dyrare och tyngre och har rätt många dåliga egenskaper också. Återigen - snyggt är det då inte med torex... INTE.

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Johan Rius skrev:
oreo skrev:
Eric Josefsson skrev:

Popnit har jag använt.

SBF/FIA kan ju vara ett bra riktmärke. thumbs up
FIA Appendix J - BESTÄMMELSER FÖR GRUPP N skrev:
6.7.2.3 Dörrar/Sidopaneler:
Det är tillåtet att ta bort ljudisolerande material från dörrarna förutsatt att detta inte förändrar deras form / utseende.

a) Det är även tillåtet att ersätta original dörrklädsel och ev. Original krockskydd med en sidopanel som är tillverkad av brandsäkert kompositmaterial. Denna panel ska då överensstämma med skiss 255-14 min. 255-14

b) om sidopåkörningsskyddet i dörren inte är borttaget får original dörrklädsel ersättas med en metallskiva minst 0,5 mm tjock, eller kolfiberskiva minst 1,0 mm tjock eller annan solid flamsäker skiva minst 2,0 mm tjock. I tvådörrarsbilar är det tillåtet att ta bort ljudisolerande material enligt ovanstående placerad under de bakre sidorutorna. Den minimala höjden på dörrens sidopåkörningsskydd ska sträcka sig från basen på dörren, upp till den maximala höjden för dörrsträvan. Utbyte av elektriska fönsterhissar till manuella är tillåtet. Det är även tillåtet att utbyta manuella fönsterhissar mot elektriska.

Då går masoniten alltså bort :)om FIA tycker att 0.5 mm aluminium räcker, så behöver man kanske inte tjockare eller skall man ta 0.7 Jag försökte söka på Torex men lyckades inte hitta vad detta var - är det ett kompositmaterial

Här sen Dec 2004

Re:

oreo skrev:

Då går masoniten alltså bort :)om FIA tycker att 0.5 mm aluminium räcker, så behöver man kanske inte tjockare eller skall man ta 0.7 Jag försökte söka på Torex men lyckades inte hitta vad detta var - är det ett kompositmaterial

Inte nödvändigtvis..
http://www.flamskydd.com/startsida

Skänninge
Här sen Maj 2003

Vad är "flamsäkert"?
Släta träytor kan också eldas på ganska mycket innan dom faktiskt börjar brinna. Börjar man däremot elda i en kant dröjer det nog inte länge.

Epoxy brinner ju iaf, gör inte då "kolfiber" (ja inte kolfibret i sig utan laminatet) detta? Någon som testat?

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

kolfiber är gjort av .. kol ... Och brinner alldeles utmärkt som ren fiber om den inte ligger i en matris av nån "brandtrög" art. Glasfiber är betydligt svårare att få futt på.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Re:

2fast4u skrev:
kolfiber är gjort av .. kol ... Och brinner alldeles utmärkt som ren fiber om den inte ligger i en matris av nån "brandtrög" art. Glasfiber är betydligt svårare att få futt på.

Mja, allt kol brinner väl inte hur som helst, jag har, av okänd anledning, testat att elda på stift till blyertspennor, dessa brann inte.

Epoxyplast vore synd att kalla "brandtrög" om det nu är det som används i matrisen. Polyester brinner ganska bra det också vill jag minnas. Dessutom båda med giftiga gaser som följd.

Hejja trä! (och aluminium i tunnare än 1mm)

Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Jag plockade en "tråd" från 160-grams kolfiberväv, fransade upp änden för att lågan garanterat skulle komma åt och sedan försökte jag tända eld på den med en cigarettändare av stormsäker typ (blå låga som är rätt varm alltså). Fibrerna börjar glöda av värmen, men så fort jag tar bort tändaren kallnar dom och jag kan inte ens känna/se någon skillnad på fibrerna. Det kanske går få eld på denna sortens kolfiber under rätt förutsättningar, men jag skulle säga att det fungerar bättre för att släcka bränder med än att använda istället för grillkol.

Östergötland
Här sen Sep 2005

1mm alu skulle jag kört på. Smidig att arbeta med dessutom, tunnare plåt blir känsligare. Jag gav 400:- för en plåt som är 1,5*2,5

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
composite wizard
Vasa Finland
Här sen Aug 2006

Har dörrsidor i aramid/kolfiber, lätt och tål stryk.

Som UlfG skrev så brinner inte kolfibret, däremot brinner matrisen.
Vill dessutom hävda att polyestern brinner lättare än epoxi.

råby
Här sen Dec 2008

om det brinner i klädsel på dörrarna har det brunnit länge. I många tävlingsbilar kör man med orginal klädselsida.

Material dörrsidor
4377 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande