Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Slitagefråga: Däcket slits mest i mitten??
1, 2   >>
6146 besök totalt
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346


Trådstartare
Slitagefråga: Däcket slits mest i mitten??

Tjenare
Däcket i fråga är ett yokohama a048 som har slitits hårdast i mitten efter lördagens körningar?

Varmtryck 2,1kg och -4 camber 0mm toe! Är detta normalt slitage??

Det är vänster fram som har detta slitage men kinnekulle skall vara elak mot just vänster fram har jag läst!!

Jag ska se om jag kan slänga upp en bild i morgon!!

Mvh

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 870



Samma

Jag hade samma på mina Toyo och Direzza. Jag har inbillat mig att det framför allt beror på vass camber. Det finns några andra trådar på samma ämne.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5941



Re: Slitagefråga: Däcket slits mest i mitten??

Rsjerry skrev:
Varmtryck 2,1kg och -4 camber 0mm toe! Är detta normalt slitage??


Som Peo säger så brukar det mest vara R888 som har detta problem, vi har åkt 048 länge utan ha detta symtom. Nu vet jag inte vad din bil väger, men varmtryck på 2.1 verkar för mig lite högt. Testa 1.8-1.9 nästa gång och se om det funkar. Mät tempen också ytter/mitten/inner så får du även en bra första indikation om du har förmycket camber.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346


Trådstartare
Ska testa med lägre varmtryck nästa säsong och se hur det blir då!! Tack för inputen

Föresten, tips på vart jag köper däcktemp mätare för det har jag inte en susning om

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Rsjerry skrev:
Ska testa med lägre varmtryck nästa säsong och se hur det blir då!! Tack för inputen

Föresten, tips på vart jag köper däcktemp mätare för det har jag inte en susning om


Riktiga däcktempmätare kan du köpa här, inte helt gratis
http://www.khmotorsport.se/shop/page146.htm

Jag köpte en på clas olson som jag ska testa kika i slutet på min tråd så
kan du se vad et är för en

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Re:

Michael Bäck skrev:
Riktiga däcktempmätare kan du köpa här, inte helt gratis
http://www.khmotorsport.se/shop/page146.htm


Slita ut däck i förtid är inte heller gratis

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5941



Re:

Rsjerry skrev:
Ska testa med lägre varmtryck nästa säsong och se hur det blir då!! Tack för inputen Föresten, tips på vart jag köper däcktemp mätare för det har jag inte en susning om


Vi har testat lite olika, beröringsfritt, insticksgivare och termokamera. Det sista är bäst för då kan du ta en bild och sedan mäta tempen vart du vill i hela bilden. Dock en aning dyrt

Instick:
http://www.nordtec.se/bilder/instrumentbild-stor/0563-1063-s.jpg den kör vi med.

IR temp:
Jag gillar inte IR temp mätare typ denna http://www.nordtec.se/ir-maetare_testo+830-T1.html för de mäter fel pga att omgivningen (bromsar mm) också avger värme. Det går fortare att mäta, men blir lätt mer fel.

Termokamera:
http://www.trinergi.se/Produkter/Varmekameror/FLIR-InfraCAM-SD sådan har vi också. Bra thumbs up




_________________
Patrik Skoog
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Putrix skrev:
Rsjerry skrev:
Ska testa med lägre varmtryck nästa säsong och se hur det blir då!! Tack för inputen Föresten, tips på vart jag köper däcktemp mätare för det har jag inte en susning om


Vi har testat lite olika, beröringsfritt, insticksgivare och termokamera. Det sista är bäst för då kan du ta en bild och sedan mäta tempen vart du vill i hela bilden. Dock en aning dyrt

Instick:
http://www.nordtec.se/bilder/instrumentbild-stor/0563-1063-s.jpg den kör vi med.

IR temp:
Jag gillar inte IR temp mätare typ denna http://www.nordtec.se/ir-maetare_testo+830-T1.html för de mäter fel pga att omgivningen (bromsar mm) också avger värme. Det går fortare att mäta, men blir lätt mer fel.

Termokamera:
http://www.trinergi.se/Produkter/Varmekameror/FLIR-InfraCAM-SD sådan har vi också. Bra thumbs up





Vilka kul leksaker helst värmekameran

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11700



Re:

Putrix skrev:
Rsjerry skrev:
Ska testa med lägre varmtryck nästa säsong och se hur det blir då!! Tack för inputen Föresten, tips på vart jag köper däcktemp mätare för det har jag inte en susning om


Vi har testat lite olika, beröringsfritt, insticksgivare och termokamera. Det sista är bäst för då kan du ta en bild och sedan mäta tempen vart du vill i hela bilden. Dock en aning dyrt




Verkar coolt ju! Hur dyrt är "En aning dyrt" Putrix?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346


Trådstartare
Det där är överkurs för min budget

Det får nog bli en insticksmätare eller helt enkelt trial and error med lufttrycket

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Hrm, det fick visst inte skrivas här. Editerar bort....

De är dyra!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5941



Re:

johan sjöström skrev:
Verkar coolt ju! Hur dyrt är "En aning dyrt" Putrix?

Termokameror finns att få från ca 50kkr. De dyrare som man använder i elektriska besiktningar mm med grym upplösning kostar uppåt 500kkr.

Rsjerry skrev:
Det där är överkurs för min budget
Det får nog bli en insticksmätare eller helt enkelt trial and error med lufttrycket

Jo, det är mycket pengar för att mäta däcktemp, men du frågade ju efter olika metoder att mäta
Kommer du till Gelleråsen på lördag så kan jag ta med en termokamera så kan jag hjälpa dig att mäta lite

_________________
Patrik Skoog
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Putrix skrev:

Jo, det är mycket pengar för att mäta däcktemp, men du frågade ju efter olika metoder att mäta
Kommer du till Gelleråsen på lördag så kan jag ta med en termokamera så kan jag hjälpa dig att mäta lite


Den dyra leksaken får du gärna ta med till gelleråsen skulle va kul att se i action

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346


Trådstartare
Re:

Putrix skrev:
johan sjöström skrev:
Verkar coolt ju! Hur dyrt är "En aning dyrt" Putrix?

Termokameror finns att få från ca 50kkr. De dyrare som man använder i elektriska besiktningar mm med grym upplösning kostar uppåt 500kkr.

Rsjerry skrev:
Det där är överkurs för min budget
Det får nog bli en insticksmätare eller helt enkelt trial and error med lufttrycket

Jo, det är mycket pengar för att mäta däcktemp, men du frågade ju efter olika metoder att mäta
Kommer du till Gelleråsen på lördag så kan jag ta med en termokamera så kan jag hjälpa dig att mäta lite


Tackar för erbjudandet men jag har inte licens ännu och PRlicensen är förbrukad och ekonomin är körd, precis hemkommen från tandläkaren...

Ang mätmetod med insticksmätare så tänkte jag mäta inner/ytter och mitten på däcket! Dom 3 punkterna bör väl räcka för att ge en bra bild på tempen i däcket??

Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346


Trådstartare
Här är en bild på spektaklet! Efter att studerat bilden tycker jag slitaget ser ganska jämnt ut! Den känslan hade jag inte alls när jag tittade på däcket mellan varven ute på banan

Ganska kass bild men vad tror ni hugade banrävar??


_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5941



Re:

Rsjerry skrev:
Ang mätmetod med insticksmätare så tänkte jag mäta inner/ytter och mitten på däcket! Dom 3 punkterna bör väl räcka för att ge en bra bild på tempen i däcket??Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar


Helt ok thumbs up helst skall du ha en medhjälpare som mäter direkt när du kommer in i depån (utan avkylningsvarv).

_________________
Patrik Skoog
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 665



om du har mycket slitage i mitten på däcket så kan det va så att fälgen är för smal i förhållande till däcket

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346


Trådstartare
Re:

jonaslarsson skrev:
om du har mycket slitage i mitten på däcket så kan det va så att fälgen är för smal i förhållande till däcket


205-50 är däcket och fälgen är 7tum bred Nästa år går jag ner på 195 pga av den stora prisskillnaden mellan just 195 och 205

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 665



Re:

Rsjerry skrev:
jonaslarsson skrev:
om du har mycket slitage i mitten på däcket så kan det va så att fälgen är för smal i förhållande till däcket


205-50 är däcket och fälgen är 7tum bred Nästa år går jag ner på 195 pga av den stora prisskillnaden mellan just 195 och 205


7 tums fälg är aldeles för smalt det är nog där du har problemet. åker själv långlopp med 205/50 däck 032r och vi åker med 8 tums fälg då sitter däcket helt perfekt. finns en annan bil i våran klass som hade problem med däckslitage i mitten dom gick upp till 9 tum bak med 205 däck detta skall funka mycket bra enligt dom dock kanske inte alla 205 dom körde på kumho

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346


Trådstartare
Re:

jonaslarsson skrev:
Rsjerry skrev:
jonaslarsson skrev:
om du har mycket slitage i mitten på däcket så kan det va så att fälgen är för smal i förhållande till däcket


205-50 är däcket och fälgen är 7tum bred Nästa år går jag ner på 195 pga av den stora prisskillnaden mellan just 195 och 205


7 tums fälg är aldeles för smalt det är nog där du har problemet. åker själv långlopp med 205/50 däck 032r och vi åker med 8 tums fälg då sitter däcket helt perfekt. finns en annan bil i våran klass som hade problem med däckslitage i mitten dom gick upp till 9 tum bak med 205 däck detta skall funka mycket bra enligt dom dock kanske inte alla 205 dom körde på kumho


Jaja då får vi se hur det blir med lite smalare nästa år!! Tack för inputen

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 870



Stämmer säkert

Det stämmer säkert i mitt Toyo-fall. Jag körde 225or på 7" fälgar. Inte så mycket ballongdäck som man skulle kunna tro baserat på kommentarerna ovan. Visst är däcket bredare än fälgen men ingen rejsian har reagerat speciellt när de kikat på bilen.

Nu kör jag 235 or på 8,5" och har inte hunnit slita tillräckligt för att se någon tendens än. Men jag är sugen på att langa på 245 eller 255 för att hitta ännu mer grepp. Måhanda att det kostar i mer slitage.

Mer grepp åt folket. /Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
Däck för banåka
Slitagefråga: Däcket slits mest i mitten??
1, 2   >>
6146 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande