| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Slitagefråga: Däcket slits mest i mitten??
|
1, 2 >> 6146 besök totalt |
|
Tjenare
Däcket i fråga är ett yokohama a048 som har slitits hårdast i mitten efter lördagens körningar? Varmtryck 2,1kg och -4 camber 0mm toe! Är detta normalt slitage?? Det är vänster fram som har detta slitage men kinnekulle skall vara elak mot just vänster fram har jag läst!! Jag ska se om jag kan slänga upp en bild i morgon!! Mvh |
||||||
|
Samma
Jag hade samma på mina Toyo och Direzza. Jag har inbillat mig att det framför allt beror på vass camber. Det finns några andra trådar på samma ämne. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||||
|
Re: Slitagefråga: Däcket slits mest i mitten??
Som Peo säger så brukar det mest vara R888 som har detta problem, vi har åkt 048 länge utan ha detta symtom. Nu vet jag inte vad din bil väger, men varmtryck på 2.1 verkar för mig lite högt. Testa 1.8-1.9 nästa gång och se om det funkar. Mät tempen också ytter/mitten/inner så får du även en bra första indikation om du har förmycket camber. _________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Ska testa med lägre varmtryck nästa säsong och se hur det blir då!! Tack för inputen
Föresten, tips på vart jag köper däcktemp mätare för det har jag inte en susning om
|
||||||
|
Re:
Riktiga däcktempmätare kan du köpa här, inte helt gratis
http://www.khmotorsport.se/shop/page Jag köpte en på clas olson som jag ska testa kika i slutet på min tråd så kan du se vad et är för en _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Slita ut däck i förtid är inte heller gratis
|
||||||
|
Re:
Vi har testat lite olika, beröringsfritt, insticksgivare och termokamera. Det sista är bäst för då kan du ta en bild och sedan mäta tempen vart du vill i hela bilden. Dock en aning dyrt
Instick: http://www.nordtec.se/bilder/instrum IR temp: Jag gillar inte IR temp mätare typ denna http://www.nordtec.se/ir-maetare_tes Termokamera: http://www.trinergi.se/Produkter/Var
_________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Re:
Vilka kul leksaker helst värmekameran
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Verkar coolt ju! Hur dyrt är "En aning dyrt" Putrix? _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
|
Det där är överkurs för min budget
Det får nog bli en insticksmätare eller helt enkelt trial and error med lufttrycket
|
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Termokameror finns att få från ca 50kkr. De dyrare som man använder i elektriska besiktningar mm med grym upplösning kostar uppåt 500kkr.
Jo, det är mycket pengar för att mäta däcktemp, men du frågade ju efter olika metoder att mäta
Kommer du till Gelleråsen på lördag så kan jag ta med en termokamera så kan jag hjälpa dig att mäta lite
_________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Re:
Den dyra leksaken får du gärna ta med till gelleråsen skulle va kul att se i action
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Tackar för erbjudandet men jag har inte licens ännu och PRlicensen är förbrukad och ekonomin är körd, precis hemkommen från tandläkaren...
Ang mätmetod med insticksmätare så tänkte jag mäta inner/ytter och mitten på däcket! Dom 3 punkterna bör väl räcka för att ge en bra bild på tempen i däcket?? Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar
|
||||||
|
Här är en bild på spektaklet! Efter att studerat bilden tycker jag slitaget ser ganska jämnt ut! Den känslan hade jag inte alls när jag tittade på däcket mellan varven ute på banan
Ganska kass bild men vad tror ni hugade banrävar??
|
||||||
|
Re:
Helt ok _________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Re:
205-50 är däcket och fälgen är 7tum bred Nästa år går jag ner på 195 pga av den stora prisskillnaden mellan just 195 och 205
|
||||||
|
Re:
7 tums fälg är aldeles för smalt det är nog där du har problemet. åker själv långlopp med 205/50 däck 032r och vi åker med 8 tums fälg då sitter däcket helt perfekt. finns en annan bil i våran klass som hade problem med däckslitage i mitten dom gick upp till 9 tum bak med 205 däck detta skall funka mycket bra enligt dom dock kanske inte alla 205 dom körde på kumho _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||||
|
Re:
Jaja då får vi se hur det blir med lite smalare nästa år!! Tack för inputen
|
||||||
|
Stämmer säkert
Det stämmer säkert i mitt Toyo-fall. Jag körde 225or på 7" fälgar. Inte så mycket ballongdäck som man skulle kunna tro baserat på kommentarerna ovan. Visst är däcket bredare än fälgen men ingen rejsian har reagerat speciellt när de kikat på bilen. Nu kör jag 235 or på 8,5" och har inte hunnit slita tillräckligt för att se någon tendens än. Men jag är sugen på att langa på 245 eller 255 för att hitta ännu mer grepp. Måhanda att det kostar i mer slitage. Mer grepp åt folket. /Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||||
![]() |
Däck för banåka
|
1, 2 >> 6146 besök totalt |