Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är en banbil? (eller: Det här är en banbil...)
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (10420 totalt)
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278


Trådstartare
Vad är en banbil? (eller: Det här är en banbil...)

Nyss figurerade en tråd med en diskussion om vad som är en gatbil.

Personligen tycker jag nog frågan 'vad är en banbil?' är mer intressant. Hur ser egentligen den optimala banbilen ut? Sitter och är projektsugen och funderar över nästa bilbygge men har beslutsångest. Enda egentliga kravet jag kan komma på som är fixt är att den ska vara gatlegal med allt det för med sig i markfrigång, R-däck, belysning osv. Men annars då?

Min MkIIIa är underbar att köra på bana med. Den lätta bilen för med sig många positiva egenskaper, hyfsad prestanda, vettig driftsekonomi osv. Hojmotorns varvtalsregister och den sekventiella lådan är nåt man raskt vänjer sig vid och inte gärna är utan. Allt mycket positivt.

Men ibland, hör och häpna, regnar det. Då kommer den inte riktigt till sin rätt. Varken på bana eller till och från jobbet. Då önskar man sig ett tak.

Vill fortfarande åka lätt bil, kanske en klassisk coupe? Abarthifiera en 850 coupe till exempel. Skulle vara ballt.

Skulle kunna bli skitball. Men så vill man ju inte släppa prestandan i MkIIIan. Snarare tvärtom, det ska ju gå fortare och ett dylikt bygge är inte lätt att köra om MkIIIan med.

Kanske nåt i stil med en räsersportvagn, strikt ensitsig, små dimensioner, gillar hojmotorer med sina höga varvtal och den sekventiella lådan. Som en mindre lättare, starkare och mer aerodynamisk MkIII. Vore mumma!


Fast å andra sidan, hur var det nu med regnet nu igen ?? Hmm ...

En med tak får det väl bli i så fall:


Ska man nu göra en strikt ensitsig så vore ju åxå läckert att göra en replika på en gammal F1a när man ändå är i farten. Typ en sån här:

Fast den är ju inte praktisk alls och antagligen långsammare än den lille räsersportvagnen ...

Näe, låt höra nu. Hur ser egentligen den optimala banleksaken ut?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Själv är jag ju ruskigt sugen på racersportvag, radical eller liknande, skulle ju kanske kännas lite som man körde hoj igen. Men när man börjar bli äldre kanske det förutom stödhjul behövs ett tak också

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278


Trådstartare
Är inne lite på det spåret. Vill åt den där riktigt braiga prestandan man kan nå med en sån typ av bil, fast med den extra praktikaliteten att det åtminstone inte regnar in i bilen, typ den röda härovan.

Sen finns det en hel massa finfina köpebilar, typ Porsche GT3or, ädla italienare osv. Väldigt fina bilar som har en stark lockelse men jag känner inte riktigt att jag har ekonomi att hantera driftskostnaden i ett sånt fordon för att kunna bruka den på bana som jag vill. Det är en av dom absolut vassaste egenskaperna med MkIIIan att den är så otroligt billig att använda. Jag har kört ca 1500 varv på Sviestad, varit ett par ggr på Gelleråsen och Mantorp och aldrig kört slut på några bromsbelägg! En komplett uppsättning Yokohama A048 i min dimension kostar väl under 5000 pix och dom räcker en hel säsong utan problem. Och då har jag ännu inte blivit frånkörd av nån GT3a på Sviestad i alla fall. Den kostnadseffektiviteten vill jag gärna ha kvar i nästa bil åxå, mycket fart för pengarna thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Någon kaross från tex Ford GT40 eller en Ultima och sätta på en ett eget chassie byggd med utgångspunkt från tex. en radical?
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



en racersport vagn gärna öppen thumbs up nått som jag själv funderat på i några år
Finns ju några varianter en riktig lättviktare med hojmotor mittmonterad
eller frontmonterad bilmotor typ panoz skulle sitta fint

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278


Trådstartare
Den öppna räsersportvagnen har ju fördelen av att den är "enkel" att göra lätt. Nåt jag funderat på är en dylik och med en "flyghuv" som kan snäppas på om man vill åka täckt alternativt lämna den parkerad nånstans. Borde gå att lösa på ett smidigt vis. Den typen av lösning har man ju exempelvis på F1båtar som jag sneglat lite på. Galant sätt att slippa komplikationen med dörrar, lister, gångjärn och en struktur styv nog att hålla skiten på plats.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7235

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator



Engångsbanbilar is the shit. thumbs up
Köp, kör och ha kul tills det tar slut och sen låter man den lokale skrotfarbrorn ta hand om resterna.

Sportbilar tycker jag annars ska vara öppna, så att man får elementen matade rakt in i garnityret i hundranittio. Ju öppnare, desto bättre. Alldeles för mycket motor är också bra.

Men svaret på din fråga, är i min värld, att en banbil är en bil som går på bana. Precis som att en gatbil är en bil som går på gata.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Bygg en Vauxhall XVR replika. Du kommer nog vara rätt unik..

_________________
William Ekström
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278


Trådstartare
Gissar att Kraniel är en stark förespråkare för 5pappcup och liknande?

För det fåtal ( ) som inte vet hur en Vauxhall XVR ser ut:

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Jag tycker det var väldigt roligt att du frågar vad som är banbil och har som huvudkrav att den skall vara gatreggad.

I min värld så är det just DET som skiljer på en banbil och en gatbil.

Jag har dock suttit med samma funderingar och kom fram till att ultima GTR var det närmsta mina krav jag kunde komma. Gillar du MC motor så lär du ju dock behöva satsa på "halvskala" som tex radical men det går ju så klart att få ett tak även på en sådan även om det designmässigt lär se lika illa ut som en american lemans (jättekupé).

PS ang driftkostnad så har jag aldrig bytt bromsbelägg, kört på samma framdäck sedan bilen togs på bana första ggn inkl en körning med Gullabo (1,17.12) på Superstage. Bakdäcken jag har nu har åkt 5 dagar på Mantorp och får nog ut 4 dagar till men då är det tvärblankt. Motor mm har under säsongen kostat mig exakt noll kronor bortsett från oljor och fyra stycken M6 stoppskruvar. Ett relä har också gått sönder och två säkringar och en H4 lampa Dyrt som fan alltså

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278


Trådstartare
Att hålla den gatlegal är väldigt praktiskt. Mycket fnulande med bromsbalans, mappning motor och en massa annat kan lusas av på vägen väldigt enkelt. När man väl är på banan så kan man ägna sig åt körandet och få ut ganska mycket effektiv bantid. Dessutom är det alltid trevligt att ta sig lite söndagsturer då och då. Personligen så tycker jag att användningsområdet för en ej gatlegal räser är så smalt att jag har svårt att motivera den om man inte har en seriös räsersatsning i nån serie, och det har inte jag. Jag är ute efter en banleksak helt enkelt.

En täckt bil i "halvskala" tycker jag nog att man ska bygga ensitsig. Detta av flera skäl. På så lätta bilar är det svårt att få till viktfördelningen ordentligt om man sätter en sån klump som föraren på ena sidan. Dessutom blir, precis som du säger, coupen oproportionerligt stor om den är tvåsitsig. En så stor coupe maskar av en oproportionerligt stor del av bakvinge åxå. En täckt "halvskalebil" som är ensitsig går faktiskt att få till rätt snygga proportioner på. Gör man dessutom coupen av flyghuvstyp så slipper man både dörrar och har möjligheten att knäppa av huven och köra helt öppet. Kan bli en slank och ganska aerodynamiskt effektiv lösning.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462





med tanke på att den var minst 9(!) sek snabbare än allt annat på EVo:s testbana (2:a är gumpert apollo) så räcker väl prestandan iaf...

Sen går den ju att få med "tak" vilket gör att den uppfyller dina krav.
(detta innebär ju också att den stämmer in på allas definition av "gatbil" ) - klar potential att bli första "gatbil" under 1.20 på GR.

Visst går den att regga i sverige... lite omständigt bara, men köp en i England, skriv dig där och SVA regga den, bo kvar i ett år (eller behövs det två?) flytta hem till Sverige och ta in bilen som flyttgods...

Då var det bara det där med priset då...


_________________
Mattias Meldert
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278


Trådstartare
dp:n har jag kollat på och inspirerats av. Gjorde för en tid sedan en layout studie på en "sidewinder" där man sitter bredvid motorn. Går att göra en riktigt läcker lösning. Förslaget är en dubbelmotor installation som krafsar på alla fyra.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



om du bygger den med två st Triumph Daytona motorer så borde du få ett avgasljud som ingen annan har...
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Retogan kanske?

Men vid testkörning var den visst inte riktigt vattentät, underifrån

Men jag vet inte vad SFRo säger om ett sånt bygge, lamporna hamnar lite lågt (om man inte ska ha periskopvarianter för reggning).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6268



dem använder ju typ Ajdens chassie ju


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278


Trådstartare
Sitter och lattjar med CADen. Framgår ju med all önskvärd tydlighet att en liten räsersportvagn är snabbare än MkIIIan i alla fall. Den leder ju

Men vem är det som kör?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1264



Re:

2fast4u skrev:

Men vem är det som kör?

Det kan vara Big Jim .

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Re:

meldert skrev:


med tanke på att den var minst 9(!) sek snabbare än allt annat på EVo:s testbana (2:a är gumpert apollo) så räcker väl prestandan iaf...

Sen går den ju att få med "tak" vilket gör att den uppfyller dina krav.
(detta innebär ju också att den stämmer in på allas definition av "gatbil" ) - klar potential att bli första "gatbil" under 1.20 på GR.

Visst går den att regga i sverige... lite omständigt bara, men köp en i England, skriv dig där och SVA regga den, bo kvar i ett år (eller behövs det två?) flytta hem till Sverige och ta in bilen som flyttgods...

Då var det bara det där med priset då...



Vad är detta för en bil? Den ser ju hur galen ut som helst!

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Re:

Erik Petersson skrev:
meldert skrev:


med tanke på att den var minst 9(!) sek snabbare än allt annat på EVo:s testbana (2:a är gumpert apollo) så räcker väl prestandan iaf...

Sen går den ju att få med "tak" vilket gör att den uppfyller dina krav.
(detta innebär ju också att den stämmer in på allas definition av "gatbil" ) - klar potential att bli första "gatbil" under 1.20 på GR.

Visst går den att regga i sverige... lite omständigt bara, men köp en i England, skriv dig där och SVA regga den, bo kvar i ett år (eller behövs det två?) flytta hem till Sverige och ta in bilen som flyttgods...

Då var det bara det där med priset då...



Vad är detta för en bil? Den ser ju hur galen ut som helst!


Prestandan är lika galen som utseendet...

Caparo T1

(tidigare Freestream T1)

Har testats av både tidningen EVo (senaste numret - de var grymt imponerade) och tidigare har en prototyp körts i tvprogrammet TopGear där clarkson raljerade vilt...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad är en banbil? (eller: Det här är en banbil...)
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (10420 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande