| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsar: 330mm vs 356mm ?
|
3557 besök totalt |
|
Ska uppgradera bromsarna på min Mazda RX-7 som väger ca 1300kg fulltankad med förare. För mig räcker det att kunna maxa ca 10-15 varv sen pausa en stund i depån, dvs inte ute efter några räcerlånga pass. Tittar på K-sport's Big Brake Kit med 8-kolvs-ok Ska man satsa på de "mindre" 330mm eller köra på de större? Prisskillnaden är bara 2,000:-, men de större väger ju mer, så frågan är ju om man har igen det i bättre bromsverkan kontra. vikt? _________________ Dick Petersson Mazda RX-7 FD -96 |
||||
|
Frågan är väl om man vill ha större bromsar eller bättre bromsar eller prisvärda bromsar
Ska du köra så korta pass så då räcker orginal om jag inte minns fel så är det 276*22 fram & 274*20 bak. Se bara till att ha 1:bra bromsvätska Motul RBF600 prisvärd 2:bromsbelägg av bra kvalitet Carbotech/PFC 3:stålomspunna slangar för bättre känsla 4:friska skivor av bra kvalite 5:bromsok i bra skick 6:huvudbromscylinder i bra skick 7:Kylning för att hålla nere temp & slitage på beläggen Bromsa på rätt sätt kort & hårt Denna bromsutrustning borde utan vidare fungera även för längre pass Så slipper du den extra ofjädrade vikten från större skivor & ok _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Jag har i år kört med Carbotech XP8-belägg, stålomspunna slangar, nya slitzade/hålborrade skivor samt färsk Super Blue-vätska.
Efter ca 8 varv på Mantorp så kokade bromsvätskan = bygga bromskylning i vinter. Efter tre sånna här pass så sprack båda skivorna fram i de flesta hålborrningarna. Kan bero på att de va "Bromsmannen"-skivor? Så när jag ändå köper nya skivor tänkte jag passa på att köpa ett helt nytt kit, då K-sport's kit känns prisvärda. Plus att jag kan sälja de gamla oken och belägg, så blir inte mellanskillnaden jättestor. 294mm är skivorna org-skivorna. _________________ Dick Petersson Mazda RX-7 FD -96 |
||||
|
Re:
om bromsvätskan kokar efter endast 8 varv på mantorp så antingen bromsar du för mjukt för länge eller så har du nått som ligger på & genererar massor av värme. Förutsatt att du vi tillfället hade färsk bromsvätska i systemet. Sen är ju kylning aldrig fel. Hålborrade skivor spricker alltid frågan är bara när bättre med ett par nya orginalskivor skulle jag gissa än skivor från bromsmannen sen funkar K-sport bromsarna säkert alldeles förträffligt det jag ville få fram vara bara att behöver du verkligen så stora bromsar de väger ju mer & kostar en slant. Sen är det ju snyggt att fylla ut fälgarna med
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
8 kolvsok är väl mer eller mindre en stylingprodukt. Långa ok flexar gärna. Ett bra 4 kolvs ok från ex brembo tror jag mer på. Men då finns det kanske inte bolt-on till bra priser. Nu vet jag inte kvalitén på dessa men många fördrar ju 4 kolvs oken hos porsche gentemot 6 kolvarna från samma tillverkar pga stabilare konstruktion.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
Re:
Det jag känner är att om jag ska köpa nya skivor, kanske ett par lite finare från Pean. Så behöver jag inte lägga till så mycket för att få K-sport. Plus att jag säljer mina gamla ok och belägg
Därför kvarstår frågan om vilken storlek jag ska välja? _________________ Dick Petersson Mazda RX-7 FD -96 |
||||
|
Re:
Att de funkar bra är det ju inget tvivel om efter att ha läst Wärhner's resumé här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Dick Petersson Mazda RX-7 FD -96 |
||||
|
Re:
Bra slangar med spiral i så de inte kan veckas har hydroscand _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Kör på 330mm kittet, då kan du fortfarande få på 17" om du skulle få för dig att skaffa en uppsättning rena banfälgar med R-däck så sparar du en slant på fälgar & däck.
MaZ: K-sport 330mm 8 kolvskittet kostar inte 35K, snarare 13K komplett bolt on. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
|
Re:
jag vet inte viktfördelning eller cgh på Din bil, men detta avgör hur mycket massa du skall ha i fram respektive bak skivorna. Sen om Du vill lägga massan som tjocklek eller diameter får du välja efter utrymme. Sedan är rätt typ av kylning det första Du skall se till att få, då kan Du åka mindre skiv massa. Vad gäller oken så är det beläggsytan som gäller, antalet kolvar är en konstruktionsfråga och inte en bromskapacitets upplysning. Beläggsytan skall vara sådan att Du får rätt temperatur på den typen av belägg som kan komma ifråga för den typ av tävling som avses. Beläggsytan bestäms altså utav belastningen och kan bli olika fram och bak likaväl som skivmassan. Slutsats, det går inte att välja bromsskivor efter enbart diameter mått eller at välja bromsok efter antalet kolvar. Vill Du ha det perfekt så tala med Mr Stacke så det blir rätt från början. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3557 besök totalt |