Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsar: 330mm vs 356mm ?
3557 besök totalt
Dille
Jönköping
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Ska uppgradera bromsarna på min Mazda RX-7 som väger ca 1300kg fulltankad med förare.

För mig räcker det att kunna maxa ca 10-15 varv sen pausa en stund i depån, dvs inte ute efter några räcerlånga pass.

Tittar på K-sport's Big Brake Kit med 8-kolvs-ok Ska man satsa på de "mindre" 330mm eller köra på de större?

Prisskillnaden är bara 2,000:-, men de större väger ju mer, så frågan är ju om man har igen det i bättre bromsverkan kontra. vikt?

Mazda RX-7 FD -96
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Räcker inte orginalbromsarna till med tex PFC belägg?

Sverige
Här sen Aug 2003

Frågan är väl om man vill ha större bromsar eller bättre bromsar eller prisvärda bromsar

Ska du köra så korta pass så då räcker orginal om jag inte minns fel så är det 276*22 fram
& 274*20 bak.

Se bara till att ha

1:bra bromsvätska Motul RBF600 prisvärd
2:bromsbelägg av bra kvalitet Carbotech/PFC
3:stålomspunna slangar för bättre känsla
4:friska skivor av bra kvalite
5:bromsok i bra skick
6:huvudbromscylinder i bra skick
7:Kylning för att hålla nere temp & slitage på beläggen

Bromsa på rätt sätt kort & hårt

Denna bromsutrustning borde utan vidare fungera även för längre pass
Så slipper du den extra ofjädrade vikten från större skivor & ok

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Dille
Jönköping
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Jag har i år kört med Carbotech XP8-belägg, stålomspunna slangar, nya slitzade/hålborrade skivor samt färsk Super Blue-vätska.

Efter ca 8 varv på Mantorp så kokade bromsvätskan = bygga bromskylning i vinter.

Efter tre sånna här pass så sprack båda skivorna fram i de flesta hålborrningarna. Kan bero på att de va "Bromsmannen"-skivor?

Så när jag ändå köper nya skivor tänkte jag passa på att köpa ett helt nytt kit, då K-sport's kit känns prisvärda. Plus att jag kan sälja de gamla oken och belägg, så blir inte mellanskillnaden jättestor.

294mm är skivorna org-skivorna.

Mazda RX-7 FD -96
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Dille skrev:
Jag har i år kört med Carbotech XP8-belägg, stålomspunna slangar, nya slitzade/hålborrade skivor samt färsk Super Blue-vätska.

Efter ca 8 varv på Mantorp så kokade bromsvätskan = bygga bromskylning i vinter.

Efter tre sånna här pass så sprack båda skivorna fram i de flesta hålborrningarna. Kan bero på att de va "Bromsmannen"-skivor?

Så när jag ändå köper nya skivor tänkte jag passa på att köpa ett helt nytt kit, då K-sport's kit känns prisvärda. Plus att jag kan sälja de gamla oken och belägg, så blir inte mellanskillnaden jättestor.

om bromsvätskan kokar efter endast 8 varv på mantorp så antingen bromsar
du för mjukt för länge eller så har du nått som ligger på & genererar massor
av värme. Förutsatt att du vi tillfället hade färsk bromsvätska i systemet.

Sen är ju kylning aldrig fel.

Hålborrade skivor spricker alltid frågan är bara när bättre med ett par nya
orginalskivor skulle jag gissa än skivor från bromsmannen

sen funkar K-sport bromsarna säkert alldeles förträffligt det jag ville få fram
vara bara att behöver du verkligen så stora bromsar de väger ju mer
& kostar en slant. Sen är det ju snyggt att fylla ut fälgarna med

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

8 kolvsok är väl mer eller mindre en stylingprodukt. Långa ok flexar gärna. Ett bra 4 kolvs ok från ex brembo tror jag mer på. Men då finns det kanske inte bolt-on till bra priser. Nu vet jag inte kvalitén på dessa men många fördrar ju 4 kolvs oken hos porsche gentemot 6 kolvarna från samma tillverkar pga stabilare konstruktion.

Dille
Jönköping
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Dille skrev:

om bromsvätskan kokar efter endast 8 varv på mantorp så antingen bromsar
du för mjukt för länge eller så har du nått som ligger på & genererar massor
av värme. Förutsatt att du vi tillfället hade färsk bromsvätska i systemet.

Sen är ju kylning aldrig fel.

Hålborrade skivor spricker alltid frågan är bara när bättre med ett par nya
orginalskivor skulle jag gissa än skivor från bromsmannen

sen funkar K-sport bromsarna säkert alldeles förträffligt det jag ville få fram
vara bara att behöver du verkligen så stora bromsar de väger ju mer
& kostar en slant. Sen är det ju snyggt att fylla ut fälgarna med

Det jag känner är att om jag ska köpa nya skivor, kanske ett par lite finare från Pean. Så behöver jag inte lägga till så mycket för att få K-sport. Plus att jag säljer mina gamla ok och belägg

Därför kvarstår frågan om vilken storlek jag ska välja?

Mazda RX-7 FD -96
Citera
Dille
Jönköping
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Re:

Karlsson skrev:
8 kolvsok är väl mer eller mindre en stylingprodukt. Långa ok flexar gärna. Ett bra 4 kolvs ok från ex brembo tror jag mer på. Men då finns det kanske inte bolt-on till bra priser. Nu vet jag inte kvalitén på dessa men många fördrar ju 4 kolvs oken hos porsche gentemot 6 kolvarna från samma tillverkar pga stabilare konstruktion.

Att de funkar bra är det ju inget tvivel om efter att ha läst Wärhner's resumé här:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45460&highlight=ksport

Mazda RX-7 FD -96
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Vad har du för kylning i dagsläget?

BMW 330i -05
Citera
Dille
Jönköping
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:

Nu är det org, dvs. inte mycket alls. Men tänkte bygga om så det leder in kalluft från fronten genom spiralrör.

Mazda RX-7 FD -96
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Dille skrev:
MaZ skrev:

Nu är det org, dvs. inte mycket alls. Men tänkte bygga om så det leder in kalluft från fronten genom spiralrör.

Bra slangar med spiral i så de inte kan veckas har hydroscand

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Prova att bygga riktig kylning innan du bränner 35' på grejer. thumbs up

BMW 330i -05
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Kör på 330mm kittet, då kan du fortfarande få på 17" om du skulle få för dig att skaffa en uppsättning rena banfälgar med R-däck så sparar du en slant på fälgar & däck.

MaZ: K-sport 330mm 8 kolvskittet kostar inte 35K, snarare 13K komplett bolt on.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

jag vet inte viktfördelning eller cgh på Din bil, men detta avgör hur mycket massa du skall ha i fram respektive bak skivorna. Sen om Du vill lägga massan som tjocklek eller diameter får du välja efter utrymme. Sedan är rätt typ av kylning det första Du skall se till att få, då kan Du åka mindre skiv massa.
Vad gäller oken så är det beläggsytan som gäller, antalet kolvar är en konstruktionsfråga och inte en bromskapacitets upplysning. Beläggsytan skall vara sådan att Du får rätt temperatur på den typen av belägg som kan komma ifråga för den typ av tävling som avses. Beläggsytan bestäms altså utav belastningen och kan bli olika fram och bak likaväl som skivmassan.

Slutsats, det går inte att välja bromsskivor efter enbart diameter mått eller at välja bromsok efter antalet kolvar. Vill Du ha det perfekt så tala med Mr Stacke så det blir rätt från början.
MVH
Göran

3557 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande