Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2656 besök totalt |
Camaro Cup (förra generationen)
Satt och funderade lite över de gamla sköna raggar-Camarosarna som sladdade runt banorna i slutet av förra seklet (det är ju inte så längesedan som det låter ![]() Camaro Cup-bilar förra generationen (numer Camaro Challenge om jag har hajjat rätt). Alltså de gamla kantiga 80-talsbilarna. Vad består de av? Alltså, är det originaldelar från Chevrolet man bygger dem av, eller är det några eftermarknadsprylar? Att utgångspunkten är en helt vanlig Camaro Z28 vet jag, men de resterande delarna. Är det dyra delar? Är de svåra att få tag på? Det är väl vanliga 350-motorer med TPI och grejer va? Vad är gjort med motorerna? Vad är gjort med chassiet? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Re: Camaro Cup (förra generationen)
Jag är ingen specialist på Camaro cup...........men det var ett väldigt strikt reglemente. Jag tror dom fick byta kam...........och dom åkte med fyrportsförgasare och aluminiuminsug. Idag går bilarna i V8-Challener......och det är ett mycket fritt reglemente. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Tackar för infon!
![]() Har kikat lite i annonserna på www.camarocup.com men inte hittat någon. Tänkte bilda mig en uppfattning om ungefär vad en sådan kunde kosta. Är bilarna som sådana pålitliga som banåkabilar? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Jag tror att en beg cupbil brukar kosta 80-100 000:- Jag har ju testat min Firebird ......2.8 V6......på bana......och är imponerad över balansen i bilen. V8-bilarna har säkert sämre balans.......men dom har ju andra fördelar.. ![]() I en annan tråd.......som det tog eld i......pratades det om varvtider på Karlskoga med en m3.......ca 1.18............och det är det samma med en Camarocupbil på R-däck. Så det är väl inte så illa. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
och dom går att lätta utav bara h..e......
![]() Med allt i plast i fronten och dörrar.......så blir det nog ganska bra. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Låter ju klart intressant.
Ingen som vet vad bilarna är byggda av? Är det svindyra specialprylar rakt igenom eller är det direkt ur reservdelskatalogen? För mig handlar det ju inte om att vara snabbast, utan att ha roligast! Känns som att man kan ha ganska roligt i en sådan bil. ![]() Kul att låta lite tankar gro i huvet. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
det är väl enbart std-prylar med original gm-nummer som gäller.
några få delar är utanför detta har jag för mig och dom är också billiga. från början hade (har fortfarande?) bilarna 305-motor. det är väl camaro 2000 som åker med 350. kolla in camarocups hemsida eller sbf:s för regler. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Har också ställt mig den frågan. Borde ju finnas en hög. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Hade i princip samma tanke i huvet. Man får väl åka dit när man tycker att man har åtgärdat det som behövs göras och sedan se vad de har för syn på saken och sedan åtgärda det de säger åt en att göra och göra så tills de godkänt den ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Tyvärr så kan väl risken vara att många av dom var intagna som skrot eller har blivit avreggade,kan oxå vara att många var reggade men att man sedan struntat i att betala registerhållningsavgiften då blir dom avreggade automatiskt tror jag,en gång avreggad för alltid avreggad.
om inte så ska det väl inte vara något problem för övrigt(komponentkontroll för avgasrening?). Kul ide annars,motormässigt så kunde man handla klara kits från Hansen racing som monterades på originalmotorn inte allt för stora pengar heller V8er är tacksamma på det sättet man får rätt mycket för pengarna effektmässigt. _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Jag har gått runt och kollat lite
![]() Med tanke på hur basic de är uppbyggda så tycker jag de är ohemult dyra när de finns för försäljning. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Man kan köpa en sådan här.....och ha som besiktningsbil...
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ /Nicke Lindgren |
||||
FRAM MED ALLA GAMLA BILAR.........och sälj dom till hungriga racers.......så vi får ett startfält på 40 bilar i V8-Chaenger till nästa år..... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ett ämne i min smak
![]() Nån som har koll på vad dom körde för vxl.lådor i bilarna? Är det den vanliga 5petade möjligtvis eller nån specialare? ![]() Har hållt på och grejat en del med en polares rs 91:a (305tbi & 5pet) och är ganska så förtjust i den bilen ska erkännas, trevlig att köra trots att den är en klumpeduns viktmässigt (men det bör gå att ändra på)... Inte världens mest potenta motor dock med sina 170 gnäggare men det skjuter på ganska så vettigt ändå. Soppaförbrukningen får väl anses vara fin med tanke på 5liters motorvolym, jag har kört den på 0,76 landsväg så det är ju ungefär som Lupon faktiskt, pinsamt... _________________ Peter Karlsson |
||||
öhh........jag har för mej att dom åkte 4-växlat i camaro cup..........men i V8-C är lådan fri. T5an är inte den hållbaraste låda som jag träffat på.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2656 besök totalt |