Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Blårökproblem, 924 TURBO
1, 2   >>
4251 besök totalt
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Blårökproblem, 924 TURBO

Hej på er, nu har jag inte uppdaterat min tråd på rejsa på evigheter. Men här om dagen tog jag minns första provtur med min 924 turbo, detta efter ett par års pallbockande. Snabbuppdatering: I vintras köpte jag en komplett motor med sprut och tädning, vilket var den lite modernare motorn med digital tändning och högre komp. Turbon ska ha varit nyreonverad. Innan jag stoppade ner motorn tog jag ner turbon och bytte lite packningar och pinbultar. Inget kännbart glapp fanns i axeln. Vid första provstarterna rykte inget. När jag sedan skulle ge mig på en riktig provkörning så började den ryka blått och lukta brända popcorn, olja mao. Jag testade komp vilket visade mellan 10.3 och 10.6 kg/cm^2 vid kall motor, vilket borde vara bra. Ingen olja ur vevhusventilationen vad jag kunde se, dock blåste det lite på tomgång, hur mycket ska det blåsa ? Jag misstänker alltså turbon. Röken minskade dock i mängd en del när jag stardade bilen andra efteråt men dock för mycket för att det ska vara bekvämt. Noterade även att det var kladdigt och hade runnit lite mot avgashuset. Dock hade inte anslutningarna läckt vad det såg ut som. Vad tror ni, var kommer oljan ifrån, vad kan ha hänt ? Det är så surt så det inte är sant, efter 3 års slitande och meckandes..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Du sa att det blåser mkt ur vevhusventen? Dåliga ringar skulle jag gissa på.

När min maskin var helt ny helt ostartad så blåste det som fan ur vevhusventen, sen efter 2 3 varmkörningar så tätatde ringarna och nu blåser det ingenting alls.

Fast med det kompprovet så borde dem ju vara fräscha, turbon låter lite misstänkt...

Vet inte hur många gånger man köpt nyrenoverade saker som bara visar sig vara skit! Tyvärr!

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Du sa att det blåser mkt ur vevhusventen? Dåliga ringar skulle jag gissa på.

När min maskin var helt ny helt ostartad så blåste det som fan ur vevhusventen, sen efter 2 3 varmkörningar så tätatde ringarna och nu blåser det ingenting alls.

Fast med det kompprovet så borde dem ju vara fräscha, turbon låter lite misstänkt...

Vet inte hur många gånger man köpt nyrenoverade saker som bara visar sig vara skit! Tyvärr!

MVH Erik

blåser är ju relativt, det är ju inget jättedrag precis, fiser ut lite luft, men jag har ju inget att jämföra med. Det sjuka är att motorn i bilen den satt på innnan har gått runt på bana utan några som helst rökproblem. Det va liksom förra säsongen. Man undrar vad som kan ha hänt så abrupt..

Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Kan det vara dåliga lager i turbinaxeln?
Dåliga lager skulle kunna läcka olja in i turbinhuset.

Den enda gången jag fått blårök ur min Saabturbo var på en verkstad med för kraftigt avgasutsug, det kraftiga utsuget kan enligt verkstadshandboken bidra till att olja sugs förbi lagren och in i avgasturbinen, med blårök som följd.
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

När en turbo blir dålig så läcker olja i regel ut från lagerhuset till turbinhuset förbi turboaxelns labyrinttätningar vilket ger blårök och stor oljeförbrukning. Detta brukar innebära turbobyte, men en turbo kan också resultera i blårök om man exempelvis har för högt vevhustryck, dålig evakuering av olja från turbon eller för högt oljetryck.

När det gäller flöde från vevhusventilationen så är ett flöde på ett par procent av motorns luftflöde normalt.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Tack för svaren. Jag ska ner till garaget imorgon och se över returen till tråget, om allt står rätt till. Turbon ska ha gått max 10h sen renovering..Så lagrena borde vara finemang. Men man vet aldrig vad som kan hända.. Uppdatering kommer efter att jag kontrollerat returen.

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Detta är ju sjukt märkligt. Kollade returen till turbon och där verkade det flöda som det ska. Så himla märkligt. Hur kan då oljan ta sig ut ? Lagrena kontrollerade manuellt innan jag satte dit turbon. Det jag eventuellt kan göra är att haka av avgasröret och känna på lagrena igen. Men vad skulle kunna ha hänt på så kort tid ?! Jag har inte rört oljetillförseln till turbon heller. För säkerhets skulle körde vi motorn på startmotorn med öppen retur för att se om det flödade, och det gjorde det. Vad ska jag ta mig till egentligen ?

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Jag fortsätter monologen och hoppas att någon kan svara. Detta blir bara än mer märkligt. Jag tog av avgasröret och kände på glappet, inget kännbart glapp axiellt och ett mycket mycket litet glapp radiellt. Efter att ha blivit lite extra förbryllade så doppade vi ner en lååång smal slang ner i kompressorhuset, där verkade det ligga olja på botten. Hur fanken har den tagit sig dit ?

Jag har kört ganska lite, i garaget några gånger, och en tur runt i kvarteret.

Det satt en lapp på turbon från:
http://www.turbotech.se/ , är dom seriösa ?

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

På 930 satt det en fjäderbelastad kul i oljematningen till turbon. Försvann den rök det som bara den. Är det samma på 931?

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
så här ser det ut, ingen kula vad jag minns eller vad det ser ut som här..Märkligt värre det här, får väl sova på saken ännu en gång

Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ta loss turbon och gör rent från olja, testa sen igen, nån kan ju ha "konserverat" turbon med olja eller så har det läckt ut när den stått stilla en längre tid.

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Jadu, det lutar nästan åt att sätta ihop och ta en riktig provtur och köra maskinen riktigt varm och se om det fortfarande är såhär. blev lite lätt deprimerad, skruvat å skruvat i över 2 år fast man egentligen inte haft tid.

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Kan det bli märkligare ?

I går så provade vi att köra bilen varm och sedan testa köra med lite laddtryck några repor och se vad som hände. Rök,rök,rök. När jag senare på kvällen körde in bilen i garaget och stod 5-10min på tomgång så var det i princip helt rökfritt. Jag lurade iväg farsan att testa några repor å gasa. Fortfarande ingen rök alls så jag hoppade in i bilen och vi gasade runt några km helt rökfritt. Sen när vi hade puttrat runt ett tag började det igen !. Dessutom så blev det lite väl spännande, vi skulle ut i en rondell, det jobbiga var att polisen kom i rondellen, dom blängde så dom höll på att missa avfarten, som tur är så körde dom ur rondellen och däifrån, vi gasade hem och gömde rökande monstret i garaget. Hade ju inga blinkers fram alls heller, tur måste man ha ibland...

Så hela problemet har blivit än märkligare. Det var helt omöjligt sist jag provade, men vi ska göra ett nytt försök att få av turbooljereturen ur tråget och kolla. Har provblåst samtliga vevhusslangar och det är inget motstånd i någon av dom. Men vem vet, kanske det är nåt där som hindrar oljan ibland..Förbryllad är jag iaf. Men ni får ett bildbevis på att bilen är ute iaf

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

beepbeep skrev:
På 930 satt det en fjäderbelastad kul i oljematningen till turbon. Försvann den rök det som bara den. Är det samma på 931?

Någon form av tryckbegränsning antar jag, då turboaggregat läcker olja vid för högt oljetryck.

Cédric skrev:
Kan det bli märkligare ?

I går så provade vi att köra bilen varm och sedan testa köra med lite laddtryck några repor och se vad som hände. Rök,rök,rök. När jag senare på kvällen körde in bilen i garaget och stod 5-10min på tomgång så var det i princip helt rökfritt. Jag lurade iväg farsan att testa några repor å gasa. Fortfarande ingen rök alls så jag hoppade in i bilen och vi gasade runt några km helt rökfritt. Sen när vi hade puttrat runt ett tag började det igen !. Dessutom så blev det lite väl spännande, vi skulle ut i en rondell, det jobbiga var att polisen kom i rondellen, dom blängde så dom höll på att missa avfarten, som tur är så körde dom ur rondellen och däifrån, vi gasade hem och gömde rökande monstret i garaget. Hade ju inga blinkers fram alls heller, tur måste man ha ibland...

Så hela problemet har blivit än märkligare. Det var helt omöjligt sist jag provade, men vi ska göra ett nytt försök att få av turbooljereturen ur tråget och kolla. Har provblåst samtliga vevhusslangar och det är inget motstånd i någon av dom. Men vem vet, kanske det är nåt där som hindrar oljan ibland..Förbryllad är jag iaf. Men ni får ett bildbevis på att bilen är ute iaf

Inte ovanligt att en dålig turbo uppför sig på detta sätt.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Som ni ser så kastade jag in handduken och gav upp mekandet ett par månader. Men nu har jag tagit mig något i kragen och börjat kika på skrotet igen. Började med att kontrollera oljereturen från turbon, den flödade och verkade inte sitta nåt i vägen när vi skickade genom en "prob". Testade även att köra tryckluft genom cylindrarna med en form av leakdowntestare. Dock var motorn ca 10 grader så det var ju verkligen inte full tätning, men det var vad som gick att göra. Det var ju jämt tryckfall på alla cylindrar men en del blowby. Kan ju kanske göra detta på varm motor och få lite mer relevanta värdern vid ett senare tillfälle men misstankarna är lite flyttade från motorn. Kan en turbo läcka fast den inte är glapp, tex om det finns en liten skada eller dylikt i tätningen ? Jag börjar bli lite handfallen, plocka av turbon är ju självplågeri deluxe, men det kanske är det enda som står kvar på listan....

Citera
Söder
Halmstad
Här sen Jan 2003

Vad kör du med för olja i bilen?

Alfa 75 TS -89 Lekbil
Önos Osäkert!!
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
5w-50, inga konstigheter, fungerar i andra 924turbosar. Så irriterande det här.

Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Plocka loss turbon och kolla den/plocka isär o renovera.
Enklaste sättet att hitta felet

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Nikel skrev:
Plocka loss turbon och kolla den/plocka isär o renovera.
Enklaste sättet att hitta felet

det lutar åt det, men man klämmer hellre pungen i mangeln än plockar av turbon på denna bilen , det är verkligen trångt. Men det går ju. Men det känns lite märkligt att skicka en glappfri turbo på renovering. Nånting måste ju ha gjort att den gått ner sig så sjukt fort på nåt märkligt sett, kommer det hända igen så är man ju inte sugen på att lägga stålar på att renovera. Ett alternativ kan var att testa köra med oljereturen ut i atmosfären på tomgång för att se om rökandet försvinner. Då har man ju uteslutit all form av ventilation som problem. Men det går ju inte köra allt för länge dock

Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003

Hej!

KKK är kända för att koksa i lagringarna, har du tur så är de bara att plocka ner och göra rent glidlagerdelarna från koks.

Ps det tar väl nästan en timme att plocka ner turbon

MVH Joakim

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Tja, man kan ju misstänka det. Vi tog isär oljeretur och körde genom en slang med knut på föratt se om det geggat igen nånstans i röret eller i ventilationen som går från oljeretur till toppen. Det verkade som det inte alls va något ivägen. Pockade ihop allt igen och startade upp bilen igen, nu helt plötsligt utan rök igen. Dagen efter gjorde vi ett nytt försök som dessutom inkluderade kanske 10 min provkörning. Fortfarande utan rök. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Får väl skynda mig iväg till besiktningen medans det funkar . Hade varit trevligt att kunna ta en rejäl provtur utan att polisen blir ledsna...

Citera
Skruva banåkabil
Blårökproblem, 924 TURBO
1, 2   >>
4251 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande