Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7151 besök totalt |
Det är lite samma tanke som jag har med min Westfield. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Nähä, det menar du inte? ![]() Ungefär, vad tror du att du hamnar på för effekt/vikt förhållande i slutändan? Är det tänkt primärt banåka eller mest rakt-fram? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
vikt/effektförhållandet beror ju givetvis på vilket laddtryck man har valt för dagen så att säga. Jag skall ha bromspapper på minst 1:1 ![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Ärligt talat så kommer vi nog aldrig få svar på frågan om toppfarten jag är nämligen säker på att jag inte kommer vilja åka lika fort som bilen kan köras (iaf med hög utväxling) Någonstans mellan 350 och 400 gissar jag att topfarten är men jag har nog klivit av pedalen innan dess... ![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Re: Ny uppdatering :)
Det var bland de porrigaste ok jag någonsin skådat!!!!!!!!! ![]() ![]() ![]() Vem säljer dom lägerbitarna? _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Re: Ny uppdatering :)
Thomas Sjöö, Swedespeed på 08-24 42 24 www.hispecmotorsport.co.uk _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
ha ha skulle gissa på att jag skulle blir varvad inom ett varv ungefär ![]() Skulle vara kul att se en jämförelse med en Enzo eller McLaren F1 och några riktiga F1-bilar för att se skillnaden. Någon som sett något sådant test? _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
på en snabb bana med många rakor och två likvärdiga förare borde du kunna hålla igen nåt varv iaf _________________ J1mmy @rv1dsson |
||||
Hmm, börjar bli lite OT i denna fina tråd, men man kan ju jämföra ETCC-bilarna och F1:orna på Monza, eftersom båda kört där nyligen. ETCC-bilarna tog ca 120 s på sig per varv och F1 ca 80, alltså 67%. 67% av någon annans tid runt en bana är vansinnigt stor skillnad. Under de två varv som ETCC-bilarna har hunnit på 4 min, har F1:orna klarat av 3 varv. Lite halvbittert att bli varvad vartannat varv.
Då är ju en E/STCC-bil ändå ganska snabb. Om man tittar på de svenska tävlingarna så är en snabb GT-bil kanske nån sekund snabbare och t.ex. en Radical ytterligare nån sekund snabbare, men så stor skillnad är det inte. om vi tar det aktuella exemplet med Gelleråsen så åker väl en STCC-bil runt där på ca 70 s, vilket skulle innebära att en annan bil skulle måsta åka i 104.5 s, alltså 1:44.5, för att skillnaden skulle vara lika stor. Det finns knappt en ny bil på den svenska marknaden som inte klarar sig inom halva det avståndet, speciellt inte med samma däck. Jag körde vår racevolvo , som i princip är en original, men lite lättad, 240 GLT, på 1:25 runt Gelleråsen med bra däck(Kumho V70A), dock inte i närheten av slicks (hade säkert kunna köra på 1:24 med lite ansträngning, men då minimitiden var 1:27 var det ingen större ide...). Däremot är en del fixat så att den skall hålla i ett helt långlopp, men det ger ju inte så mycket på varvtiderna. Så en STCC-bil kör då alltså 83% av en lätt hottad 240 och en Radical kanske strax under 80% av en 240. Kort sagt, en F1:a är fullständigt osannolik snabb. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re: Ny uppdatering :)
Får hålla med om att var j*kligt snygga ok ![]() Men spontant utan att egentligen veta någon om bilens viktfördelening så tycker jag det känns som att den kommer att bli rejält överbromsad bak!? Antar att viktfördelning och tyngpunktshöjd blir närmare en formelbil än en standardbil, men även dom flesta formelbilar har väl ofta rejält mycket mer broms fram än bak? Vid närmare eftertanke så går det ju att ställa in mha huvudcylindrarnas diametrar, men då kvarstår ju fortfarande att bakbromsarna är onödigt stora. Eller tänker jag helt fel? _________________ Pär Hylander |
||||
Blir det inte lite jobbigt (läs, svårt) att få upp temperatuern i dom bromsarna, bilen kommer ju inte direkt bli överviktig
![]() I övrigt måste jag säga att det verkligen är ett fräckt bygge ![]() _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||
e=mv^2/2 och den blir nog snabb så det räcker. ![]() |
||||
Re: Ny uppdatering :)
Pär: Viktförskjutningen framåt lär bli ganska liten under inbromsning med tanke på bilens låga tyngdpunkt. Formelbilar har väl väldigt jämmn bromsfördelning, i alla fall jämfört med gatbilar. Kenson: Vad räknar du med för viktfördelning? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
å här va den ena... ![]() A-160, någon glidarkärra å F1 bilen.... 7.2 mb ni får klipp å klistra länken till nytt fönster... ftp://bmk.myftp.biz/Movies/bilfilmer _________________ MackeMaehlum |
||||
Mmkayyy...
testa å gå in på ftp://bmk.myftp.biz/Movies/bilfilmer å klicka på Top Gear - West Mclaren vs Mercedes Road Cars.mpeg kan vara för många användare inne på FTPn på samma gång.... så funkar de inte, testa om en liten stund igen.... _________________ MackeMaehlum |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7151 besök totalt |