Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Uppdatering mitt Ultimabygge (oktober)
<<   1, 2, 3   >>
7151 besök totalt
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Kenson skrev:
...jag har inte råd att krocka så det blir ingen riktig racing för min del. Däremot hoppas jag på mycket bankörning under lite mer "stillsamma" former.


Det är lite samma tanke som jag har med min Westfield. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Kenson skrev:
Japp den går att registrera men kanske inte med full effekt påslagen...


Nähä, det menar du inte?

Ungefär, vad tror du att du hamnar på för effekt/vikt förhållande i slutändan? Är det tänkt primärt banåka eller mest rakt-fram?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Westfield skrev:
Kenson skrev:
Japp den går att registrera men kanske inte med full effekt påslagen...


Nähä, det menar du inte?

Ungefär, vad tror du att du hamnar på för effekt/vikt förhållande i slutändan? Är det tänkt primärt banåka eller mest rakt-fram?


vikt/effektförhållandet beror ju givetvis på vilket laddtryck man har valt för dagen så att säga. Jag skall ha bromspapper på minst 1:1 men sedan ute i "verkliga livet" så kommer jag nog köra ca 600 häst och då blir det ju helt anorlunda. Primärt så är det en gatbil men den är ju MYCKET mer byggd för bana än för raktframåka. Jag har ju tex 355 skivor med 6 kolvsok bak så några raktframdäck blir det ju inte tal om. Däremot gillar jag ju själva grejen med dragrace så jag kommer ju givetvis åka lite strip också men målet är inte att krossa dragracetider.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Vad kan toppfarten bli och vad pallar däcken för hastigheter?
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Elise skrev:
Vad kan toppfarten bli och vad pallar däcken för hastigheter?


Ärligt talat så kommer vi nog aldrig få svar på frågan om toppfarten jag är nämligen säker på att jag inte kommer vilja åka lika fort som bilen kan köras (iaf med hög utväxling) Någonstans mellan 350 och 400 gissar jag att topfarten är men jag har nog klivit av pedalen innan dess...

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Ny uppdatering :)

Har just uppdaterat hemsidan med lite bilder på bromsarna som skall sitta på bilen. 6kolvsok med 355 skivor RUNT OM!




_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 377



hur långt efter en F1 bil skulle du komma på en snabb respektive långsam bana?

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Re: Ny uppdatering :)

Kenson skrev:




Det var bland de porrigaste ok jag någonsin skådat!!!!!!!!!

Vem säljer dom lägerbitarna?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Re: Ny uppdatering :)

Fas T skrev:


Vem säljer dom läckerbitarna?


Thomas Sjöö, Swedespeed på 08-24 42 24

www.hispecmotorsport.co.uk

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Mr Newton skrev:
hur långt efter en F1 bil skulle du komma på en snabb respektive långsam bana?


ha ha skulle gissa på att jag skulle blir varvad inom ett varv ungefär F1 bilarna går så osannoligt fort överallt. Det är nästan omöjligt att förstå hur snabba de är, på TV ser de ju ut som om det går som STCC ungeför men skillnaden är ENORM.

Skulle vara kul att se en jämförelse med en Enzo eller McLaren F1 och några riktiga F1-bilar för att se skillnaden. Någon som sett något sådant test?

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



finns ett McLarren "test" med 3 bilar.. Och då var F1 en av dom...

sedan gjorde la Tiff Needell ett oxså med en personbil, Collins McRaes Fåård Focus, och en F1 bil...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 377



Kenson skrev:
Mr Newton skrev:
hur långt efter en F1 bil skulle du komma på en snabb respektive långsam bana?


ha ha skulle gissa på att jag skulle blir varvad inom ett varv ungefär F1 bilarna går så osannoligt fort överallt. Det är nästan omöjligt att förstå hur snabba de är, på TV ser de ju ut som om det går som STCC ungeför men skillnaden är ENORM.

Skulle vara kul att se en jämförelse med en Enzo eller McLaren F1 och några riktiga F1-bilar för att se skillnaden. Någon som sett något sådant test?


på en snabb bana med många rakor och två likvärdiga förare borde du kunna hålla igen nåt varv iaf

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Hmm, börjar bli lite OT i denna fina tråd, men man kan ju jämföra ETCC-bilarna och F1:orna på Monza, eftersom båda kört där nyligen. ETCC-bilarna tog ca 120 s på sig per varv och F1 ca 80, alltså 67%. 67% av någon annans tid runt en bana är vansinnigt stor skillnad. Under de två varv som ETCC-bilarna har hunnit på 4 min, har F1:orna klarat av 3 varv. Lite halvbittert att bli varvad vartannat varv.

Då är ju en E/STCC-bil ändå ganska snabb. Om man tittar på de svenska tävlingarna så är en snabb GT-bil kanske nån sekund snabbare och t.ex. en Radical ytterligare nån sekund snabbare, men så stor skillnad är det inte.

om vi tar det aktuella exemplet med Gelleråsen så åker väl en STCC-bil runt där på ca 70 s, vilket skulle innebära att en annan bil skulle måsta åka i 104.5 s, alltså 1:44.5, för att skillnaden skulle vara lika stor. Det finns knappt en ny bil på den svenska marknaden som inte klarar sig inom halva det avståndet, speciellt inte med samma däck.

Jag körde vår racevolvo , som i princip är en original, men lite lättad, 240 GLT, på 1:25 runt Gelleråsen med bra däck(Kumho V70A), dock inte i närheten av slicks (hade säkert kunna köra på 1:24 med lite ansträngning, men då minimitiden var 1:27 var det ingen större ide...). Däremot är en del fixat så att den skall hålla i ett helt långlopp, men det ger ju inte så mycket på varvtiderna. Så en STCC-bil kör då alltså 83% av en lätt hottad 240 och en Radical kanske strax under 80% av en 240. Kort sagt, en F1:a är fullständigt osannolik snabb.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



AndersY skrev:
Hmm, börjar bli lite OT i denna fina tråd.


Det var snällt sagt

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Ny uppdatering :)

Kenson skrev:
Har just uppdaterat hemsidan med lite bilder på bromsarna som skall sitta på bilen. 6kolvsok med 355 skivor RUNT OM!


Får hålla med om att var j*kligt snygga ok

Men spontant utan att egentligen veta någon om bilens viktfördelening så tycker jag det känns som att den kommer att bli rejält överbromsad bak!?

Antar att viktfördelning och tyngpunktshöjd blir närmare en formelbil än en standardbil, men även dom flesta formelbilar har väl ofta rejält mycket mer broms fram än bak?

Vid närmare eftertanke så går det ju att ställa in mha huvudcylindrarnas diametrar, men då kvarstår ju fortfarande att bakbromsarna är onödigt stora.

Eller tänker jag helt fel?

_________________
Pär Hylander
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Blir det inte lite jobbigt (läs, svårt) att få upp temperatuern i dom bromsarna, bilen kommer ju inte direkt bli överviktig

I övrigt måste jag säga att det verkligen är ett fräckt bygge thumbs up

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Calle gsi skrev:
Blir det inte lite jobbigt (läs, svårt) att få upp temperatuern i dom bromsarna, bilen kommer ju inte direkt bli överviktig

I övrigt måste jag säga att det verkligen är ett fräckt bygge thumbs up


e=mv^2/2 och den blir nog snabb så det räcker.
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Re: Ny uppdatering :)

Pär Hylander skrev:
Kenson skrev:
Har just uppdaterat hemsidan med lite bilder på bromsarna som skall sitta på bilen. 6kolvsok med 355 skivor RUNT OM!


Får hålla med om att var j*kligt snygga ok

Men spontant utan att egentligen veta någon om bilens viktfördelening så tycker jag det känns som att den kommer att bli rejält överbromsad bak!?

Antar att viktfördelning och tyngpunktshöjd blir närmare en formelbil än en standardbil, men även dom flesta formelbilar har väl ofta rejält mycket mer broms fram än bak?

Vid närmare eftertanke så går det ju att ställa in mha huvudcylindrarnas diametrar, men då kvarstår ju fortfarande att bakbromsarna är onödigt stora.

Eller tänker jag helt fel?


Pär: Viktförskjutningen framåt lär bli ganska liten under inbromsning med tanke på bilens låga tyngdpunkt. Formelbilar har väl väldigt jämmn bromsfördelning, i alla fall jämfört med gatbilar.

Kenson: Vad räknar du med för viktfördelning?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Acke skrev:
finns ett McLarren "test" med 3 bilar.. Och då var F1 en av dom...

sedan gjorde la Tiff Needell ett oxså med en personbil, Collins McRaes Fåård Focus, och en F1 bil...


å här va den ena...

A-160, någon glidarkärra å F1 bilen.... 7.2 mb
ni får klipp å klistra länken till nytt fönster...
ftp://bmk.myftp.biz/Movies/bilfilmer/Top gear/seen/Top Gear - West Mclaren vs Mercedes Road Cars.mpeg

_________________
MackeMaehlum
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Hmm, funkade det bättre?
Nej, det gjprde det inte - jobbiga länk...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Mmkayyy...

testa å gå in på ftp://bmk.myftp.biz/Movies/bilfilmer/Top%20gear/seen/
å klicka på Top Gear - West Mclaren vs Mercedes Road Cars.mpeg


kan vara för många användare inne på FTPn på samma gång....

så funkar de inte, testa om en liten stund igen....

_________________
MackeMaehlum
Citera
Allmänt banåkaforum
Uppdatering mitt Ultimabygge (oktober)
<<   1, 2, 3   >>
7151 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande