| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Byta hela fjäderben
|
1844 besök totalt |
|
Byta hela fjäderben
Hej Frågan gäller vad man skall tänka på när man skalla byta hela fjäderben som inte är original. Bilen fråga är en VW 1303S som jag tänkt sätta hela fjäderbenet från en 944 Turbo. Jag har fjäderbenen redan, men inte bilen.
Jag har tänkt att kapa bort övre fästet för benet och bygga upp ett nytt "hus" av rör med en ~6mm platta på toppen, (ungefär som Hilmerssons Manta):
Göra egna undre triangellänkarmar, ist för bara raka som sitter original. Detta är väl genereltsett bättre än rak? Jag slipper ju iaf den annars nödvändiga kränghämmarn.
Jag har planerat att göra de undre bärarmarna så kulleden hamnar på samma ställe som originalbubblans för att sedan när jag kapat bort det gamla fjädertornet mäta till 3 olika ställen som är symetriska (då är ju en viss punkt fixerad och kan således upprepas på andra sidan) uppe på fjäderbenet. Har också funderat på att göra ett triangelfjäderbensstag att fästa i bilen innan kapning Typ:
Vad tror ni blir enklast? (Juste det skall vara så rakt om möjligt, staget, va? De flesta man ser är ju inte det. Men då har dom ju motor i vägen )
Varför vill jag då göra detta? Jo, det jag tänker är att: 1. Stora fina bromsar på köpet 2. Kan fixa camberjustering på samma gång 3. Spindeln kan modifieras så den passar Bubblans fjädeben, men detta innefattar bl.a. kulleder för ~500kr/st . Så det slipper jag gärna
4. Sen så vet ju alla att med Porsche-grejor går det skitfort på banan
Egentligen borde jag väl anpassa bredden med tanke på bak, kommer sitta 944-grejor där också. När jag ändå skall bygga helt nytt menar jag, frågan e bara om det får plats... En tumregel är väl att det skall vara något bredare spårvidd fram än bak? Jaja, detta blev kanske lite rörigt. Men bara fråga isf. |
|
Jag har varit med om att göra en liknande operation, då på en Capri.
Vi bestämde vart hjulet skulle sitta (bredare än original för att fylla breddningen och matcha bakvagnens bredd), fixerade det och sedan var det "bara" att rikta in fjäderbenet med den caster- och cambervinkel vi ville ha. Det ger positionen för övre fästet. Då kan man också mäta upp hur lång bärarmen blir. Man kan förstås också bygga bärarmen först så man har nåt att skruva fast fjäderbenet i. Vi ändrade också från "pinne med kränghämmare" till triangelarm nere. Funkar fint men man får tänka till så att hjulet går fritt från bärarmen när man svänger, och så att styrstag och ev. kränghämmare går att få dit. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
ok, när caster- och camberviklarna var fastställda och ni mätte längd på bärarm, satt fjäderbenet fast i ovankant då?
Måste man ta med i beräkningen att fjädring och sånt, det blir väl vinkelförändringar när fjäderbenet är helt avlastad gentemot om bilen står på backen? |
|
Ja, man kan nog säga att fjäderbenet satt fast i överkant, det var i alla fall fixerat.
Vi hade ingen fjäder monterad utan bara dämpare, en gammal oljedämpare om jag inte minns fel, så att man kan "ställa" fjäderbenet i rätt ride height. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Istället för att bygga nya undre bärarmar skulle du kunna modda dom med ett extra stag som denna.
Iofs en 1302a men det skiljer ju inte så jättemycket på just bärarmarna. http://www.germanlook.com/Html/Featu (lite svårt att direktlänka bilder därifrån...) _________________ Henrik Sundberg VW typ 1 -71 TIC bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul |
|
Henrik: Jo, iofs, men jag vill åt spårviddsökning samtidigt för att matcha baken som kommer bli bredare.
|
![]() |
Skruva banåkabil
Byta hela fjäderben
|
1844 besök totalt |