| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Synpunkter slidspjäll eller trottlar
|
5205 besök totalt |
|
Står i valet och kvalet när det gäller insuget. Var länge inne på att köra separata spjäll då det fanns färdiga lösningar för detta till mercan. Men nu har det dykt upp ett slidspjäll som är en kopia på det insuget som satt på tidiga DTM-bilar, antagligen tom Evo 1. Jag är dock lite osäker på vad det som är det rätta att satsa på, kanske sliden blir lite väl overkill om man fortfarande vill ha lite körbarhet kvar till vardags? Första alternativet med separata spjäll och kolfiberbox:
Alt. 2 Med slidspjäll, väldigt långa runners och spridare som sitter långt ut. Måste väl nästan vara en andra spridarrad under innan spjällen oxå
Detta skall vara samma spjäl här ser man tydligt spridarhålen i själva insuget [img] [/img]
Sista generationens spjäll som ser lite annorlunda ut, dessa nytillverkas dock inte längre [/img]
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
|
Går det inte att justera körbarheten lite genom att justera utväxlingen lite?
Att ha sliden att röra sig jämnt med gaspedalen blir nog ganska ryckigt (krypgas blir omöjligt skulle jag gissa). Hur tät är sliden (dvs hur låg tomgång går det att få)? |
||
|
Jamen, det skall väl inte vara något problem med körbarheten om man sätter gasvajern på ett excentriskt hjul som via en hävarm styr sliden. Då kan man få liten spjällrörelse/stort pedalutslag i början och tvärtom på slutet.
- Glöm inte att ha dubbla fjädrar till sliden som var och en klarar att stänga den _________________ Mats Andersen |
||
|
Utväxling kan ju vara en smart idé. Har inte så mycket mer fakta om slidspjället. Har inte varit i kontakt med Thorsten på ett tag. Men ska dra iväg ett mail till honom.
Ingen som har några andra kommentarer till utformningen av sliden? _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
|
Re:
Lättare sagt än gjort! Jag höll på massor ett par år sedan med något som är stabilt. Mycket svårt med "enkla" medel.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Varför vill du ha slid? Är det Historienostalgiska skäl (vilket jag kan förstå) eller prestanda?
Finns det ens några bilar som har slidspjäll i dagens motorsport? Jenvey har ju några jäkligt smögna spjäll i sin "TS" serie. DCOE delning och 30mm långa, kostar ju såklart en del men hey, det är ju schyssta grejer.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Detta var väl egentligen en prestandafråga. Finns det någon vinning i att ens köra Slid istället för spjäll? Då jag sen tidigare har ganska goda kontakter med Jenvey så blir defintivt avsevärt billigare för mig att satta på spjäll istället för slid.
Möjligtvis slipper man väl problemet med synking när man kör slid. _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
|
SBD Motorsport hävdar iaf att det inte är lönt med slidspjäll:
http://www.sbdev.co.uk/Tapers_over_M _________________ William Ekström |
||
|
Re:
Prestanda: Ja, gissa varför man använde det i DTM... Körbarhet och servicevänlighet för gatbruk: Enkom trist extrajobb som dock kan uppfattas som fränt när locket öppnas på ngn träff...eller för sin egen "nostalgiska egokick". Sen hur jobbigt är det att synka spjäll då det görs en gång och sedan kollas kanske ngn enstaka gång då och då. Med en manometer är det ju skitsnabbt gjort.
Märkbar skillnad jämfört de båda allternativen på en småhottad gatmotor: I ett blindtest väljer du ganska säkert vanliga spjäll rakt av. Tror faktiskt inte du verken känner eller kan mäta ngt större skillnad. Då är användarbarhet viktigare. 4 spjäll på denna maskin är fränt nog och lär ge den fin respons, nga goa kusar men framför allt ett sjukt trevligt ljud. Noten om kostnadsskillnaden lämnar jag därhän...
|
||
|
Härligt, massvis med synpunkter. Det verkar som ju flera tycker att spjäll kanske är det mest vettiga att satsa på, det finns färdiga lösningar vilket underlättar. Då är väl frågan mest vilken storlek man ska satsa på till 2.5 motor.
Jag ska se vad Thorsten återkommer med för pris, så får vi se vad prisskillnaden blir mellan de två alternativen. _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5205 besök totalt |