Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilket golv ska man välja i nya garaget??
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (82672 totalt)
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Jag är också i byggartagen, och snart i slutfasen av vårt bygge.

Har efter mycket övervägande och rekande beslutat mig för att låta slipa betongen, verkar vara en mycket hållbar lösning, även på mycket lång sikt, typ för alltid, och dessutom ska golvet vara lätt att håll efter.

Jag kommer låta golvet slipas i 5 steg, och mellan slipningarna behandlar man golvet med lite olika medel för hållbarhetens skull. Mot en ytterligare kostnad kunde man få golvet slipat i två steg till, och få en yta som är jämförbar med marmor, men det lät lite overkill för garaget...

Självklart finns det golvvärme, den är vattenburen, och drivs av fjärrvärme.

Bilder finns inte ännu....!!

Racern:
Citera
Petter

Här sen Mar 2003

Re:

Bistec skrev:

Har efter mycket övervägande och rekande beslutat mig för att låta slipa betongen, verkar vara en mycket hållbar lösning, även på mycket lång sikt, typ för alltid, och dessutom ska golvet vara lätt att håll efter.

Jag kommer låta golvet slipas i 5 steg, och mellan slipningarna behandlar man golvet med lite olika medel för hållbarhetens skull. Mot en ytterligare kostnad kunde man få golvet slipat i två steg till, och få en yta som är jämförbar med marmor, men det lät lite overkill för garaget...

Det är väldigt snyggt och slitstarkt kan jag tänka mig. Har en komois som just gjort det i sitt hus. Dom hade fast pris vilket var tur för det är någon sorts plast inblandad om jag förstod rätt (i flytspacklet som läggs och slipas) som hade en tendens att sätta igen slipen och bränna eller på något sätt förstöra ytan. Så det tog sin tid innan det löste sig och blev bra. Men är det bara någon som gjort det innan så lär dom såklart vara medveten om det problemet.

Skänninge
Här sen Maj 2003

Re:

Petter skrev:
Bistec skrev:

Det är väldigt snyggt och slitstarkt kan jag tänka mig. Har en komois som just gjort det i sitt hus. Dom hade fast pris vilket var tur för det är någon sorts plast inblandad om jag förstod rätt (i flytspacklet som läggs och slipas) som hade en tendens att sätta igen slipen och bränna eller på något sätt förstöra ytan. Så det tog sin tid innan det löste sig och blev bra. Men är det bara någon som gjort det innan så lär dom såklart vara medveten om det problemet.

Förmodligen fiberarmerat flytspackel, är fullt med små trådar i det joxet.

Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005

Vi körde på Italiensk kakel i vårat garage

Funkar fin fint med domkrafter, pallbockar och likn. Vi har haft det i snart ett år nu och har inte haft nån form av skada eller likn. på den. Inte heller några missfärgningar i fogarna har vi fått, och sjukt snyggt blev det!

E-mail: erik@gettorq.com
Citera
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003

Väldigt intressant tråd. Själv har jag precis gjutit golv i min verkstad. Har en maskinhall på 20x6 meter som jag kommer att dela av och göra verkstad i en del på 11x6m. Gjutningen gick bra och jag körde ett par gånger med "helikopter" på golvet. Tyvärr jobbade vi på två ställen samtidigt så det blev lite för lång tid mellan gjutning och slipning. Därför blev det inte riktigt bra ute vid väggarna. Men arbetsytorna är RIKTIGT BRA!

Så när det gäller behandling av golvet är slipning uteslutet eftersom ytan redan är rätt bra och att det är för mycket pengar som jag heldre lägger på verktyg eller bilarna. Jag kan inte tänka mig att klinker är praktiskt, även om det är snyggt.

Då har vi bara färg eller olja kvar. Har läst här i denna och andra trådar om folk som har haft Nuretanolja, oxan-olja, Lithurin m.fl. Vad jag har läst till mig så har alla för och nackdelar. Någon mer som har erfarenhet från någon av dessa produkter? Finns det något mer att välja mellan i färg?

En OT fråga, isolering frigolit eller glasull?
Tacksamt att man under bygget har satt alla reglar på mått mellan 125 och 140 cc, blir lätt att gipsa

Gbg
Här sen Sep 2008

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Tjena grabbar. ska oxo lägga golv i mitt garage, funderar på epoxi färg. nån som vet vart man kan få tag på det billigt i göteborgsområdet?!

Mvh OZz

N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Lyfter en gammal tråd.

Någon som provat fogfritt golv i garaget? Dvs ett massagolv. Tycker det verkar smidigt med ett uppvik på vägg så man kan städa av med vatten och skurmaskin utan att det rinner ut i väggarna.

Så det jag frågar efter är erfarenheter kring pris, slitstyrka mm. För och nackdelar helt enkelt.

Detta skulle i så fall installeras vid nybyggnation.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

JonasR1 skrev:
Lyfter en gammal tråd.

Någon som provat fogfritt golv i garaget? Dvs ett massagolv. Tycker det verkar smidigt med ett uppvik på vägg så man kan städa av med vatten och skurmaskin utan att det rinner ut i väggarna.

Så det jag frågar efter är erfarenheter kring pris, slitstyrka mm. För och nackdelar helt enkelt.

Detta skulle i så fall installeras vid nybyggnation.

efter precis varit med om att lägga ett massagolv i ett resturangkök som elektriker, låter det både dyrt och svårt, sen är jag lite tveksamt till resultatet.

Skulle hellre bara har epoxin på golvet .

siffrorna jag fick av de vanliga målarna på epoxi färgolv var 6k för 9 liter och då räcker 1 liter till 8kvm, då det laddes också på samma projekt. siffrot farligt nära klinker imo

Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003

Har använt mig av Biltema Epoxi Golvfärg, funkar OK.

/LOLA-Christian
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Men vid epoxifärg på golvet, hur gör ni mot väggen? Städbarheten känns inte lika bra om man inte får till ett uppvik.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

JonasR1 skrev:
Men vid epoxifärg på golvet, hur gör ni mot väggen? Städbarheten känns inte lika bra om man inte får till ett uppvik.
Gummiskrapa och helt plant golv, skrapa ut igenom porten.
Är det en tvätthall du tänkt dig eller städa med högtryckstvätten?

Det går säkert att limma dit nån gummilist, men det skulle jag aldrig lita på år efter år.

MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Re:

Christian Carlsson skrev:

Står det något om att måla golvet i etapper? Har redan möblerat garaget och skulle behöva demontera hyllor etc för att kunna måla hela, men om man kan dela upp det i 3-4 omgångar blir det lättare att få det gjort. Det som oroar mig är hur det blir i skarvarna mellan gammal och ny färg, vill inte ha ett område där färgen flagar...

MGB GT 1967
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003

Re:

Sonett7 skrev:

Står det något om att måla golvet i etapper? Har redan möblerat garaget och skulle behöva demontera hyllor etc för att kunna måla hela, men om man kan dela upp det i 3-4 omgångar blir det lättare att få det gjort. Det som oroar mig är hur det blir i skarvarna mellan gammal och ny färg, vill inte ha ett område där färgen flagar...

Sonen och jag målade i omgångar (en burk i taget) - inga problem med skarv mellan områden.
Däremot så blev det en liten nyans skillnad mellan varje omgång - men det är ju ett verkstadsgolv så vi bryr oss inte.....

/LOLA-Christian
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Re:

Sonett7 skrev:

Sonen och jag målade i omgångar (en burk i taget) - inga problem med skarv mellan områden.
Däremot så blev det en liten nyans skillnad mellan varje omgång - men det är ju ett verkstadsgolv så vi bryr oss inte.....

Samma erfarenhet här....
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Re:

Mats Karlsson skrev:
Sonett7 skrev:

Samma erfarenhet här....

Sweet! thumbs up

MGB GT 1967
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Något varv med lecasten är aldrig fel, så får man upp väggskivor mm lite ifrån betongplattan.

Ume
Här sen Jul 2003

Re:

Niklas Rosell skrev:
Något varv med lecasten är aldrig fel, så får man upp väggskivor mm lite ifrån betongplattan.

Tänkte precis skriva att får jag chansen så kommer jag gjuta en sockel så man slipper det problemet thumbs up

N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Re:

Niklas Falk skrev:
JonasR1 skrev:
Gummiskrapa och helt plant golv, skrapa ut igenom porten.
Är det en tvätthall du tänkt dig eller städa med högtryckstvätten?

Det går säkert att limma dit nån gummilist, men det skulle jag aldrig lita på år efter år.

I nya huset ingår det ett gammalt snickeri som, om allt går vägen, skall göras om till garage och en tvätthallsdel. Så ja, det kommer bli lite stänkande med högtrycken

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Väcker en gammal tråd. Bygger garage och det börjar bli dags för klinkers. Nån som har erfarenhet av Byggmax klinkers?

http://www.byggmax.se/golv/klinker/klinker-gres-30x30cm-gra-p06240#Rea . . . .

Höör
Här sen Jun 2003

Denna klinker har jag i mitt garage sen i somras. Slitageklass 5 och frostsäker osv. Köpte fix och fog på "riktig" golvfirma.
http://www.byggmax.se/golv/klinker/klinker-gres-30x30cm-gra-p06240#Rea . . . .

Ligger i deras annonsblad ganska ofta bl.a. denna vecka.

Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Sweet Kennie, exakt den du länkat till har jag tittat på. Blir nog satt med flytfix och PCI fog.
Annonsbladet är dock Jem&Fix?

Vilket golv ska man välja i nya garaget??
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (82672 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande