| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vädra ut värme ur motor rummet letar snyggt kolfiber utsläp
|
6625 besök totalt |
|
Hallå alla nån som vet var man kan få tag i snygtt utsläp o montera i huven Bilen är är Min Nissan Skyline R32 som sagt det blir varmt under huven med trångt motor rum o dubbel turbo Vill inte byta huv till kolfiber tjafs med glasfiber under då dom är bra tyngre en min i alu Men försöker få en ide på ett snyggt utsläpp som kan smälta in Någon med nån bra ide eller snygg lösning en bild för ider http://i264.photobucket.com/albums/i //Greven _________________ mvh Leif Ankarschiöld Skyline R32 GTR GODZILA |
||||
|
|
||||
|
Vämen är konsentrerad på vänster sida där turbona sitter o där tänkte jag sätta någe snyggt men bra funktion
Gälar ja att jag vill ha någe snygtt i kolfiber är det passar till färgen Sen allt i bak kant är för ta in luft på ett bra sätt fråga gamla jänkare varför dom höjde upp huvarna i bak kant //Greven _________________ mvh Leif Ankarschiöld Skyline R32 GTR GODZILA |
||||
|
Re:
Något utsläpp strax framför dörren ganska högt upp i framskärmen måste ju funka? Försöka isolera värmen så mycket som möjligt måste ju också vara ett bra sätt att hålla det nere. Sen att få det snyggt också? Rejsbilar är oftast inte stilrena
_________________ Nicklas Jäderlund |
||||
|
http://www.carbonmods.com/
Kolla under aerodynamics/body...där har de utsläpp/intag i prepregkolfiber. _________________ Michael Larsson |
||||
|
Re:
Vilket borde vara minst lika bra, för kommer det in sval luft så åker det ut luft (varm?) någon annanstans. Är det inte fel forum förresten? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Luft från kylarna skickas med fördel upp genom huven framför motorn (placeras i lämplig lågtryckszon, ofta där huven börjar plana ut men inte så långt bak att vindrutans högtryckszon påverkar, det brukar bli precis framför ventilkåpan om man inte har aslång motor
). En liten Gurneyflap (10mm eller så) framför utsläppet ökar utflödet.
Värme längre bak o motorrummet släpps antingen ner i transtunneln (där nere kan det vara diverse lufttryck) eller ut i framskärmarna bakom hjulhusen (lågtryckszon skapad av hjulen). Nåt att tänka på är att om kylarluften försvinner upp igenom huven så blir det mindre luft genom bakre delen av motorrummet. Det är lättare när man bara ska kyla bort ca 200KW genom kylare och avgas
|
||||
|
om du gjuter en glasfiber huv själv så går det absolut få till en lättare huv än en orginal alu huv.
Min Miata hade en orginalhuv som vägde ca 8kg. Min huvgjutning med avkylande utblås väger bara 4kg. Har testat att tejpa fast garnbitar på gälarna och det blåser ut med ett bra tryck när du fått lite fart om du följer Niklas instruktioner ovan...
|
||||
|
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
Det beror på... Jag är ingen expert på aerodynamik, men jag vet tillräckligt mycket för att inse att när man sysslar med det räcker det inte med att titta på problem A, ta och dunka dit lösning B och räkna med att allt annat på bilen kommer fungera lika bra som förut. Tvärt om, på en bil med väl genomtänkt aerodynamik från början får man gå hela vägen från A till Ö, på en mindre känslig bil (såna som vi icke F1-mekaniker pysslar med) behöver vi inte klia oss lika hårt i skallen men vi får ändå gå en liten bit längre. Matar man in mer luft i en ände måste luften ut i andra änden - ganska självklart, eller hur?
om vi tittar under huven på en någorlunda modern bil så brukar luften komma in genom grillen, passera genom kylaren, och sedan få ta sig genom diverse små mellanrum runt motor etc. Och slutligen försvinna ut under bilen (det brukar inte direkt se ut som att någon funderat allt för mycket över vart luften ska ta vägen efter kylaren). om vi hypotetiskt säger att luftens väg ner under bilen är i trångaste laget och vi sätter ett luftintag i huven kommer vi ha ännu mer luft som vill ut. Det funkar inget vidare, och kommer inte luften ut ordentligt så minskas givetvis flödet in också - i det fallet sjunker alltså orginalflödet in genom kylaren (och ICn om sådan finnes).
Så för att återgå till anledningen att jag citerade dig: Att ta in kalluft KAN vara minst lika bra som att släppa ut varm luft. Å andra sidan kan det hända att det inte fungerar alls, eller att luftutsläpp inte fungerar... Vi glada amatörer får nöja oss med gissningar och trial & error. _________________ Ulf Gunnarsson |
||||
|
|
||||
|
Finns det ingen bil på ungefär hur luften rör sig över en huv med under och övertryck.
Det är ju olika för varje enskild bil men på ett ungefär. |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Vassego. Edit. det var inte den du tänkte på..
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
|
Re:
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6625 besök totalt |