Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2508 besök totalt |
Enkla simuleringar?
Jag skulle vilja göra lite aerodynamiska simuleringar, som ett litet kvällspyssel, och letar därför efter enklast möjliga sätt att göra det på. Finns det några program som inte kräver att man kan räkna som "fuling"? ![]() |
||||
citat:
Finns det några program som inte kräver att man kan räkna som "fuling"? Kan är ett relativt begrepp, det finns de här på rejsa som är BETYDLIGT vassare på det än jag. Jag har en förkärlek till excel pga att det är lätttillgängligt pluss att jag kan det, hmm KAN igen ![]() Du behöver precisera dig lite vad du vill göra så KANSKE jag kan hjälpa dig. _________________ Johan Sjölinder |
||||
BETYDLIGT vassare än dig på att bolla med siffror!? Det tror jag inte på!
![]() Vad jag skulle vilja göra är att kunna slänga in 3d-modeller i något program som sedan simulerar luftflödet kring detta föremål, och kanske även beräknar downforce och drag. Hittar jag ett sånt program tänkte jag göra en modell av min bil och prova lite olika utformningar av frontar och vingar. |
||||
När det gäller simulering av aerodynamik så finns det -inget- som är enkelt.....så har iaf jag fått det förklarat för mig..... Det kräver både kunskaper och program som kostar $$$.
![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Det finns en del enkla aerodynamikprogram som kostar gratis.
Tyvärr är dom inte vad du är ute efter... Jag gissar att du vill ha ett program typ: http://www.edge.foi.se Edge är trevligt och bra men kräver en hel del datorkapacitet ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Jag är en av utvecklarna av EDGE och det är bra på många sätt, på vissa områden klart bättre än rent kommersiella lösare, som Fluent, men användarvänlighet är inte någon av de starkare sidorna.
De parametrar som behöver ändras finns i en ~2500 rader lång ASCII-fil som ser ut så här:
Där var 8 av ett några hundratal parametrar som går att ställa in. Vissa viktigare än andra att ha koll på, men du måste åtminsone veta vilka du skall ändra på och vad de gör. De ovan: IUPWIN: Vill du ha centrala differenser eller uppvindsschema. (olika bra på olika saker) VIS2, VIS4: Parameter som talar om storleken på den artificiella viscositeten vid användade av centrala differenser, andra resp. fjärde ordningen. Andra ordningen används främst i närheten av diskontinuiteter. IARDIS: Typ av dissipation vid uppvindsschema IORDER: Noggrannhetsordning på uppvindsschema (inte alltid bättre med högre noggranhet) LIMITE: Typ av TVD-limiter, används vid diskontinuiteter i strömningen och har olika egenskaper. IROEAV: olika typer av genomsnittsbildning. ENTRFX: olika typ av entropifix och parametrar till dem. Många av just de där dyker upp i t.ex. Fluent också, men där kan man kryssa i en ruta istället. Dock bra att veta vad de har för betydelse eller åtminstone när man skall skruva på dem och åt vilket håll. Så använda en 3D CFD-lösare för riktiga problem är inte så jättelätt, då det är långt ifrån säkert att det bara är att starta med default-värdena, snarare motsatsen. Kommersiella lösare typ Fluent är stabilare, men ger inte altid bra resultat. Nu vet jag inte exakt vad Fluent kostar, men ca 200 000:- skulle jag gissa på för en licens. Om man sedan vill göra beräkningsnäten smärtfritt så kostar ett bra nätgenereringsprogram som kan läsa in CAD-filer, t.ex. CADfix, ytterligare 300 000:-. Vill man sedan göra snygga färgbilder så kostar ett sånt program, t.ex. EnSight, ca 150 000:-. Både grafik och nätgenerator finns dock i enklare form i Fluent-paketet. EDGE kan svenska företag få använda gratis för kommersiella ändamål om man har personal som kan tänkas sköta det och är beredd att lägga ned lite jobb på utveckling, t.ex. testning om man inte har kunskaper att utveckla ny kod. Tror inte det finns någon Windows-version. Men Linux finns, samt några olika Unix. Datormässigt kan man köra väldigt små, enkla, 3D-problem på en snabb PC, men saker som typ en hel bil går inte med någon större noggrannhet. En vinge utan avlösning, kan gå om man inte har bråttom. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
jag har kollat lite efter cfd-lösare med... Fluent ville ha 160ksek per år för en licens (detta var för ca ett år sedan) Femlab har en lösare som ser hyfsat vettig ut, dock så kräver nog femlab att man kan fysiken ganska bra då man måste förstå vilka ekvationer man vill lösa. Femlab kostar ca 60 ksek...
Men alla cfd program kräver mkt av användaren även om det kan vara enkelt att göra flashiga bilder men det är ju inte det som är intressant... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
En kompis till mig jobbar med utveckling av Femlab och en på mitt jobb har precis haft utvärdering av det. Dess styrka är nog inte 3D CFD-beräkningar, utan mer det allmänna användningsområdet samt multifysik.
Har som de flesta CFD-lösare problem med CAD-geometrier, men om man har Solidworks funkar det visst hyfsat. Men om man vill få nåt som funkar riktigt bra är det nog bara att ta ett djupt tag i plånboken och köpa CADfix för 300 kkr. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Verkar tyvär som det inte finns någon som riktigt passar en glad amatör utan seriösare ambitioner. Programmen är ju tänkta för företag. Till priset av Fluent får jag ju en bättre bil som säkert fått stå lite längre i vindtunneln innan den tillverkades. Vägen via fildelningsprogram blir nog inte heller så lätt då sådana här program lär vara rätt ovanliga(jag har iof hittat FemLab men jag vet inte om det hjälper mig något).
Är enkla gratis cfd-lösare bara som ADFC - vilket liknar ett C++-bibliotek? |
||||
LYFT
![]() Även om de säkert finns nyare trådar i frågan så hittar jag inte dessa. På fyra år måste utvecklingen tagit något steg framåt tycker jag. Finns det något enkelt program som man kan testa en Solidworksdesign i en vindtunnel och se hur den funkar? Kan väl inte vara så jätteavancerat i dagens läge att göra ett "vindtunnelprogram"? MVH Nicklas _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
Jag har börjat använda CF-Design som är ett lite enklare cfd program, och det tycker jag är väldigt lätt att använda. Jag har gjort någon enklare simulering i STAR-cd och Fluent men gav upp, det är inte i närheten av användarvänligt som CF-Design.
om man som jag gör statiska simuleringar av plenum och insugskanaler m.m. Och endast vanlig luft som medium, då borde väl inte resultaten skilja sig så mycket jämfört med större program? Vad är dem svaga punkterna med ett program som CF-design? Gratis är det ju dock inte och på svarta marknaden har jag inte heller hittat det. Snygga bilder finns i denna tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic _________________ Kristoffer Mårtensson |
||||
openfoam är kanske ett alternativ? Jag vet att det använts på nån teknisk högskola men jag vet inte vad dom tyckte om programmet. Finns väl bara till Linux.
http://www.opencfd.co.uk/openfoam/ _________________ Sten Isaksson |
||||
Re:
Det ska gå att göra direkt i solidworks. http://www.youtube.com/watch?v=ER8qj _________________ Daniel Hedman |
||||
Re:
Jag tror att modulen heter FlOWorks och är väl hyfsad. Den klarar nog inte avancerade turbulensproblem, virvlar, eller liknande. Kanske är begränsad till icke-kompressibel strömning också? Angående mer avancerade program så är det tveksamt om det är programmen som är största problemet för den ovane användaren. Många vet väl knappt vad gridkonvergens är, eller andra grundläggande begrepp i numerisk analys, eller har för den delen någon riktig koll på strömningsmekanik och då kan man ju lika gärna använda mer automatiska program som CF-Design och FlOWizard, om man inte är ute efter mer avancerade saker. Kvalitetsmässigt är nog inte CF-Design särskilt mycket sämre än Fluent med nån ovan bakom spakarna. Angående avancerat eller inte så är det samma svåra olinjära ekvationer och i stort sett samma numeriska metoder som för 5 år sedan, men användarinterface har i vissa fall blivit bättre. Även automatisk nätgenerering har utvecklats, liksom andra nätgenereringsstöd. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Re:
Används även av t.ex. FOI, Scania och ÅF. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2508 besök totalt |