Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad för TURBO?
1570 besök totalt
Ozzzy
Jönköping
Här sen Jun 2008

Trådstartare
Vad för TURBO?

Tjéna. Är ute efter en riktigt bra turbo för bana? Vill ha ca: 550 hk i motorn. Ska va riktigt bra spool up. Motorn är en rak sexcylindrig 2.6 liter. Har ni några bra och prisvärda alternativ?

KARLSKoGA
Här sen Okt 2004

Switcher / Borg Warner S257.

Inte skitbillig med otroligt bra spool..

Överladdad M3E36 på G (-Check)
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Re: Vad för TURBO?

ozzzy skrev:
Tjéna. Är ute efter en riktigt bra turbo för bana? Vill ha ca: 550 hk i motorn. Ska va riktigt bra spool up. Motorn är en rak sexcylindrig 2.6 liter. Har ni några bra och prisvärda alternativ?

Annars är garrett gt3581r ett bra alt

Stockholm
Här sen Nov 2002

Riktigt bra spool-up är subjektivt.
Max laddtryck? Max varvtal?

Skulle ge en GT3582R med 0.82 a/r turbin som en ungefärlig rekommendation.
Den är dubbelt kullagrad och är perfekt för 550 hk.
Beroende på kaminställningar så bör den högst ungefärligt ge 1 bar vid 3000-3400 rpm på 2.6 liter.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Precision 680 har jag - Har just nu ca: 500-550hk (skall klara 680hk enligt papprena)

Laddar 2+ bar konstant (varför sänka?)

Mkt prisvärt aggregat, iaf via USA direkt

1bar vid 3000varv på en 2L 4cyl Mitsu 4G63T motor
1,7bar vid strax över 6000varv

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

En sånhär åkte jag med: http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/product_info.php?c . . . .
Funkade finfint på min 2,3 liters 4:a. Drog från 3000rpm och upp till 8000rpm. Med större maskin kommer den självklart ladda ännu tidigare.

Norrköping
Här sen Jun 2003

2 x MHI TD04HL-15T-5 eller dylika (16T, 18T, 19T, turbinhus 5, 6 eller 7). Bättre respons än motsvarande enkelt aggregat. Lätt att bygga ett kompakt grenrör och ingen risk för överlappande avgaspulser. Aggregaten är billiga och mycket stryktåliga.

Enkelt turboaggregat på en sexa utan twin scroll hus skulle jag inte ens överväga.
Citera
Andy peak
Alafors, norr om Göteborg
Här sen Nov 2005

Håller med Johan,

TD04 aggregaten håller hög klass. Det finns goda skäl till att både Volvo och Saab har använt dessa på T5 samt Aero. 15 avgashuset räcker till 240hk (om jag minns rätt) sen måste du gå högre.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Andy peak skrev:
Håller med Johan,

TD04 aggregaten håller hög klass. Det finns goda skäl till att både Volvo och Saab har använt dessa på T5 samt Aero. 15 avgashuset räcker till 240hk (om jag minns rätt) sen måste du gå högre.

Den "lilla" 15T-5 (15T kompressor, 5 cm^2 turbinhus) räcker till 260 hk med goda marginaler och man tar utan större problem ut 275 hk/aggregat med denna turbo (dvs 550 hk för en dubbel installation). Det går också att pressa aggregatet upp mot 300 hk/aggregat men då ligger man nog i de flesta fall utanför specifikationerna. Så vill man ha mer än 550 hk i motorn så kan det vara läge för de lite större 16T, 18T m.fl.
Citera
Skruva banåkabil
Vad för TURBO?
1570 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande