Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2765 besök totalt |
Växellådsfråga
Hej, Det här med växellådor har jag aldrig brytt mig om att lära mig något om så därför behöver jag ställa en något nybörjaraktig fråga... ![]() om en låda saknar LSD men har "a Titanium spool with output flanges" hur kommer den funka då? Kommer den spinna på ett hjul eller är det typ "AGA-diff". Eller måste den kompleteras med en LSD. Detta är en riktig racelåda som körts på LeMans mm. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Re: Växellådsfråga
Är det denna du menar.. http://www.racecarsdirect.com/cars/d _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re: Växellådsfråga
Errrhumm, "rätt" dyrt för en axelstump med flänsar..... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Re: Växellådsfråga
Ja...liiiite overkill.......... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re: Växellådsfråga
Nä det var hela lådan http://www.racecarsdirect.com/cars/d Jag har snackat med säljaren. Denna låda är exakt som de som körts 24 timmars med 900+ hästar så han garanterar att den kommer att hålla för mig och priset tror jag att man kan halvera. Dock så känns det inte som om det är något att ha om den har "aga-karaktär", känns ju inte direkt gatmässigt... _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Re: Växellådsfråga
ok.....men det är fortfarande stum. Kan en sådan låda verkligen vara värd så sjukt mycket pengar....???? Men är det så värdefull....så måste det gå att få tag på en normal diff. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re: Växellådsfråga
Tycker oxo det är ett sjukt pris! Kanske motiverbart om man håller på och restaurerar en äkta 935:a, men knappast annars. Dessutom får man ju vända på kronhjulet till en mittmonterad motor, men det är väl felräkningspengar i sammanhanget iofs ![]() Nog ska man kunna få tag i nya grejer, från Quife eller någonstans? För dels mindre pengar och dels kunna få den som man vill ha den? _________________ Pär Hylander |
||||
935 lådan är en vidareutveckling eller samma låda som sitter på en 911 turbo alltså en 930.
Vad gäller om att vända kronhjulet på denna låda så behövs det inte, vänd bara på lådan så kommer den att göra sitt jobb bra. Jag anser att du Kenson kan få tag i GT3RS lådor eller en GT2 låda till ett bättre pris än denna 935 låda för runt 170.000 sek, det är helt onödigt. 935 lådan är fyrväxlad vad jag vet och tål väldigt mycket och det gör en 930 låda också. Sen så titanspole som simulerar en AGA diff är kanske lyckat på en 1000 hk bil där ingen diff håller men i dagens bilar finns ju bättre lådor t.ex hur fick Uwe Gemballa en 996 turbo eller GT2 låda att hålla för 750 hk i en GTR750 evo, ring honom o hör efter vetja!. Med andra ord och i klartext: 935 lådan är överpris. Titanspole är inte bra för gata. Inte AGA diff heller. Kolla efter: GT2, GT3 och Gemballa dito växellåda och kör med deras setup, de är snabbast på ringen både i trimmat och standardskick. Finns inget bättre betyg. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Re: Växellådsfråga
Hej Mikael! Låda du tittar på är en 935-låda som är inget annat än en 930 låda vänd upp-och-ner med kronhjul på andra sidan, spole och andra axlar/medbringare. Anledning att den kostar så mycket är att den passar på 935 och är därför åtråvärd av historiska skäl för välbeställda herrar som behöver reservdelar för sina 935:or. Själva innehållet är precis detsamma som på 930. Anledning att Porsche vände den upp-och-ner var för att kunna sänka bilen mer utan att behöva belasta drivknutar med stora vinklar som då skulle uppstå. Hade du hört av dig för två veckor sedan så kunde du ha köpt en nästan likadan nyrenoverad låda av oss för tiondel av priset. ![]() ![]() Skämt åsido...det är inget fel på varken 930 eller 935-lådor, vi ska använda den i vår bil, men 170k för en snurrad 930 låda med AGA-diff är ett skämt. Du ska också ha i åtanke att Porschar har motor i baken, dvs. växellådan snurrar "åt fel håll" så du måste vända den. I och med att 935 lådan är redan "vänd" så skulle du bli tvungen att vända tillbax den "på rätt köl" igen. 935-axlar använde sig dessutom av Hardy-skivor och det skulle säkert bli svårt att få tag på sådana. Mitt råd är att antigen skaffa en vanlig 930-låda med 40 eller 70% lamell-diffspärr (Quaife eller Torsen öppnar vid bromsning helt = ej bra på bana) eller en G50/52. 930 är billigare att få tag på och är i stort sätt oförstörbar men den har bara fyra växlar och lite annorlunda synkroniseringssystem (Porsche synkromesh) som är lite jobbigare att växla snabbt med. G50/52 är lite tyngre och större och tål mindre vrid men den har fem växlar, Borg-Warner koniska synkringar (=snabb växling och slits långsamt) och du kan utrusta den med ramp-diff med olika spärrprocent vid gas och broms, vilket är guld värt på bana. Risken att du någonsin kommer att kunna framkalla så mycket vrid för att knäcka någon av dom med tanke på Ultimas vikt på bakhjulen och möjliga däckbredden är obefintlig. Såvitt jag minns så är G50 den som används för det mesta på Ultima-bilar så jag tror att det är billigaste/smidigaste sättet att följa samma mönster som alla andra har gjort, i och med att det finns färdiga adaptrar att köpa. Blir temperaturen ett problem så är det bara att smacka på oljekyl på lådan oberoende av vilken typ du väljer... Tredje "alternativa" alternativet är att få tag på en av femväxlade RUF-lådor som är i själva verket ombyggda 930 lådor med extra växel i framkåpan...dom är både tåliga och femväxlade (men växer inte på träd). Men att köpa en 935-låda bara för att den är 935-låda är slösseri med pengar om man inte har en 935:a och vill ha den i orginalskick...du kommer inte att få något mervärde av det förutom att kunna säga att den kommer från en 935:a ![]() 935-låda: ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Re: Växellådsfråga
Det kallar jag för svar..... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Tack för svaren det var precis denna sorts svar jag ville ha.
Prismässigt så har denna låda inte varit intressant men jag kollade upp den lite och köparen verkade kunna halvera priset och för ungefär 70' så hade det kunnat vara intressant om man vetat att den var "bombsäker". Men nu när nackdelarna radas upp så är den utesluten. Vanliga G50 kommer nog inte hålla, de verkar ha problem på många Ultimor redan vid 500 häst och betänk att jag har det dubbla och kommer ha mycket svårt att begränsa vridmomentet så det inte passerar 1000NM. GT3 lådan eller andra wirestyrda vill jag inte ha. GT2 låda tar jag gärna men var hittar man en sådan som kostar under 150'? Just nu lutar det åt att hitta en AWD turbolåda och plocka bort framhjulsdriften. Det verkar vara det som kan hålla mest för minst pengar. Dock så är det inte lätt att hitta sådana lådor heller ![]() Hör ni talas om någon som har någon intressant låda till salu så skicka gärna ett PM direkt för jag är mycket intresserad av alla tips jag kan få. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Har du kollat vad X-track, Quief, Hollinger osv osv tar för nya. Kanske dom vet vad man kan hitta bättre beg? Långsökt men dock...
Varför inte vända sig till ngt av de större sportvagnsteamen? Dom lär ju ha äldre modeller av lådor som "blivit över". |
||||
G50 lådor är inte alla likadana. G50/52 satt i 3.6 Turbo S och är definitivt en stryktålig låda. Hur många hästar du har är i sammanhanget ointeressant då lådor bara bryr sig om vridmoment, i alla fall så länge termiska belastningar inte överskrids. Med andra ord så skulle man rent teoretiskt kunna knäcka en sådan låda med 200hk lastbils dieselmotor men ändå överföra 1000hk från en högvarvig motor. Man ska också ha i tankar att parasitförluster är mer eller mindre konstanta och att 9-12% av 1000hk blir en jävla massa kW värme som man ska göra sig av, därav oljekyl på riktiga växellådor. G50/52 är inte så klen som man tror, Qvarnis har den i sin Porsche och hans motor levererar 800Nm+. Men vill du vara helt säker så är det bara 930 låda som kan garanterat överleva så höga vridmoment. Egentligen så kan jag inte tänka mig någon annan transaxel med liknande specar alls... G96.50 som sitter i 996TT är egentligen inte starkare än 930...den har bara fler växlar och annorlunda synksystem. G96.88 som sitter i GT2 är exakt likadan som 996TT låda fast med synkringar gjorda i stål istället för mässing, extra kylare och samt saknar uttag för framdiffen... Jag tycker fortfarande att du ska köra med G50/52 och oljekyl, knäcker du den så är det bara 930 som återstår...starkare låda från Porsche finns inte. (Bortsett från kanske 920 som satt i 917/30 1400hk Can Am racern men den är "kanske" lite för dyr att få tag på ![]() Himla synd att du kom på det nu, vi hade som sagt en helt genomgången 930 låda med allt bytt, som vi fick sälja för småpengar bara för att vi fick tag på en med inbyggd diffbroms. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Nu har jag dålig koll på honom men har den bilen körts så pass mycket att hållfastheten har hunnit utvärderas? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Han har väl kört rätt många meter så man kan se om den rasat direkt eller inte, det är det som räknas. Får lådan tillräckligt mycket kylning och inga flisor kommer ut ur avtappningspluggen så skall den hålla en säsong eller två. En G50/52 låda är relativt billig då det är en originallåda och är rätt hållbar men inget är manligare än en gammal 930 låda med 4 växlar som man kommer nästan 100km/h på varje ![]() _________________ Kör cheva numer. |
||||
Han har i alla fall kört fler banzaistarter med slicks och brutit av fler drivaxlar än Mikael kommer att lyckas med. 911:or har motor och en stor del av vikt bakom bakaxeln så dom "sätter sig" när man startar vilken Ultima inte kan göra pga. låg vikt och mittmotor...personligen tror jag att Mikael bara kommer att spinna loss om han nu verklighen monterar 1000Nm maskin i den fjäderlätta kaross. Sannolikhet att han kommer att kunna belasta växellådan vid start så mycket att den knäcks utan att spinna loss är lika med noll. Det är just när man gör en burnout med slick man belastar både drivaxlar och lådan som mest....då är utväxlingen samt vridmomentet på hjulen som störst. Att köra av en 930 drivaxel är inte helt lätt, ändå har Qvarnis låda hållit. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Finns det inga andra märken än Porsche som är intressant?
Skulle inte en renault låda funka- Vissa används i Ford GTD40 bilarna (vet inte vilken modell).. ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
För att fortsätta tjata lite om Porsche, varför är just 930-lådan så inih*lsike kraftigt dimensionerad? Ursprungliga 930 hade ju varken speciellt hög effekt eller vridmoment?
om det är arv efter tävlingsbil så kan man viss mån förstå, men ändå... _________________ Pär Hylander |
||||
Den här Quaife-lådan då? http://www.quaife.co.uk/newsletter/a
Har för mig att Göran skrev i en annan tråd att den var gjord för 700 NM. När det gäller max vridmoment så utsätts drivaxlarna säkert för det vid starter med väldigt bra grepp, vilket det inte blir med en lätt bil, men i höga farter får lådan ändå ta emot max vrid, även om drivaxlarna, liksom utgående axeln, då inte är lika utsatta. Så frågan är väl vilken del i lådan som är den klena. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Vaa.........hur kan det vara det......då startar man ju i vatten.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Tack Anders. Ni Porschefolk får ursäkta, men om en 6 petad, NY, dogbox som dessutom är sekventiell kostar som de gör så ser jag inte varför man ska envisas med standardlådor osv. Ok, kostandsmässigt ligger de säkert bättre till (har för dålig koll på priserna på dom), men om jag läst rätt mellan raderna så skulle sådanhär Quaife kunna hamna inom budget. Med en dylik racelåda kan man sedan beställa den med EXAKT de utv. på varje växel som är optimal för motorns vridmomentskurva osv. Bara mina ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2765 besök totalt |