| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
m5 e34?
|
3654 besök totalt |
|
m5 e34?
hejsan, har en garage granne som letar runt efter delad bakaxel till sitt bygge, men finns det bmw m5 e34, vilken årsmodell är detta? vart finns det coilovers till dessa osv? audi skadad som jag är har jag även föreslagit s4 bakvagn också, då denna är minst lika bra effektmässigt? men vi behöver lite tips vilken bmw bakvagn annars skulle fungera? ska bo ihop med en 800hk supra motor..
tack på förhand _________________ A l e x l i n d a h l |
||
|
_________________ Anders Hansson |
||
|
Jag skulle då rekommendera bakvagn från M5 3.8 Tror den kom -95. 3:91 i utväxling. Den hade 340 hk original och vägde väl runt 16-1800kg. Jag kör med den själv på min E30 och den är mycket stabilt byggd... men 800hk är rätt mycket
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
800hk är rätt normala effektmål i vårat garage
vad är det som rasar i bmw bakvagnarna då? audi diffen brukar ju klara en hel del stryk, oftast drivaxlarna som går om man kör på rätt sätt. fördelen med audi är ju priset gentemot en bmw.... vad är det för spårvidd på denna bakvagn du pratar på? _________________ A l e x l i n d a h l |
||
|
Re: m5 e34?
Snabb tanke att bmw bakaxeln troligen pallar med betydligt mer moment än dkv bakaxeln. Dkv-grejorna kanske klarar mycket effekt men hälften av effekten landar på främre hjulen... _________________ Roland Johansson |
||
|
Det jag har läst om strippen killarna är ju att med sviktstålsaxlar och M5 grejjor kör dom ju med över 1000hk och det håller. Spårvidd 149cm står det på Autopower.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Det kan ju vara ganska intressant att veta vad bygget skall användas till.
En bakväxel som pallar 800 häst rakt fram är inte att jämföra med en likadan för sväng. Det finns nog diffprofeter här på rejsa som kan svara på din fråga utifrån användningsområdet. om du skall svänga så är 800 häst ganska mycket effekt för ändamålet och en M5-diff skulle möjligen kunna fungera om den spändes upp något. om du skall åka väldigt kort sträcka rakt fram på kort tid så är 800 häst ganska normala effekter och då är kanske inte M5-diffen det bästa alternativet. Eftersom dom ligger på 3,91:1 i utväxling så är det även intressant att veta vad det är för växellåda som skall lira med denna, samt utväxlingar på den. Det kan bli lite galet om man väljer fel.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Re:
Skitkul! Ytterligare ett bygge på sidan i sann rejsa(sväng)anda...
|
||
|
Re:
Ärligt talat är nog rejsa.nu inte det bästa stället att få fram information om hur du borde bygga din bil. Det är ont om liknande byggen här att inspireras av. _________________ Anders Hansson |
||
|
|
||
|
Jag tycker ni ska välja en M5 bakvagn. Dels går den att få tag på i helt ok pris, sen håller den bra. Ska den gå på strippen är det ju bara att jaga info på PPF forumet om hur man förstärker den, finns hur mycket kunskap som helst om M5 diffar där. Bromras och länkarmar kommer sitta som en smäck.
Köp en och börja bygg
||
|
|
||
|
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
m5 e34?
|
3654 besök totalt |