Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Byta tak, hur gör man?
3 besök senaste veckan (5038 totalt)
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Byta tak, hur gör man?

Letar bil utan taklucka men det begränsar urvalet markant om det ska passa in på mina andra önskemål dessutom.
Hur går man till väga när man ska byta tak?
Att man får staga upp dörröppningen förstår jag.
Var lägger man snittet? Sågar man bara rakt av? Eller gör man ett vinkelrätt "Z" i skarven för mer hållfastighet? Bilen ska iofs ha bur som svetsas längs taket så det kanske är överkurs?

Känner mig osäker inför ett sådant ingrepp så jag är tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter!
Just i detta faller rör det sig om bmw e36.
Fast folk kanske inte är så dumma så de ställer sig och byter tak?

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Detta kanske är lite "goddag yxskaft svar" men de flesta med dit problem brukar :

1/ Svetsa en plåt i taket som täcker hålet
2/ Sätta i en dummy i kolfiber/kevlar/plast om reglementet tillåter.

Är det en serie där man kräver "kryss i taket" på buren känns ju båda lösningar bra.
Annars känns ju det som en billig försäkring.; lösning 2/ blir riktigt farlig om man skulle lägger bilen på sidan och blir påkörd i taket och lösning 1/ åtminstone vansklig.

Att byta hela taket borde ju ge en vasevärt sämre struktur än att lägga en plåt i ett hål minst sagt...?

Jätte BRASKLAPP för att du kanske har ett reglemente som förbjuder kaross med f.d. taklucka.

Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Inte så svårt, gjorde det på min E30.. Kanske är mer dubbelplåtar i stolparna på E36?

*Ha bilen avlastad från hjulen, dvs. på pallbockar som sitter under tröskeln.
*Staga upp dörröppningarna med svetsade stag (som du sedan slipar loss) och även ett kryss inne i bilen.
*Försök hitta punkter på takstolparna där det är enkelplåt och gärna så högt upp som möjligt där stolpen är så smal som möjligt. Mät från nåt hål på stolpen så du kapar exakt lika på bilen och donatorbilen. Man kan tex. använda tejp som man kör ett varv runt stolpen så att man får ett rakt snitt. Gäller att vara noga med detta
*Såga sedan med bågfil.
*Lägg på det nya taket som du tagit loss på samma vis och punkta fast. Sedan är det dags att svetsa, se till att det inte spänner eller drar på nåt vis.

En annan variant som funkar på nyare bilar med längsgående nerfällda lister i sidorna av taket är att bara byta yttre plåten. Då blir man ju dock inte av med takställningen med tung taklucke-släde..

Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Re:

Kristoffer R skrev:

Att byta hela taket borde ju ge en vasevärt sämre struktur än att lägga en plåt i ett hål minst sagt...?

Jätte BRASKLAPP för att du kanske har ett reglemente som förbjuder kaross med f.d. taklucka.

Mitt enda alternativ till att byta tak är att svetsa fast std luckan inifrån. Att göra en plåt är inget alternativ för mig, och glasfiber och liknande går bort pga reglementet. Annars hade jag gjutit helt tak för länge sedan!

Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Re:

Arne skrev:
Inte så svårt, gjorde det på min E30.. Kanske är mer dubbelplåtar i stolparna på E36?

*Ha bilen avlastad från hjulen, dvs. på pallbockar som sitter under tröskeln.
*Staga upp dörröppningarna med svetsade stag (som du sedan slipar loss) och även ett kryss inne i bilen.
*Försök hitta punkter på takstolparna där det är enkelplåt och gärna så högt upp som möjligt där stolpen är så smal som möjligt. Mät från nåt hål på stolpen så du kapar exakt lika på bilen och donatorbilen. Man kan tex. använda tejp som man kör ett varv runt stolpen så att man får ett rakt snitt. Gäller att vara noga med detta
*Såga sedan med bågfil.
*Lägg på det nya taket som du tagit loss på samma vis och punkta fast. Sedan är det dags att svetsa, se till att det inte spänner eller drar på nåt vis.

En annan variant som funkar på nyare bilar med längsgående nerfällda lister i sidorna av taket är att bara byta yttre plåten. Då blir man ju dock inte av med takställningen med tung taklucke-släde..

Är väl såhär jag gått och tänkt men inte vetat om man kan ro det i land. Men säger du det så kanske man ska köra! thumbs up

Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007

går det inte att få tag i en hel takplåt till E36an då? vore ju helt klart det smidigaste.
ska du annars byta hela taket så är det inte speciellt svårt, men som med allt annat så måste man mäta, mäta och mäta, såga lite och mäta igen
lycka till iaf thumbs up

Gylsboda
Här sen Apr 2004

Köp ett nytt yttertak ifrån BMW , klart enklaste sättet att få det bra.

BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e

Ulf Wiking
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Det blir mycket enlare att svetsa buren om du tar bort taket i alla fall. Ska man sätta in en avancerad bur går det många gånger fortare att kapa av taket och svetsa in buren än att behålla taket och försöka trixa dit buren med taket kvar.

Honda SC CC Elise S2
Citera
BALAN
Göteborg
Här sen Feb 2004

Re:

ravagliam3 skrev:
Köp ett nytt yttertak ifrån BMW , klart enklaste sättet att få det bra.

Japp, och borra ur punktsvetsarna utifrån vet inte hur det ser ut på E36. Det är inget lim på dom eller?

Vissa bilar behöver man ju inte ens spackla när man byter tak.

Byta tak, hur gör man?
3 besök senaste veckan (5038 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande