Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
DALSLANDS RING MOTORPARK BANVISION
1538 besök totalt
Tommy DR
Högsäter
Här sen Jun 2008

Trådstartare

Arbetet med banornas förverkligande fortlöper konsulterat under högtryck. En intressant tanke under arbetets gång är banornas utformning. Herman Tilke menar att det är topografin (höjdskillnaderna) som ger en bana dess karaktär och som gör att den upplevs som mer intressant, av såväl förare som publik. Banans längd kan med hjälp av strippens ca 1,4km bli upp mot ca 5km om den ansluts. Geometriskt sett, en bana med snabba svängar, men ändå va tekniskt krävande och utmanande. Medellängd på de banor som finns är ca 3700 m. Mugello längst med 5245 m. Vilka nya racingformer kan förutses? Vilka trender kan vi se idag?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Ess i utförbacke efter en längre raka verkar skapa lite intresse iaf så att använda höjdskillnader kreativt är nog inte dumt.
Men det blir ju alltid lite problem med avåkningszoner när det är höjdskillnader (de bör ju riktas åt rätt håll för att man ska slippa bilar som flyger ut i fållorna.

Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003

Jag kan ju bara prata för mig personligen, men att anväda strippen och få en superlåg raka som Mantorp är rätt värdelöst...blir bara en transport sträcka som drar bensin och dödar bromsar.
Jag hoppas på en riktigt kurvig bana. Doserade kurvor som S'et på Gelleråsen är jävligt kul.
Högfarts kurvor är också intressant (men farligt?).

Edit: Gör ett avstick mitt på strippen så blir det genast roligare samtidigt som ni kan utnyttja en stor del av asfalten.

Vargön
Här sen Feb 2003

Man kanske inte behöver använda hela stripplängden utan kan ha en lösning där man använder en del av den ?
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Det vore kul med en ny bana, se till att ta hjälp av flera som åkt mycket men glöm inte att lyssna på klubb åkarna. Se till att det finns mycke plats på sidorna av banan så ökar säkerheten väsäntligt. Tycker det är bättre med en kortare bra bana med många omkörningsställen än en lång bana som inte är kul eller säker. Se till att bygga kurvor, kurvkombinationer där man måste gå ut innan kurvan för att utgången ska bli bra men att man då lämnar öppet för den bakom att gå innanför, eller om man går tajt in i kurvan blir omåkt ur kurvan. Lite typ Sviestas torpare men kortare ingång så en bil ryms innanför vid "första apex" så att säga. Undvik lång raka med bromsning utför det ställer bara till problem för nöjesåkare då bromsarna inte håller typ Sviestarakan. Hänvisar ganska mycket till Sviesta men trots att den är smal har den sinna storheter.

Undvik långa kurvpartier med jämn fart då det bara blir följa john där, men gör gärna några trevliga kurvor över krön, ner i svakor osv. då gärna i en kul kurvkombination som sedan går ut på raka så man tappar massor med utgångsfart om man gör fel eller missar. Tycker om baksidan på Kinnekulle med sväng över krön, sväng i svackan sedan broms i kurva och över TV-krönet när man åker trackdays men inte som tävlingskurvparti då det gärna blir följa john.
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Längre raka än start/mål rakan på kinnekulle tycker jag inte det ska vara. Rätt doserade kurvor verkar vara grymt sköna så en sådan kombination hade jag gärna sett.

Jag ser framemot en ny banskiss

www.albertssonracing.se
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004

Går det att rita in en korkskruv ā la Laguna Seca så blir jag choklad

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Allmänt banåkaforum