| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Liten generator och litet batteri
|
3971 besök totalt |
|
Så... Sökte lite lätt på Rejsa men insåg att de allre flesta kör med omkring 2ltr maskiner. Om man nu råkar ha en som är på 4.2ltr - hur litet batteri och hur liten generator törs man gå in på? Såg att Daihatsu verkar ha små smutta... Men Daihatsu? Är det ngt att satsa på? Vill ha en superliten till räserbilen men samtidigt vill jag ju kunna hitta reservdelar och sånt till den oxå. Batteri då? En 4.2ltr Audi V8 med original sprut osv? original värmepaket/fläkt kvar och soppa pumpar är väl de som kan komma att förbruka förutom själva sprutet... _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
Re:
|
||||
|
Vikten! Min motor sitter åt h-vete för långt fram men att köpa en Quaife eller X-Trax känns dyrt. Så - allt som väger och dessutom sitter långt fram ska bli litet och nätt... Effekten struntar jag i det här läget.
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
Som jämförelse så väger en 100A Nippon Denso generator från senare Volvo 940 turbo ca 5.3kg
Mycket lättare än de tidigare större Boschmakapärerna. Den är ganska liten till storleken också. Men har du itne så mycket eldrivet klarar du dig säkert med en som lämnar mindre ström, ex. ingen elektrisk bränslepump, mekanisk motrorkylfläkt osv. _________________ Johan Eriksson |
||||
|
Daihatsu använder också Nippon-Densogeneratorer, Mycket smidiga till formatet. Kommer inte ihåg hur många Ampere den är på men det borde räcka för dig om du inte har AC och annat skräp som skall drivas.
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
Jag har en liten rackare från en Charade liggande. Den är märkt ND men inte med någon ström, iaf inte i klartext. Jag misstänker att den är identisk med den mini-generator som X-parts säljer och de specar den till 40-45 A. Jag mailade för ett tag sedan med X-parts och de väntade då in en till formatet något större mini-generator med runt 60 A kapacitet.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Hmm, ja, man kanske måste räkna lite på det här med strömförbruning. Min bil har soppapump, lysen runt om och insprutning som behöver kräm. Ingen AC, ingen fläkt, inget annat. Klarar jag mig med 45A då? En Daihatsu borde väl ändå ha lika mycket lysen men den har kanske ingene elektrisk soppa pump? Eller?
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
Re:
Platsbrist är väll den andra skulle jag tro |
||||
|
Jag körde med en daihatsu generator i min cortina. Den fungerade utan problem 4 säsonger och sitter antagligen kvar i bilen fortfarande. Jag hade elpump till bränslet och normala förbrukare typ lyse och tändning.
Sista säsongen satte jag dit ett batteri från en bärbar starthjälp ( 400:- på jula ) och det fungerade hur bra som helst!
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 51 |
||||
|
Mer info & bilder:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Calle Olsson |
||||
|
Re:
Ja just det ja... Väldigt insiktsfullt av mig där... Tack! _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3971 besök totalt |