Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2869 besök totalt |
peugeot 205 gti
hej jag är lite sugen på en peugeot 205 gti. så jag undrar vad det finns brister på dom min far har haft en 205 gti lemans och varnar mig om el problem. är det så att elen är skit på dom ![]() _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||
Lägg upp en fråga här så får du nog ett bra svar
![]() http://www.peugeot-sport-club.com/ Men lite elfel ska ju inte hindra dig från att köpa en av 80talets gti-värstingar ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Visst är elen skit.. men lite extra jordkablar här o där dödar ingen.. (jag har 2st extra i dagsläget 1till baklyse och 1till framlyse
![]() Se upp för bakaxlar som kärvar ihop.. samt att den inte har en massa camber bak.. tror jag det var.. köpguie http://www.peugeot-sport-club.com/kopguide/205gti.html Har för mig att man ska kolla efter onormal camber bak också.. det ska vara relaterat till något fel det också.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
köp minst en 89 eller ännu hellre 90 eller senare, 90 kom en massa ändringar som inte många verkar veta om. (både i motor, växelåda, inredning mm mm)
kika efter rost i dörrarnas underkant, kam-remmen måste vara bytt!, motornerna håller i övrigt mycket bra kvalite. springer du på en 16v tänk på att den förmodligen inte är reggad med den motorn. inredningen ska knarra ![]() kul bil i övrigt, inte snabb men väldigt pigg och underhållande ![]() _________________ MVH Stellan Leibel |
||
onormal camber bak uppstår då länkarmarna med åren kärvar fast och bakaxeln kröker sig pga för stora belastningar då fjädringen inte avlastar något. Lagrena i länkarmarna tål inte salt, och rostar fast. Går att byta om man upptäcker det i tid, men är tydligen inte så ruskigt lätt. Om man inte upptäcker det i tid så är en ny (begagnad) axel enda utvägen, men skrotarna har inte så många sådana på grund av ganska stor efterfrågan.
Eric - 405:an har ju (nästan iaf) samma problem, så du borde ha koll. ![]() Håll koll på blårök och dyligt, topparna är lite känsliga. Annars är det en liten raket! Fast 309:an har bättre väghållning, och finns med rätt motor från början (16v). |
||
Samma problem men inte på mitt exemplar så jag har inte behövt bry mig
![]() En del sätter i smörjnipplar i bakaxeln på något vänster för att förhindra framtida problem.. 309 finns med rätt motor ja.. men dom är dyra om ägaren vet vad han sitter på men det gör dom inte alltid så det går att fynda.. Dock så tror jag att skojjigatillbehörsmarknaden är större för 205 än 309. Men det går ju kolla upp genom att söka lite.. 309Gti16 har föressten ett vackert grenrör på köpet.. Om det är rätt avstämt vet jag inte men det ser snyggare ut än Mi16 1.9 iaf.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
du vet inte var det är som skiljer 90,91,92 gentemot 89 min far och min bror hadde en 91 lemans den tyckte jag gick riktigt bra hadde gått 3500 mil när han köpte den. men det känns som dom tål jäckligt mycket stryck så som min bror körde med den på 2500 mil gjorde han av med 5 handbroms vajrar 3 omgångar däck ![]() ![]() _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||
Amar på PSC-forumet hade väl bänkat sin 309GTi16 till 160 hästar? 12 mer än vad Peugeot anger, så någon skillnad gör det nog. ![]() _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||
kommer inte ihåg allt men 90: Annan inredning, mycket snyggare stolar. Ventiltätningar och kolvringar ska vara förbättrade (ventiltätningar är vanligt fel), annan växelåda, + massa små ändringar som kommit med åren. classique sport fanns att köpa, svart med annan ratt och knopp och helskinn 91: lemans, blå metallic, trä knopp och ratt, vita blinkers fram och nya bak lamporna med typiskt peugeot stuk. mig veteligen inga ändringar i motor, låda eller chassi. 92: Monte carlo modellen, grönmetallic, gröna inlägg i klädsel istället för röd, grön golvmatta istället för röd, ac och abs finns köp ingen 88 med nyare motor då rostskyddet och inredningen skiljer ganska mycket, spec rostskyddet! om du lyckas springa på en utan taklucka så kan du skratta dig lycklig då dom är mycket eftertraktade, finns enbart ett fåtal i sverige trevlig bil, mycket underhållande på grusvägar och andra små vägar, torrt som blött, grus som gräs ![]() EDIT: André >> Daniel Igelhammar bänkade sin till samma, utan katt, och uppskruvad LMM och dom fräshaste kammar han hade på hylan _________________ MVH Stellan Leibel |
||
”92: Monte carlo modellen, grönmetallic, gröna inlägg i klädsel istället för röd, grön golvmatta istället för röd, ac och abs finns”
Hello, då är det nog en Monte Carlo (92) man har då? Mörkgrönmetallic och halvskinn med grönrutigt tyg i mitten och grön matta. Har för mig att Classique sport även hade andra lister i GTI-breddarna, var det krom eller svarta istället för röda? Jag får nog ta och läsa på lite. Min används som bruksbil och det funkar den alldeles utmärkt som, lite småpyssel har det väl varit genom åren men inget allvarligt., Men visst är det en hel del udda och kanske inte helt genomtänkta lösningar, motorrummet är ju inte så mekvänligt. En irriterande egenhet (i alla fall om man är van med tysk ordnung) att det har en förmåga att finnas två varianter av alla komponenter, t.ex. bromsar, kamrem osv. Och det hjälper inte med chassienr eller årsmodell, tombola eller tärning som styr inköpen i Frankrike? Annars är det väl sällan man ser en 205 som är riktigt rostig. Hmm, trasiga handbroms vajrar det känner man igen, kan det höra ihop med framhjulsdriften? ![]() Mvh Magnus _________________ Magnus Lidholm |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2869 besök totalt |