Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
peugeot 205 gti
2869 besök totalt
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 660


Trådstartare
peugeot 205 gti

hej jag är lite sugen på en peugeot 205 gti. så jag undrar vad det finns brister på dom min far har haft en 205 gti lemans och varnar mig om el problem. är det så att elen är skit på dom

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Lägg upp en fråga här så får du nog ett bra svar
http://www.peugeot-sport-club.com/

Men lite elfel ska ju inte hindra dig från att köpa en av 80talets gti-värstingar

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Visst är elen skit.. men lite extra jordkablar här o där dödar ingen.. (jag har 2st extra i dagsläget 1till baklyse och 1till framlyse

Se upp för bakaxlar som kärvar ihop.. samt att den inte har en massa camber bak.. tror jag det var..

köpguie http://www.peugeot-sport-club.com/kopguide/205gti.html
Har för mig att man ska kolla efter onormal camber bak också.. det ska vara relaterat till något fel det också..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Leibel
lidköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 36



köp minst en 89 eller ännu hellre 90 eller senare, 90 kom en massa ändringar som inte många verkar veta om. (både i motor, växelåda, inredning mm mm)

kika efter rost i dörrarnas underkant, kam-remmen måste vara bytt!, motornerna håller i övrigt mycket bra kvalite.

springer du på en 16v tänk på att den förmodligen inte är reggad med den motorn.

inredningen ska knarra

kul bil i övrigt, inte snabb men väldigt pigg och underhållande thumbs up

_________________
MVH
Stellan Leibel
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



onormal camber bak uppstår då länkarmarna med åren kärvar fast och bakaxeln kröker sig pga för stora belastningar då fjädringen inte avlastar något. Lagrena i länkarmarna tål inte salt, och rostar fast. Går att byta om man upptäcker det i tid, men är tydligen inte så ruskigt lätt. Om man inte upptäcker det i tid så är en ny (begagnad) axel enda utvägen, men skrotarna har inte så många sådana på grund av ganska stor efterfrågan.

Eric - 405:an har ju (nästan iaf) samma problem, så du borde ha koll.

Håll koll på blårök och dyligt, topparna är lite känsliga. Annars är det en liten raket! Fast 309:an har bättre väghållning, och finns med rätt motor från början (16v).
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Samma problem men inte på mitt exemplar så jag har inte behövt bry mig

En del sätter i smörjnipplar i bakaxeln på något vänster för att förhindra framtida problem..

309 finns med rätt motor ja.. men dom är dyra om ägaren vet vad han sitter på men det gör dom inte alltid så det går att fynda..
Dock så tror jag att skojjigatillbehörsmarknaden är större för 205 än 309. Men det går ju kolla upp genom att söka lite..

309Gti16 har föressten ett vackert grenrör på köpet.. Om det är rätt avstämt vet jag inte men det ser snyggare ut än Mi16 1.9 iaf..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 660


Trådstartare
Leibel skrev:
köp minst en 89 eller ännu hellre 90 eller senare, 90 kom en massa ändringar som inte många verkar veta om. (både i motor, växelåda, inredning mm mm)

kika efter rost i dörrarnas underkant, kam-remmen måste vara bytt!, motornerna håller i övrigt mycket bra kvalite.

springer du på en 16v tänk på att den förmodligen inte är reggad med den motorn.

inredningen ska knarra

kul bil i övrigt, inte snabb men väldigt pigg och underhållande thumbs up


du vet inte var det är som skiljer 90,91,92 gentemot 89
min far och min bror hadde en 91 lemans den tyckte jag gick riktigt bra hadde gått 3500 mil när han köpte den. men det känns som dom tål jäckligt mycket stryck så som min bror körde med den på 2500 mil gjorde han av med 5 handbroms vajrar 3 omgångar däck . sedan hadde han en 92 också med servo och abs. jag hadde tänkt köpa en 89 eller nyare den har ju 122hk gentemot 105hk. rejsa.nu måste ha världens bästa forumbesökare alla är så hjälpsamma och svarar vekligen snabbt. tack thumbs up

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Jag skulle satsa på en 89 eller senare absolut. 122hk och varje år är väl värt pengarna när man tittar på miltalet, elproblemen osv.

/f.d. Peugeot 205-ägare

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Eric Josefsson skrev:
309Gti16 har föressten ett vackert grenrör på köpet.. Om det är rätt avstämt vet jag inte men det ser snyggare ut än Mi16 1.9 iaf..


Amar på PSC-forumet hade väl bänkat sin 309GTi16 till 160 hästar? 12 mer än vad Peugeot anger, så någon skillnad gör det nog.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Leibel
lidköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 36



jonaslarsson skrev:

du vet inte var det är som skiljer 90,91,92 gentemot 89


kommer inte ihåg allt men

90: Annan inredning, mycket snyggare stolar. Ventiltätningar och kolvringar ska vara förbättrade (ventiltätningar är vanligt fel), annan växelåda, + massa små ändringar som kommit med åren.
classique sport fanns att köpa, svart med annan ratt och knopp och helskinn

91: lemans, blå metallic, trä knopp och ratt, vita blinkers fram och nya bak lamporna med typiskt peugeot stuk. mig veteligen inga ändringar i motor, låda eller chassi.

92: Monte carlo modellen, grönmetallic, gröna inlägg i klädsel istället för röd, grön golvmatta istället för röd, ac och abs finns


köp ingen 88 med nyare motor då rostskyddet och inredningen skiljer ganska mycket, spec rostskyddet! om du lyckas springa på en utan taklucka så kan du skratta dig lycklig då dom är mycket eftertraktade, finns enbart ett fåtal i sverige

trevlig bil, mycket underhållande på grusvägar och andra små vägar, torrt som blött, grus som gräs


EDIT: André >> Daniel Igelhammar bänkade sin till samma, utan katt, och uppskruvad LMM och dom fräshaste kammar han hade på hylan

_________________
MVH
Stellan Leibel
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 539



”92: Monte carlo modellen, grönmetallic, gröna inlägg i klädsel istället för röd, grön golvmatta istället för röd, ac och abs finns”


Hello, då är det nog en Monte Carlo (92) man har då? Mörkgrönmetallic och halvskinn med grönrutigt tyg i mitten och grön matta. Har för mig att Classique sport även hade andra lister i GTI-breddarna, var det krom eller svarta istället för röda? Jag får nog ta och läsa på lite.

Min används som bruksbil och det funkar den alldeles utmärkt som, lite småpyssel har det väl varit genom åren men inget allvarligt., Men visst är det en hel del udda och kanske inte helt genomtänkta lösningar, motorrummet är ju inte så mekvänligt. En irriterande egenhet (i alla fall om man är van med tysk ordnung) att det har en förmåga att finnas två varianter av alla komponenter, t.ex. bromsar, kamrem osv. Och det hjälper inte med chassienr eller årsmodell, tombola eller tärning som styr inköpen i Frankrike? Annars är det väl sällan man ser en 205 som är riktigt rostig.

Hmm, trasiga handbroms vajrar det känner man igen, kan det höra ihop med framhjulsdriften?

Mvh Magnus

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Magnus Lidholm skrev:
tombola eller tärning som styr inköpen i Frankrike?


Rödvin

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Allmänt banåkaforum
peugeot 205 gti
2869 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande