| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Mapsensorbekymmer; Support behövs!
|
2544 besök totalt |
|
För två år sedan fick jag min motor att gå som den skulle (nåja, lite fanns kvar att önska, men bilen var fullt körbar i alla fall). Efter ett par fullgasrepor började lådan skramla och därefter revs bilen för lådrenovering. Ett år senare monterades lådan igen och vips så gick inte motorn som den skulle längre. Den gick riktigt dåligt rättare sagt Efter lite undersökning, visade det sig att map-sensorn visade ca 60 kPa när motorn var avstängd och ca 40-50 kPa med motorn på tomgång. Tidigare har det varit 100 kPa med motorn avslagen och ca 70 kPa (eller nåt sånt) på tomgång. Nåväl, ny map-sensor köptes, men det hjälpte inte nåt... Exakt samma värden som tidigare. Kopplingsschemat stämmer överens med kablaget. Sprutet skickar ut "5V" (i verkligheten är det 5,9V. ingen aning om vad det var innan felet visade sig) och signalkabeln skickar tillbaka ca 5,4V från signalkabeln och in i sprutet. Ikväll noterade vi (jag + frivilliga) att om man kopplar in map-sensorn med sprutet igång, blippar mätaren ibland upp till 100 kPa för att sen gå ner igen. Aha - glappkontakt? Ny kabel fixades fram och kopplades in. Fortfarande samma värde som tidigare, runt 60 kPa. Bilen har alltså stått i ett år ungefär. Orörd. Detta är resultatet... Vad är fel egentligen? Jag börjar fundera på om det är ett hårdvarufel?
Fakta; Electromotive TEC2 sprut, GM 1-bar mapsensor. Sprutet är designat för sensorn och man justerar inga max- eller minvärden. Resultat; Motorn är totalt död. Den startar utan större bekymmer, men går som en påse nötter, baktänder, misständer, spottar ur spjällhuset. Den varvar mellan 500 och 1200 rpm, men inte mer. |
||||
|
En bild ska man väl också ha. Då brukar det vara roligare att titta i tråden.
Motorn avstängd, map-värdet borde säga 100 kPa typ, inte 59.
Sådär, berätta vad som är felet nu så att jag kan bli glad, tycka om min bil igen och få köra den någon gång.
|
||||
|
Det borde väl nästan vara ett hårdvarufel för utsignalen från sprutet ska ju vara 5v och sedan ska mapsensorn reglera det, kommer det då tillbaka 5,4v så är det ju utanför skalan för sprutet. För det är ju programerat att en viss volt blir ett visst tryck som inte verkar gå att ändra.
Har du provat mata sensorn med en extern 5v signal? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
Inte exakt 5V, men 4,6V (eller nåt sånt) testades ikväll. Utan framgång. Skitsprut.
|
||||
|
om du använder TPS/MAP-Blend funktionen kommer Map-sensorvärdet som visas inte att vara det verkliga MAP-värdet utan en justerbar "mix" av MAP och TPS värdet. Kontrollera om mapsensorvärdet på skärmen ändras med gaspådrag. Om så är fallet används Blend-funktionen från 0 rpm. Kontrollera även "TPS/MAP BLEND PARAMETERS". Själv använder jag TEC3 så jag är ingen expert på TEC2.
Mvh Krister _________________ Krister Lundström, Umeå Porsche 911T -68 |
||||
|
mitt tec-2 "ändrade" sig oxå med map sensorn, ca 20kpa..
bilen funkar som innan dock. testade o byta sensor med samma probs kvar..
finns ju ett min. värde man kan justera. inte de som kan spöka? om man understiger detta går tydligen ett "limp home" värde in..
_________________ johan freiman |
||||
|
Re:
Blendfunktionen är avstängd för närvarande och har varit så hela tiden. Värdet ändras med gaspådrag men eftersom det i princip är omöjligt att få bilen att varva mer än 1200 rpm innan den dör. Om det är pga detta, eller att det är fel på motorn vet jag inte men värdet rör sig max 5-10 kPa...
Intressant - har din också ändrat värde spontant? Hur många volt har du på +5V-utgången och hur många volt går tillbaka till Mapingången med tändningen påslagen (dvs inte motorn igång). |
||||
|
ja mitt sprut gjorde oxå en liten spontan justering av havsnivån..
inte mätt vad jag har på 5V utg. kan kolla i helgen.. här finns det mer kunskap om elektromotive. http://www.electromotivegroup.com/ mer om flera efi system(även electromotive) http://www.efi101.com/forum/ _________________ johan freiman |
||||
|
Re:
Det där var ju verkligen intressant. Tack för att du bemödade dig att mäta! Kralle: Nej, inga felkoder. Tyvärr. |
||||
|
ja de e med 3bars sensor, men spelar de roll? är väll mest att de blir sämre upplösning? jobbar väll fortfarande mellan 0-5V ?
eller iof med en 1bars sensor så kan den väll bara jobba från 104kpa ner till 0? så då bör den väll skicka tillbaka ett volt tal som är strax under de som den ger på 5V utg? kanske räcker att ändra gränsläget? _________________ johan freiman |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2544 besök totalt |