Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Avstånd mellan bromsok och insida av fälg? Minimum?
5299 besök totalt
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Håller på med en segdragen bromskonvertering och har haft lite "strul" med adaptrarna för bromsoken. Har försökt att få oken centrerade i fälgen men efter 4 olika adapterjusteringar har jag fortfarande inte lyckats. Vet inte riktigt vad jag lider av. Men nu har jag en adapterprototyp som är helt symmetrisk, så den ska fungera på båda sidor. Detta torde vara det smidigaste rent tillverkningsmässigt. Som det ser ut nu är det 3.55mm avstånd i "topp" och 2.2mm i botten. Alltså avståndet mellan oket och fälgens runda insida (vade den nu kan tänkas kallas...). Det känns som om det borde räcka? Eller?

En liten bild på vilket mått jag menar, usel bild men kanske lättare att förstå måtten jag pratar om.
http://www.irry.com/neo/bilder/071231/PICT0102_1024.jpg

volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

minimum är väl 0 för då tar det i, allt över det skall väl vara ok så länge fälgen inte är 4kantig

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

volymmannen skrev:
minimum är väl 0 för då tar det i, allt över det skall väl vara ok så länge fälgen inte är 4kantig

Nää....det där är inte riktigt sant.
Jag har sett fälgar som haft 4-5mm frigång ta i.
Beroende på var det är för matrial i fälgarna...men en fälg flexar mer än vad man tror.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag chansade på 1,0 mm som frigångsmått.
Det visade sig vara lite för lite; så det slet in sig till 1,2 mm.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag har ungefär 1mm frigång mellan ok och 15 tum vinterfälgar sen jag bytte ut UFo-bromsar till S6.

Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
oooh... Intressant. Verkar vara lite flytande alltså. Vore ju rackarns tråkigt om det "sväller" så pass att det tar tvärstopp. Men att dömma av erfarenheterna so far så borde 2.2 mm vara lugnt. Hmm... Mer erfarenheter mottages tacksamt. thumbs up

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

NEo skrev:
oooh... Intressant. Verkar vara lite flytande alltså. Vore ju rackarns tråkigt om det "sväller" så pass att det tar tvärstopp. Men att dömma av erfarenheterna so far så borde 2.2 mm vara lugnt. Hmm... Mer erfarenheter mottages tacksamt. thumbs up

om inte oket flexar ut mellan ekrar kommer det inte ta tvärstopp om fälgen flexar för mycket, däremot kommer fälgen bli svarvad och oket skavt.

Det är ju inte bara fälgflex som gör att dessa avstånd kan bli olika (mindre) utan en lagom fin asfaltskant gör fälgen oval, glapp i hjullager.

Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
NEo skrev:

om inte oket flexar ut mellan ekrar kommer det inte ta tvärstopp om fälgen flexar för mycket, däremot kommer fälgen bli svarvad och oket skavt.

Det är ju inte bara fälgflex som gör att dessa avstånd kan bli olika (mindre) utan en lagom fin asfaltskant gör fälgen oval, glapp i hjullager.

Så sant så sant. Avstånt mellan ekrar och ok är gott så det är nog som du säger, tvärstopp lär det inte bli... Men man lär kanske inte bli säker på om det fungerar förns man testat men det är ju synd att repa något.

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

NEo skrev:
Rolle Scirocco skrev:
NEo skrev:

Så sant så sant. Avstånt mellan ekrar och ok är gott så det är nog som du säger, tvärstopp lär det inte bli... Men man lär kanske inte bli säker på om det fungerar förns man testat men det är ju synd att repa något.

Kanske inte svaret du hoppas på men någonstans 4-5mm så kan du räkna det som bombsäkert även om du råkar ut för någon elak asfaltskarv etc.

Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
Kanske inte svaret du hoppas på men någonstans 4-5mm så kan du räkna det som bombsäkert även om du råkar ut för någon elak asfaltskarv etc.

Blir till att gå upp på 19" med andra ord. Kan aldrig få de avstånden med nuvarande setup oavsett hur adaptern ser ut. Får helt enkelt testa lite försiktigt och se vart det slutar. Dessa bromsar kramas original av 18" i vissa setuper så det ska förhoppningsvis fungera. Men med de marginaler som det pratas om här känns det som om jag kör på de symmetriska adaptrarna och istället går upp på 19" om jag blir nervös.

Tusen tack för alla svar!

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

NEo skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Blir till att gå upp på 19" med andra ord. Kan aldrig få de avstånden med nuvarande setup oavsett hur adaptern ser ut. Får helt enkelt testa lite försiktigt och se vart det slutar. Dessa bromsar kramas original av 18" i vissa setuper så det ska förhoppningsvis fungera. Men med de marginaler som det pratas om här känns det som om jag kör på de symmetriska adaptrarna och istället går upp på 19" om jag blir nervös.

Tusen tack för alla svar!

Det skiljer ju på 18" fälg och 18" fälg otroligt mycket just hur snabbt ekrarna går inåt centrumlinjen på fälgen eller går till utsidan. Så 10-15mm skillnad i frigång mellan olika modeller/märken är inget konstigt. Har du de öppnaste och mest rymliga nu?

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Är problemet på diametern eller ut mot ekrarna? Hur mycket väger din bil egentligen om du har bromsar som inte får plats i 18"-fälgar?

Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
Det skiljer ju på 18" fälg och 18" fälg otroligt mycket just hur snabbt ekrarna går inåt centrumlinjen på fälgen eller går till utsidan. Så 10-15mm skillnad i frigång mellan olika modeller/märken är inget konstigt. Har du de öppnaste och mest rymliga nu?

Tjaba Rolle

Hum... Det har jag ärligt talat inte reflekterat över. Har nog stilla tänkt att 18" är 18" och att den inre dian på fälgen då är lika på alla. Men det har du så klart rätt i att det kan skilja. Vilket i förlängningen förmodligen innebär att 19" nödvändigtvis inte löser problemen om de har en liten inre dia. Hmm... Tillbaka till ritbordet.

Skruva banåkabil
5299 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande