Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3821 besök totalt |
Jag brister ju lite här
![]() Jag kan ju inte säga att bilen är "störande" understyrd. Det ända jag vet är att bilen är helt annorlunda att köra än den var med de gamla dämparna (o så ska det ju vara, fan vore annars ![]() Men som jag ser det så har den en tendens att vilja hasa med framhjulen snarare än bakhjulen. O så var den inte tidigare. Jag har nog ungefär samma tankar som ojay o Fredrik Å för att få bilen mer balanserad ( o det nog en grövre krängare som kommer att testas). Men samtidigt så har jag även tankarna åt Johanns håll. Varför minska grepp där det fins grepp ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||||
Ja, och det är väl lika bra att du gör dig redo att ändra när du ändå är på gång. Camber och toe kan diskuteras länge, men du ska nog vara beredd på att åka med ungefär 2' 50'' graders neg. camber fram och kanske 2' 30'' bak. Toevinklar kommer jag inte ihåg såhär på rak arm... _________________ -- |
||||||||
citat:
Varför minska grepp där det fins grepp Man miskar inte tottal greppet genom att flytta lite viktförstjutningen fram till bakaxeln vid understyrning, man snarare ökar den. Hur gämnare last man har på alla däck vid samma dimensioner runt om desto högre totalgrepp får man. Men självkart börja titta så allt annat är ok först, som hjulvinklar och att inga bussningar glappar mm. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Var det jag skrev otydligt eller fel? ![]()
|
||||||||
Johann:
Var det jag skrev otydligt eller fel? Bra fråga, jag tycker det vart bra rörigt men jag är fel person att yttra mig om detta igentligen. Så har jag klivit dig på tårna ber jag om ursäkt. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Tårna är ok. ![]() Jag som tyckte det här var solklart: "om man däremot minskar grepp bak och ökar fram så kan det ske utan minskining av totalt grepp och då har en mer välbalanserad bil med samma grepp, dvs det går fortare" Det var det tydligen inte. Men håller du med om det? |
||||||||
I ursprungsinlägget så nämdes att man genom att sätta styvare kränghämmare bak skulle försämra fästet bak utan att vinna nåt fram. Så uppfattade jag det och det var det jag emotsatte. Och att styvare stötdämpare fram skulle göra fästet fram sämre utan att göra det bättre bak. Jag håller med om att man för att få bättre balans ska försöka förbättra den sladdande ändan av bilen genom camber/däck/annat först förbättras. ![]() _________________ William Ekström |
||||||||
Jag håller med dig. Ang kränghämmare så tycker jag oxo man ska satsa på en justerbar bak. Monterar man bara en grövre så är det ju inte alls säkert det blir bättre, det kan bli för lite eller för mycket, eller det ovanliga specialfallet: helt rätt. Jag har justerbar både fram och bak, det har hittils bara varit den bakre jag jobbat med på bana, för att den är så enkel att komma åt, man sticker in handen framför bakhjulet och kommer lätt åt justeringen, behöver inte en hissa upp bilen. Justeringen görs på ca 3 minuter. Precis som Fredrik säger så blir det förutsägbara ändringar _________________ Pär Hylander |
||||||||
Tackar, nu har jag fått mer kött på fjäderbenen
![]() Nu ska ju bilen ställas av, men till våren så får det bli en riktig hjulinställning med invägning o allt ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||||
Eftersom jag modifierat min bil i etapper under den gångna säsongen så har jag också upplevt att bilen ändrat karaktär. Här är mina erfarenheter:
original med gatdäck: Mycket välbalanserad original med R-däck, 205/225 och justerad camber -2,5°: Hyfsat välbalanserad. Vässat chassi (fast original framfjädring), i övrigt som ovan: Något understyrd. Med nya framfjädrar och med 225/245 R-däck: Något överstyrd. Det tips jag kan komma med är att ändra cambervinkeln fram. Skulle detta inte räcka så prova med att gå upp en dimension på däcken. MVH Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||||||
Det är ju bra om man emotsätter sig ngt som är fel men så här skrev jag:
Jag ser inte ordet krängningshämmare någonstans, gör du det? ![]() |
||||||||
Kan också dela med mig visserligen inte 944 men från 924 som gått
från standard till sänkt med r-däck på 4 säsonger. om du inte har problem med att åka på 3 hjul i kurvorna så behöver du inte sänka bilen det som brukar vara problemet med 9x4 bilarna är diagonalen fram bak alltså att den hänger på något av framhjulen i kurvorna. Som man redan skrivet här så tar framänden den mesta av vikten mär man svänger så du måste flytta vikt till bakänden de finns 3 sätt att göra det 1. hårdare framfjädar 2. grövre fjäderstavar bak 3. grövre krängare Sen flexar de övre fjädertornen fram lite vilket gör att du får positiv camber fram i kurvorna även om du statist har negativ camber hälsn _________________ Hälsn Anders Holmquist |
||||||||
Hmm inte så insatt på just P 944:or men jag misstänker min egen maskin är ganska lik
Rwd med 25% Diffspärr Transaxel Bra ![]() vikt 1100kg 200hp motor bakom framaxel Dedion bak (alfa ![]() d. wishbone m torsionstav fram Skruvfjädrar bak I mitt fall så skall man absolut inte sätta speciellt hårt bak. Fick överge mina gamla fjädrar tillfördel för biltema fård sierra fjädrar som blev mjukare och gav mer grepp. Hade innan detta en otroligt nervös bakvagn. Var tom inne på att skruva lös krängaren då jag inte kan justera den. Lite svårt att jämföra kanske men i mitt fall så är bilen väldigt styvad fram både med torsionstavar och en grövre krängningshämmare. Sedan så ändrar bilen karaktär helt beroende på hjulinställningarna. Jag tror iaf att du kommer att tappa grepp om du styvar bakänden med fjäder eller krängare så antingen mjuka upp lite eller om du känner att det finns utrymme så styva lite fram. Vad gäller hjulinställningar så får du prova dig fram eller lyssna på vad andra 944 ägare kör med. Cambern har i mitt fall inte påverkat bilens uppträdande nämnvärt utan caster och framför allt toe ändrar bilens beteende markant _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Jag hade i början lite liknande problem med min Miata.
Understyrde i kurvorna så man fick precis som du säger, "ta om" och återhitta greppet. Lösningen var inte något på bilen, jag körde helt enkelt för fegt och "gasade" mig genom kurvan. Då flyttas vikten bakåt och det bara kasar framtill. Genom att attackera lite mer och att göra lite lite "trail braking" får man rotationen att börja i kurvorna och bilen var plötsligt neutral. Utgångshastigheten i kurvan ökade och jag bromsade senare - totalt sett minskade jag sekunder från varvtiden. Hur kom jag på detta då? Jo, jag hade någon mer erfaren åka med mig och berätta vad jag gör fel. Dessa 15 minuter har varit de bästa investerade tiden jag gjort med bilen för banåka. ![]() ...bara mina ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3821 besök totalt |