Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Understyrd 944? (splittad tråd)
<<   1, 2, 3   >>
3821 besök totalt
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Så om vi skippar teoretiserandet lite så borde det bästa och snabbaste vara att se över hjulvinklarna?

Ja, men det är ju alltid roligare att köpa lite nya prylar...

Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag brister ju lite här !
Jag kan ju inte säga att bilen är "störande" understyrd. Det ända jag vet är att bilen är helt annorlunda att köra än den var med de gamla dämparna (o så ska det ju vara, fan vore annars ). O efter som min erfarenhet från andra banbilar o Porschar är lite begräsad, så vet jag ju inte riktigt hur bilen "ska" uppföra sig.
Men som jag ser det så har den en tendens att vilja hasa med framhjulen snarare än bakhjulen. O så var den inte tidigare.
Jag har nog ungefär samma tankar som ojay o Fredrik Å för att få bilen mer balanserad ( o det nog en grövre krängare som kommer att testas).
Men samtidigt så har jag även tankarna åt Johanns håll. Varför minska grepp där det fins grepp !?

NS BTG: 9.10.21

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

FredrikÅ skrev:
johann skrev:
Så om vi skippar teoretiserandet lite så borde det bästa och snabbaste vara att se över hjulvinklarna?

Ja, men det är ju alltid roligare att köpa lite nya prylar...

Det kan man ju göra ändå.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fredrik C,

Kolla upp hjulvinklarna först så du har en bra bas att jobba ifrån.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Fredrik C,

Kolla upp hjulvinklarna först så du har en bra bas att jobba ifrån.

Ja, och det är väl lika bra att du gör dig redo att ändra när du ändå är på gång. Camber och toe kan diskuteras
länge, men du ska nog vara beredd på att åka med ungefär 2' 50'' graders neg. camber fram och kanske 2' 30'' bak.

Toevinklar kommer jag inte ihåg såhär på rak arm...

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Varför minska grepp där det fins grepp

Man miskar inte tottal greppet genom att flytta lite viktförstjutningen fram till bakaxeln vid understyrning, man snarare ökar den.
Hur gämnare last man har på alla däck vid samma dimensioner runt om desto högre totalgrepp får man.

Men självkart börja titta så allt annat är ok först, som hjulvinklar och att inga bussningar glappar mm.

Stockholm
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
citat:
Varför minska grepp där det fins grepp

Man miskar inte tottal greppet genom att flytta lite viktförstjutningen fram till bakaxeln vid understyrning, man snarare ökar den.
Hur gämnare last man har på alla däck vid samma dimensioner runt om desto högre totalgrepp får man.

Men självkart börja titta så allt annat är ok först, som hjulvinklar och att inga bussningar glappar mm.

Var det jag skrev otydligt eller fel?

johann skrev:
om du minskar greppet bak men inte ökar det fram eller vice versa så blir det alltid som jag sagt. Om man däremot minskar grepp bak och ökar fram så kan det ske utan minskining av totalt grepp och då har en mer välbalanserad bil med samma grepp, dvs det går fortare. Detta kan t ex åstadkommas med hårdare krängningshämmare bak.
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Tom. jag fattar vad du skrev Johan.

Jan Nagy
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Johann:

Bra fråga, jag tycker det vart bra rörigt men jag är fel person att yttra mig om detta igentligen. Så har jag klivit dig på tårna ber jag om ursäkt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
Johann:

Bra fråga, jag tycker det vart bra rörigt men jag är fel person att yttra mig om detta igentligen. Så har jag klivit dig på tårna ber jag om ursäkt.

Tårna är ok. Jag undrade bara om du tyckte jag skrev ngt felaktigt.
Jag som tyckte det här var solklart: "om man däremot minskar grepp bak och ökar fram så kan det ske utan minskining av totalt grepp och då har en mer välbalanserad bil med samma grepp, dvs det går fortare"
Det var det tydligen inte.

Men håller du med om det?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Massa toe in fram är ju onödigt osså om du nu ska mäta upp hjulvinklarna ;-)

Åland
Här sen Sep 2003

johann skrev:
För övrigt ser jag inte hur ditt inlägg på ngt sätt skulle motsäga sig mitt.

I ursprungsinlägget så nämdes att man genom att sätta styvare kränghämmare bak skulle försämra fästet bak utan att vinna nåt fram. Så uppfattade jag det och det var det jag emotsatte. Och att styvare stötdämpare fram skulle göra fästet fram sämre utan att göra det bättre bak.

Jag håller med om att man för att få bättre balans ska försöka förbättra den sladdande ändan av bilen genom camber/däck/annat först förbättras.

Laholm
Här sen Nov 2002

ojay skrev:
johann skrev:

I ursprungsinlägget så nämdes att man genom att sätta styvare kränghämmare bak skulle försämra fästet bak utan att vinna nåt fram. Så uppfattade jag det och det var det jag emotsatte. Och att styvare stötdämpare fram skulle göra fästet fram sämre utan att göra det bättre bak.

Jag håller med om att man för att få bättre balans ska försöka förbättra den sladdande ändan av bilen genom camber/däck/annat först förbättras.

Jag håller med dig.

Ang kränghämmare så tycker jag oxo man ska satsa på en justerbar bak. Monterar man bara en grövre så är det ju inte alls säkert det blir bättre, det kan bli för lite eller för mycket, eller det ovanliga specialfallet: helt rätt.

Jag har justerbar både fram och bak, det har hittils bara varit den bakre jag jobbat med på bana, för att den är så enkel att komma åt, man sticker in handen framför bakhjulet och kommer lätt åt justeringen, behöver inte en hissa upp bilen. Justeringen görs på ca 3 minuter. Precis som Fredrik säger så blir det förutsägbara ändringar

Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tackar, nu har jag fått mer kött på fjäderbenen !
Nu ska ju bilen ställas av, men till våren så får det bli en riktig hjulinställning med invägning o allt thumbs up ! Sen kanske jag toppar med en justerbar krängare .

Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003

Eftersom jag modifierat min bil i etapper under den gångna säsongen så har jag också upplevt att bilen ändrat karaktär. Här är mina erfarenheter:

original med gatdäck: Mycket välbalanserad

original med R-däck, 205/225 och justerad camber -2,5°: Hyfsat välbalanserad.

Vässat chassi (fast original framfjädring), i övrigt som ovan: Något understyrd.

Med nya framfjädrar och med 225/245 R-däck: Något överstyrd.

Det tips jag kan komma med är att ändra cambervinkeln fram. Skulle detta inte räcka så prova med att gå upp en dimension på däcken.

MVH

Rikard

Stockholm
Här sen Nov 2002

ojay skrev:
johann skrev:

Det är ju bra om man emotsätter sig ngt som är fel men så här skrev jag:

johann skrev:
Fredrik C skrev:
o vad är då mest rätt? Minska greppet bak, eller öka fram?Helt klart så har lastväxlingen minskat, så det är nog förklaringen till att den svarar mindre på "gasstyrning"

om du kan så skall du öka greppet fram, minskar du det bak har du förvisso fått en mer välbalanserad bil men du har minskat det totala greppet vilket innebär att det går långsammare.

Jag ser inte ordet krängningshämmare någonstans, gör du det?
Citera
Anders Holmquist
Malmö
Här sen Sep 2003

Kan också dela med mig visserligen inte 944 men från 924 som gått
från standard till sänkt med r-däck på 4 säsonger.

om du inte har problem med att åka på 3 hjul i kurvorna så behöver
du inte sänka bilen det som brukar vara problemet med 9x4 bilarna
är diagonalen fram bak alltså att den hänger på något av framhjulen
i kurvorna. Som man redan skrivet här så tar framänden den mesta
av vikten mär man svänger så du måste flytta vikt till bakänden
de finns 3 sätt att göra det
1. hårdare framfjädar
2. grövre fjäderstavar bak
3. grövre krängare

Sen flexar de övre fjädertornen fram lite vilket gör att du får positiv camber fram i kurvorna även om du statist har negativ camber

hälsn

Malmö
Här sen Sep 2003

Upps edit
3. grövre krängare bak

Karlstad
Här sen Apr 2003

Hmm inte så insatt på just P 944:or men jag misstänker min egen maskin är ganska lik

Rwd med 25% Diffspärr
Transaxel
Bra viktfördelning
vikt 1100kg
200hp
motor bakom framaxel
Dedion bak (alfa )
d. wishbone m torsionstav fram
Skruvfjädrar bak

I mitt fall så skall man absolut inte sätta speciellt hårt bak. Fick överge mina gamla fjädrar tillfördel för biltema fård sierra fjädrar som blev mjukare och gav mer grepp. Hade innan detta en otroligt nervös bakvagn. Var tom inne på att skruva lös krängaren då jag inte kan justera den.
Lite svårt att jämföra kanske men i mitt fall så är bilen väldigt styvad fram både med torsionstavar och en grövre krängningshämmare. Sedan så ändrar bilen karaktär helt beroende på hjulinställningarna.
Jag tror iaf att du kommer att tappa grepp om du styvar bakänden med fjäder eller krängare så antingen mjuka upp lite eller om du känner att det finns utrymme så styva lite fram. Vad gäller hjulinställningar så får du prova dig fram eller lyssna på vad andra 944 ägare kör med. Cambern har i mitt fall inte påverkat bilens uppträdande nämnvärt utan caster och framför allt toe ändrar bilens beteende markant

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag hade i början lite liknande problem med min Miata.

Understyrde i kurvorna så man fick precis som du säger, "ta om" och återhitta greppet.

Lösningen var inte något på bilen, jag körde helt enkelt för fegt och "gasade" mig genom kurvan. Då flyttas vikten bakåt och det bara kasar framtill. Genom att attackera lite mer och att göra lite lite "trail braking" får man rotationen att börja i kurvorna och bilen var plötsligt neutral. Utgångshastigheten i kurvan ökade och jag bromsade senare - totalt sett minskade jag sekunder från varvtiden.

Hur kom jag på detta då? Jo, jag hade någon mer erfaren åka med mig och berätta vad jag gör fel. Dessa 15 minuter har varit de bästa investerade tiden jag gjort med bilen för banåka. thumbs up

...bara mina

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
oftast både den billigaste o bästa lösningen ! Gäller o hitta nån med lite kunnande som vill åka med bara !

Citera
Allmänt banåkaforum
Understyrd 944? (splittad tråd)
<<   1, 2, 3   >>
3821 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande