Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"Sportbilsfunderingar" hjälp!
1, 2, 3   >>
6244 besök totalt
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare
"Sportbilsfunderingar" hjälp!

Hallåj "ettåringen" och hans (är det en han??) kompisar

Nu är man utan räser eftersom Golfen har dragit vidare söder ut (fyra mil, hmmm )

Nya planer finns, men dåligt med erfarenheter av de fordon som finns på "kan-tänkas-listan"

Urvalskriterierna är att det skall vara en bil som man kan ta på en semestertripp på tu man hand, di tu skall inte vara lomhörda eller ledbrutna efter en 40-50 mils stint, klara ett par varv på bana när andan faller på utan att tappa andan, göra livet gladare för mig och min fru, en ny kompis för en "car addict" helt enkelt.

Dom nominerade är:
Mazda MX5 Miata
Toyota MR2S
MGF/TF

Bubblare är:
Porsche 968

(nästan)Utröstade är:
BMW Z3
Mercedes SLK

Så, hjälp mig att välja eller framförallt välja bort alternativ så att jag har lättare att komma till mål. Kom med "pros & cons" thumbs up thumbs down

Skulle kunna ha gjort en poll också, men då får man inte alltid motiveringar utan bara röster.


_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Miatan är ju klockren! Hög kvalité, bra ekonomi, väldigt trevlig att köra. Dessutom finns massor av delar att tillgå och bruksegenskaperna är väldigt bra.
Lite mindre prestige än att köra BMW eller Porsche men det är ju inte det du är ute efter...

Fast borde du inte köra wankel?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Så här skulle jag ha gjort:

Bland dina alt. skulle jag själv välja Mazdan. Skitkul och praktisk på en gång. Låga ägandekostnader.

MR2 funderade jag själv på, men det (nästan) obefintliga lastutrymmena
drar ner betyget. Men styrningen...Vilken känsla!

MG/TF har sågats i pressen mer än en gång...Inte lika snygg som de andra enligt mig.

Porsheägandet är förenat med vissa merkostnader och i dyraste laget för mig (speciellt försäkringskostnaden då jag inte kan leva upp till de krav som finns i PCS klubbförsäkring).

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare
... bör kanske tillägga att detta kommer att vara 3:e bil (eller första om vi skall ranka dom)

Vi har var sin A->B bil utöver den tilltänkta

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Det var värst vad alla helt plötsligt letar efter MR2:or (fast ni kanske syftar på nya - jag söker ju efter en bra beggad MR-2 Turbo som man kan sätta kapen i utan att tycka synd om bilskrället).....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



MGF;en har det pratats väldigt lite om på detta forum. Nån som har nån erfarenhet?
Kanon snygg bil thumbs up ! om ni frågar mig ...

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



Skulle också valt Miatan (partisk? )

Skitkul bil, bensinsnål, bra värme, oändligt med tillbehör mm, dessutom ganska snygg. Likheten är ju rätt stor med Lotus Elan och har man inte råd med en sån så vad gör man..

Ångrar inte mitt köp av MX5 en sekund thumbs up

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



För mig som inte är småväxt så faller både MX5 och MR2 bort då jag inte får rum i dem. MG-TF är dock en väldigt trevlig bil. Jag blev väldigt sugen i våras och skrev några rader här: http://62.127.255.50/kalender/lazzat/reportage.asp?id=170&typ=1

Efter det konstaterade jag att växellänkaget sliter in sig så att känslan blir bra. Om det fortsätter slita så att det blir glapp har jag inte haft möjlighet att ta reda på.

Mitt val av de nämnda hade nog varit det lite konservativa, en 968. Då vet man ju att man får en bra bil...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Lennart Mäkinen skrev:
Mitt val av de nämnda hade nog varit det lite konservativa, en 968. Då vet man ju att man får en bra bil...


om du vill åka cab så finns ju även 944 S2 eller turbo som alternativ. Kanonfina semesterbilar, som också funkar bra på bana.

_________________
--
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Bubblare 2?

Fiat Barchetta?

otroligt rolig liten bil för att vara fwd...
Ingen prestige dock


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
...om du vill åka cab så finns ju även 944 S2 eller turbo som alternativ. Kanonfina semesterbilar, som också funkar bra på bana.

Cab är inget självändamål och beträffande 944/968 cab så faller dom på sin "osnygghet" (Sorry alla Porschediggare, men så tycker jag )
En 944/968 skall vara i sitt Coupe ursprung!!

Den enda, i mitt tycke, snygga cabben i Porsches sortiment är den eminenta Boxtern!! thumbs up (men den faller på sin kostnad ännu...)

Så här långt, Miata enligt rösterna... men får jag plats? Lennart M, hur lång/stor är du som inte får plats??

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 661



Så liten är inte Miatan...jag som är 1.87 hade inga problem att få plats i Miatan jag hade tidigare. Tycker nog att min 944:a är ungefär lika låg i takhöjden (nu har den iofs taklucka men det har ju nästan alla 944/968 tyvärr).

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Jag vill också slå ett slag för 968:an, gärna en CS. Mycket trevlig vagn med bra balans och enorm väghållning. Tycker även att 944 Turbo är ett likvärdigt köp men då blir de lite äldre bil och ev. lite mer som kan krånga och gå sönder men å andra sidan en mycket trevlig maskin när den går.
Men som någon Citroen ägare sa:"Hellre än bil som krånglar då och då än en som är ful jämt."

Jag tror inte de är så enorma ägandekostnader på 968:an. Min 944 Turbo verkade rimlig att hålla igång, det är när man kommer upp på 911 och vill lämna allt hos auk. porsche verstad som de springer iväg...fort.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



Robert Reinsson skrev:
Så här långt, Miata enligt rösterna... men får jag plats? Lennart M, hur lång/stor är du som inte får plats??
Jag är bara 1.86, men har relativt mycket avdelat till ben. Jag gillar inte att sitta med knäna i ansiktet. Dessutom är jag ju rätt "brett byggd" också...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Alfa Romeo GTV TS. En mini-Ferrari.
Min nysålda var helt fantastisk.
Vacker med mycket bra kurvprestanda, bättre balans och roligare än många bakhjulsdrivna bilar.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Robert Reinsson skrev:
Cab är inget självändamål och beträffande 944/968 cab så faller dom på sin "osnygghet" (Sorry alla Porschediggare, men så tycker jag )


Håller med du där förutom att jag tycker faktiskt 968:cabben blir snygg igen med taket uppe...men såå åker man ju inte cab.

Kan du skruva själv så blir inte Porschealternativet såå dyrt i längden ändå kan tilläggas!

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Det verkar som att du är inne på att köpa relativt nya bilar.
MR-S och Miata har jag aldrig kört, så jag låter bli att kommentera köregenskaperna där Däremot så har man juh provsuttit en del ex, och personligen så upplevde jag MR-S'en som aningen trång.
MG-TF160 har jag däremot kört, det var en ganska kul upplevelse, men en sak jag inte kommer att förstå mig på i den bilen (förutom att den kvalités mässigt sett känns som en överkörd konservburk, ja dörrarna låter tillochmed som en sådan när man stänger dom) är motståndet i gaspedalen? Koppling och broms är lätttrampade som sig bör i en liten bil med rimligt mycket hästar i stallet, men gaspedalen bjuder på en del motstånd. Inte så att det är ansträngande att trycka ned den, utan bara så att det blir väldigt ryckigt när den ska köras i stadstrafik thumbs down

Men här kommer ett litet annorlunda förslag, varför inte en Mazda RX7 FC (dvs gen.2). Den finns juh både som coupé och cabriolet. Sen finns den med eller utan turbo om man känner ett behov av respirator.
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Jag hade valt Miatan, underbar att köra

Provade min f.d. chefs Miata (tror det var en -97 el -98 jubileumsmodell) med honom i passagerarsätet, vi närmar oss en tvär 90gr. kurva i ca 90 och då säger han: växla ner till 2:an nu och gasa dig igenom. Ok, chefens ord är min lag... Sagt och gjort i med 2:an och gasade genom kurvan i ca 70kmh, på lätt drift och under full kontroll .
Kul väghållning lite ala gokart och med varvvillig motor som drar fint ända upp till 8500rpm

_________________
/Arne Lindgren
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Arne skrev:
Jag hade valt Miatan, underbar att köra

Provade min f.d. chefs Miata (tror det var en -97 el -98 jubileumsmodell) med honom i passagerarsätet, vi närmar oss en tvär 90gr. kurva i ca 90 och då säger han: växla ner till 2:an nu och gasa dig igenom. Ok, chefens ord är min lag... Sagt och gjort i med 2:an och gasade genom kurvan i ca 70kmh, på lätt drift och under full kontroll .
Kul väghållning lite ala gokart och med varvvillig motor som drar fint ända upp till 8500rpm


Nu är jag ingen kalenderbitare men miatans jubileumsmodell 10th aniversary är alla -99:or. De är NICE med bilsteindämpare, grövre k-hämmare 6-xld låda och en mycket trevligare halvläderklädsel än den vanliga tråkmiatatygsuger. (Har haft en sådan själv, farsabn köpte den av mig när jag bytte till 911:a för han diggade den skarpt). Om man skall köra bana så behöver man dock en båge (tycker jag + många arrangörer) alternativt så kompromissar man lite och kör med Hardtop(ok ibland, dock tungt). Kan kanske behöva en säkning och 50hk till hade inte skadat.

-00:ans Millenium modell är lite mer glidare med helläder istället för bilsteinsport dämpare.

Miatan kan m.a.o. bara rekomenderas men sedan köpte jag mig en 911:a..........

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Miatan är rolig att köra men jag får cellskräck i den......

Valet är givet Porschen är kanske lite dyrare i drift men...... Det är ju en porsche.... Och det säger väl en del....
Inte om statusen.... Du kommer att bli tråkad för att den har för få cylindrar men vad gör det

/Peter

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Ja, vad väntar ni er - miata så klart thumbs up

Jag gillar den ursprungliga designen (oh, really ) men trodde nog aldrig att jag skulle bli så förtjust i bilen som jag nu är.

Jag är 182 cm hög och får plats, men med hjälm på och originalstolar monterade kunde jag inte ha taket uppe. Med Momo Start monterad direkt på golvet (utan skenor) är det nu lugnt.

Kvalitetsmässigt är bilen kanon! Med kvalitet menar jag då inte "massor av dyr extrautrustning, dyra material, senaste tekniken, rätt ljud när man stänger dörren, plats för golfbagen, etc." utan att grejerna håller och fungerar med ett absolut minimum av underhåll (nästan tråkigt ).

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Allmänt banåkaforum
"Sportbilsfunderingar" hjälp!
1, 2, 3   >>
6244 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande