Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6244 besök totalt |
"Sportbilsfunderingar" hjälp!
Hallåj "ettåringen" och hans (är det en han??) kompisar ![]() Nu är man utan räser eftersom Golfen har dragit vidare söder ut (fyra mil, hmmm ![]() Nya planer finns, men dåligt med erfarenheter av de fordon som finns på "kan-tänkas-listan" Urvalskriterierna är att det skall vara en bil som man kan ta på en semestertripp på tu man hand, di tu skall inte vara lomhörda eller ledbrutna efter en 40-50 mils stint, klara ett par varv på bana när andan faller på utan att tappa andan, göra livet gladare för mig och min fru, en ny kompis för en "car addict" helt enkelt. Dom nominerade är: Mazda MX5 Miata Toyota MR2S MGF/TF Bubblare är: Porsche 968 (nästan)Utröstade är: BMW Z3 Mercedes SLK Så, hjälp mig att välja eller framförallt välja bort alternativ så att jag har lättare att komma till mål. Kom med "pros & cons" ![]() ![]() Skulle kunna ha gjort en poll också, men då får man inte alltid motiveringar utan bara röster. ![]() ![]() _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||
Miatan är ju klockren! Hög kvalité, bra ekonomi, väldigt trevlig att köra. Dessutom finns massor av delar att tillgå och bruksegenskaperna är väldigt bra.
Lite mindre prestige än att köra BMW eller Porsche men det är ju inte det du är ute efter... Fast borde du inte köra wankel? ![]() _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Så här skulle jag ha gjort:
Bland dina alt. skulle jag själv välja Mazdan. ![]() ![]() MR2 funderade jag själv på, men det (nästan) obefintliga lastutrymmena drar ner betyget. Men styrningen...Vilken känsla! ![]() MG/TF har sågats i pressen mer än en gång...Inte lika snygg som de andra enligt mig. Porsheägandet är förenat med vissa merkostnader och i dyraste laget för mig (speciellt försäkringskostnaden då jag inte kan leva upp till de krav som finns i PCS klubbförsäkring). _________________ Jörgen Eriksson |
||
... bör kanske tillägga att detta kommer att vara 3:e bil (eller första om vi skall ranka dom)
Vi har var sin A->B bil utöver den tilltänkta ![]() _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||
Det var värst vad alla helt plötsligt
![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
Skulle också valt Miatan (partisk?
![]() Skitkul bil, bensinsnål, bra värme, oändligt med tillbehör mm, dessutom ganska snygg. Likheten är ju rätt stor med Lotus Elan och har man inte råd med en sån så vad gör man.. ![]() Ångrar inte mitt köp av MX5 en sekund ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||
För mig som inte är småväxt så faller både MX5 och MR2 bort då jag inte får rum i dem. MG-TF är dock en väldigt trevlig bil. Jag blev väldigt sugen i våras och skrev några rader här: http://62.127.255.50/kalender/lazzat
Efter det konstaterade jag att växellänkaget sliter in sig så att känslan blir bra. Om det fortsätter slita så att det blir glapp har jag inte haft möjlighet att ta reda på. Mitt val av de nämnda hade nog varit det lite konservativa, en 968. Då vet man ju att man får en bra bil... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
om du vill åka cab så finns ju även 944 S2 eller turbo som alternativ. Kanonfina semesterbilar, som också funkar bra på bana. _________________ -- |
||
Cab är inget självändamål och beträffande 944/968 cab så faller dom på sin "osnygghet" (Sorry alla Porschediggare, men så tycker jag ![]() En 944/968 skall vara i sitt Coupe ursprung!! Den enda, i mitt tycke, snygga cabben i Porsches sortiment är den eminenta Boxtern!! ![]() Så här långt, Miata enligt rösterna... men får jag plats? Lennart M, hur lång/stor är du som inte får plats?? ![]() _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||
Så liten är inte Miatan...jag som är 1.87 hade inga problem att få plats i Miatan jag hade tidigare. Tycker nog att min 944:a är ungefär lika låg i takhöjden (nu har den iofs taklucka men det har ju nästan alla 944/968 tyvärr).
_________________ /Patrik Rylander |
||
Jag vill också slå ett slag för 968:an, gärna en CS. Mycket trevlig vagn med bra balans och enorm väghållning. Tycker även att 944 Turbo är ett likvärdigt köp men då blir de lite äldre bil och ev. lite mer som kan krånga och gå sönder men å andra sidan en mycket trevlig maskin när den går.
Men som någon Citroen ägare sa:"Hellre än bil som krånglar då och då än en som är ful jämt." Jag tror inte de är så enorma ägandekostnader på 968:an. Min 944 Turbo verkade rimlig att hålla igång, det är när man kommer upp på 911 och vill lämna allt hos auk. porsche verstad som de springer iväg...fort. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Håller med du där ![]() Kan du skruva själv så blir inte Porschealternativet såå dyrt i längden ändå kan tilläggas! _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||
Det verkar som att du är inne på att köpa relativt nya bilar.
MR-S och Miata har jag aldrig kört, så jag låter bli att kommentera köregenskaperna där ![]() MG-TF160 har jag däremot kört, det var en ganska kul upplevelse, men en sak jag inte kommer att förstå mig på i den bilen (förutom att den kvalités mässigt sett känns som en överkörd konservburk, ja dörrarna låter tillochmed som en sådan när man stänger dom) är motståndet i gaspedalen? Koppling och broms är lätttrampade som sig bör i en liten bil med rimligt mycket hästar i stallet, men gaspedalen bjuder på en del motstånd. Inte så att det är ansträngande att trycka ned den, utan bara så att det blir väldigt ryckigt när den ska köras i stadstrafik ![]() Men här kommer ett litet annorlunda förslag, varför inte en Mazda RX7 FC (dvs gen.2). Den finns juh både som coupé och cabriolet. Sen finns den med eller utan turbo om man känner ett behov av respirator. ![]() |
||
Jag hade valt Miatan, underbar att köra
![]() Provade min f.d. chefs Miata (tror det var en -97 el -98 jubileumsmodell) med honom i passagerarsätet, vi närmar oss en tvär 90gr. kurva i ca 90 och då säger han: växla ner till 2:an nu och gasa dig igenom. Ok, chefens ord är min lag... Sagt och gjort i med 2:an och gasade genom kurvan i ca 70kmh, på lätt drift och under full kontroll ![]() Kul väghållning lite ala gokart och med varvvillig motor som drar fint ända upp till 8500rpm _________________ /Arne Lindgren |
||
Nu är jag ingen kalenderbitare men miatans jubileumsmodell 10th aniversary är alla -99:or. De är NICE med bilsteindämpare, grövre k-hämmare 6-xld låda och en mycket trevligare halvläderklädsel än den vanliga tråkmiatatygsuger. (Har haft en sådan själv, farsabn köpte den av mig när jag bytte till 911:a för han diggade den skarpt). Om man skall köra bana så behöver man dock en båge (tycker jag + många arrangörer) alternativt så kompromissar man lite och kör med Hardtop(ok ibland, dock tungt). Kan kanske behöva en säkning och 50hk till hade inte skadat. -00:ans Millenium modell är lite mer glidare med helläder istället för bilsteinsport dämpare. Miatan kan m.a.o. bara rekomenderas men sedan köpte jag mig en 911:a.......... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Miatan är rolig att köra men jag får cellskräck i den......
Valet är givet ![]() Inte om statusen.... Du kommer att bli tråkad för att den har för få cylindrar men vad gör det ![]() /Peter _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||
Ja, vad väntar ni er
![]() ![]() Jag gillar den ursprungliga designen (oh, really ![]() Jag är 182 cm hög och får plats, men med hjälm på och originalstolar monterade kunde jag inte ha taket uppe. Med Momo Start monterad direkt på golvet (utan skenor) är det nu lugnt. Kvalitetsmässigt är bilen kanon! Med kvalitet menar jag då inte "massor av dyr extrautrustning, dyra material, senaste tekniken, rätt ljud när man stänger dörren, plats för golfbagen, etc." utan att grejerna håller och fungerar med ett absolut minimum av underhåll (nästan tråkigt ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6244 besök totalt |