Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 3821 besök totalt |
Jag fick hjälp av en av "instruktörerna" i ÖSK på Mantorp förra året. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Kom på en sak till ta med dig ett vattenpass ut i garaget och
kolla om bilen är i våg ofta är baken högre änn framändan på 944:an. Öppna dörren och lägg vatten passet på tröskellådan och se åt vilket håll bilen lutar. På svärden bak kan du justera höjden på lutningen så att du får bak och fram lika höga. På 968 turbo och Club sport har man negativ lutning dvs baken är lägre änn fram det minskar viktförtjutningen framåt vid broms. _________________ Hälsn Anders Holmquist |
||
Intressant Anders! JAg visste inte att var tröskelådorna man utgår ifrån, jag trodde att det var den linjen mellan mätpunkt för höjd fram resp bak. Men tröskellådan kanske är väldigt parallell med den linjen? _________________ Pär Hylander |
||
Det där lurade jag oxå på när jag ställde in höjden fram på bilen. Vad är i våg på den igentligen!? Kan man utgå i från att bilen är i våg om tröskel är det?
![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Per: Jag kan inte säga att det är så men om man har börjat trixa med
höjden på bilen så stämmer inte orginal värdena längre och jag kan bara tala om hur bilen blev körmässigt efter vi sänkt den 30 mm fram och sedan sänkt den bak runt 50-60 mm så att tröskellåderna blev i våg. Innan sänkningen så var lastväxlingen över NGK på Knutstorp så stora man fick vänta ut bilen innan man kunde vrida på ratten. det är ju hur bilen känns och hur den uppträder på bana som är det viktiga. Och jag tycker att det är enkelt att lägga vattenpasset där och ha som referespunkt. _________________ Hälsn Anders Holmquist |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 3821 besök totalt |