| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Bästa "Hot hatch" ?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (10471 totalt) |
|
Jag är nyfiken på Mazda 3 MPS
Tim Schrick jämför med Asta OPC: http://www.youtube.com/watch?v=QzcFj På TF: http://www.youtube.com/watch?v=A_sqd _________________ Anders Hansson |
||||
|
|
||||
|
Re:
Ja de är väl trevliga men kanske en annan tidsepok....
|
||||
|
En sådan där Mazda går runt hela 20.8km varvet på 8.39 min med gatdäck. Obs fullständigt komplett varv, ej 20.6km SA varv.
En kille jag känner har just en sådan där Mazda 3 MPS med 260 orginala hk vill jag minnas att det var i den, 2008 års modell på 0 mil som de just nyligen tömt på allt. Alla krockbalkar är borta i dörrar, tak samt även fram/bak. Allt alsfaltmatta är utskrapad, stereo, högtalare you name it. Bara påsen med all kletig asfaltsmassa vägde en god del då jag var där och kände och klämde. Alla högtalare mm vägde oxå sina kg. Stolar, airbags, ja den blir nog lätt. Orginal väger den ca 1475kg vill jag minnas(om minnet inte sviker) Kommer att svetsas in en fin crommollybur och lite stolar väghållning mm. Håll utkik i backspegeln, den kommer vara på ringen 2009 Bara att sätta på cup-däck på en orginal så tar man ca 8-10 sek på ringen med biltypen skulle jag tro. Sedan kan man omvandla hela varvet till ett SA varv och då försvinner ca 10 sek till på T13. Nu är man nere på ca 8.20 min på fulla SA varvet. 20.6km i en fortfarande helt orginal Mazda, inte illa. Tömd med all den vikten borta och lite mer effekt kapar man nog en hel del sekunder till. Gissningsvis kan den klara ca 8 min däromkring på 20.6km långa SA varvet. Vilket mostsvarar ca 7.40 BTG. obs att det är ca uppskattade tider vad den slutligen kommer klara färdig. 8.10 min på SA varvet klarar den alla gånger = 7.50min BTG alla gånger, men den bör nog gå lite fortare ändå skulle jag säga. Kanske kommer ägaren själv att kommentera och berätta mer. Personligen ser jag fram emot att få provköra den på ringen Jag fick provkört den i orginal skick för inte länge sedan innan de började riva den och den kändes inte alls dum orginal _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
|
Re:
Det låter som ett helrätt projekt!
|
||||
|
Re:
Ja,inte dumt alls i dessa ekonomiska kristider, konjunktur anpassad leksak liksom
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
|
Re:
Är det därför din skönhet ligger ute på blocket?
Vad ska du köpa? Chanserna är ju tyvärr inte de bästa när det gäller fransosen med flintapinne som du kanske läst i den tråden
Min plan kommer annars bli att åka ner å köra hyr Swift minst 50 varv nästa år, det är ju ändå oslagbart om vi snackar ekonomi
|
||||
|
Re:
Ja hål att stoppa pengar i finns ju alltid
De bygger ju en ny värsting Swift nu, med hela 150hk och mer lättning samt kolfiber tak samt fram och bakdel i kolfiber så den blir ca 100kg lättare än de vi körde. Den lär bli god för ca 8.30-8.40 min BTG skulle jag tro.
Roligare att hyra in sig i VLN förvisso vs att köra på TF. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
|
Re:
Med tanke på att du körde 8.50 i den gamla utan helt optimala förutsättningar känns det som att 20 hästar till och 100 kilo mindre utan problem borde vara god för 8.30, förmodligen till och med strax där under Skönt att du visar vägen nästa år, jag försöker bara hänga på, men blir väl tyvärr redan avhängd i Hatzenbach.....
|
||||
|
Re:
Ja, det är en av mina favoritbilar - tyvärr lite för tung, precis som du skriver. Testade den för några år sedan, tillsammans med Megane Sport och Golf GTI (200hk). Alfan blev helt klart min favorit bland dom bilarna, mest för motorljud och utseende..
Går det förresten att justera cambervinklarna på Alfan? Den tuggade verkligen utsidor på däcken när man började pressa lite... _________________ -- |
||||
|
Jag har kört Civic Type-R (gamla EP3 och nya FN2), Golf V GTi, Mini Cooper S och Seat Leon Cupra.
Mini Cooper S räknar jag bort direkt. Jag tycker att den är alldeles för liten för att vara en bra bruksbil samt att jag inte alls kom överens med köregenskaperna. Den hade säkert varit kanon att köra konbana med, men inget jag personligen så gärna hade tagit ut på bana utan stora förändringar i chassit. Golf V GTi är en mycket fin bil som definitivt föll mig i smaken. Den är underbar att köra till bruks, bra med bottenvrid, tyst och mycket bra stolar och sittställning. Den kändes även bra när man körde inspirerat. På bana kan den nog tänkas vara lite för mjuk, men det bör funka hjälpligt. Seat Leon Cupra går också bort. Den känns inte som en Hot hatch öht, snarare en vanlig Leon med större motor och bromsar. Jag kom inte överens med den alls när man klev på lite, dock är den kanon till bruksbil. Civic Type-R (gamla EP3). När jag körde alla dessa bilar så köpte jag till slut en Civic Type-R av årsmodell -04. Det var min allra första Honda, ett val som jag inte ångrar såhär i backspegeln. Enda minuset är att den drar ganska mycket bränsle för biltypen med en ej ommappad databox i högre motorvägshastigheter. Chassit duger gott till banåka redan original, även om det självklart blir mycket bättre med ett chassikit. Jag störde mig inte nämnvärt på vägljudet, som förvisso är lite högre än övriga listade bilars. Provkör inte en CTR om du inte planerar att köpa en hörde jag någon som sa en gång, och jag håller med. Jag var säld direkt efter provkörningen. Civic Type-R (nya FN2). En bil som jag hade höga förhoppningar på, men som grusades omedelbart. Den har mycket bättre kofort och mycket lägre ljudnivåer, men den beter sig inte alls som sin föregångare vid inspirerande körning och det nya elektriska gasspjället sabbar mycket den omedelbara responsen som EP3 imponerar med. Ingen dum bil alls, men om man prioriterar vägegenskaperna så är EP3 det självklara valet. Peugeots GTi/RC-modeller kan jag väl nämna lite flyktigt också. Inget jag har större erfarenheter av annat än kort provkörning och det är inget jag hade åkt till någon bana med. Ekonomin är dock bra på en sådan så länge den håller ihop. (säkert inte länge, jag har gjort ett snedsteg och köpt en peugeot en gång, inget misstag jag lär göra om) _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
|
Re:
Jag såg suget i Fredriks ögon när vi råkade på varann ute på Svågertorp härom dagen, vilken slump att jag tagit compacten till jobb just denna dag...
Fredrik, jag har kört compact idag igen, kunde inte låta bli. Sibyllan på Svågertorp klockan fem?
1.12.1 med mods du själv skruvar dit på en helg. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
|
Re:
Val av mods och lite träning har väl inte med det att göra. Det är ju synd att det inte finns sju växlar på en del av varianterna, där den sjunde kunde vara extrem överväxel bara för att få ner surret i 120 (om motorn inte orkar med mer än 180 på den växel spelar väl ingen roll). Den sjätte som extrem överväxel skulle funka det med. om maxhastigheten nås på näst högsta växeln så kan ju hoppet till nästa vara ganska stort (endast transportväxel). |
||||
|
Som ägare till Focus ST 220 med barnfamilj, så är det en bra kompromiss mellan utrymme, kostnad och performance.
However, hade jag haft 100.000kr till hade jag köpt en Golf V R32 med DSG och paddlar på ratten. Då hade jag inte sneglat på att köpa en M3 e36/M Coupé/130i som "bil nr 2 med lite banpotential" som skulle klara av lite suburban körning, då och då dubblera som barnskjutsare och t o r jobbet. Focusen är inte speciellt rolig på bana då den är lite tung och hög för bankörning samt att den har drivning i fel ände. Jag har iofs bara testat konbana en gång, men det räcker för att ge smak av hur den skulle bete sig på bana (dvs som en pråm). Min referenspunkt är givetvis en Seven
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Jag har testat några hot hatches på min hemsida, CTR, MPS3, Golf Gti, Focus RS, Seat ibiza FR, Fiesta ST.
Den jag kan rekommendera utan reservation vore Golf GTi som jag testat både på bana och gata. (Jag gillar inte alls DSG men det är en smaksak.) Det är en bil som håller i ala väder. CTR är helrätt om du kör mycket bana, men för extrem för mig. De är bra för att vara FWD. Annars tycker jag RWD är Med hälsningar från ett isigt Göteborg (flera goa bredställ idag...) |
||||
|
Tänk vad olika man kan tycka - gillar inte alls GTI'n. Tar inte styrimpulser som jag vill...
Bra familjerejser dock. Mini passar mig klart bättre med en snabb instyrning och KLART lättare. Överlag är alla GTI riktiga blyslädar förutom CTR (gamla) som är en av mina favvisar. En riktig BIL! TIPS, prova nya Mazda 2. Riktigt lätt (1000kg) så liten motor räcker. Kan kastas underbart in i kurvor
Välbalanserad dessutom. Synd den inte var bakhjulsdriven
Annars är RX8 den ultimata budgetsportbilen. 4 platser och chassi nära Cayman i känsla. Inte assnabb rakt fram men jäklar i mig i kurvorna (kolla tiderna runt diverse banor i länkarna) _________________ Jan Å |
||||
|
Re: Bästa "Hot hatch" ?
Vänta nu, kvalar inte 944 och 911 in i den definitionen?
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
|
Nja, derivation är ju när det är en variant på det. 911 är ju en ganska väldefinerad sportbil och 944 en sportkombi.
_________________ Anders Hansson |
||||
|
Jag har ju fortfarande en av varje (och Anna har ytterligare en) men visst - det finns alltid plats för en Porsche till i garaget...
Mini är egentligen en favorit, men jag har mycket stora problem med att se mig själv i den här tramsiga miljön:
CTR verkar spännande. Finns en del roliga bilar till salu med rätt tillbehör (och då menar jag inte neonljus och tolvtumsbasar), så jag får nog försöka testa en sån. Mazda? Näee, i så fall Mazda 3 MPS. RX8:an lyckades inte imponera på mig på Ringen i höstas och Mazda 2 känns väl i klenaste laget. _________________ -- |
||||
|
924/944/968 kan jag till nöds hålla med om (även om CCluckan inte är "hatchig"). |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Bästa "Hot hatch" ?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (10471 totalt) |