Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bästa "Hot hatch" ?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (10471 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Jag är nyfiken på Mazda 3 MPS

Tim Schrick jämför med Asta OPC: http://www.youtube.com/watch?v=QzcFjVnKurs&feature=related

På TF: http://www.youtube.com/watch?v=A_sqdA9K43M

_________________
Anders Hansson
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Crx är mycket trevliga tycker jag

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11962



Re:

Roger Gustafsson skrev:
Crx är mycket trevliga tycker jag


Ja de är väl trevliga men kanske en annan tidsepok....

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



En sådan där Mazda går runt hela 20.8km varvet på 8.39 min med gatdäck. Obs fullständigt komplett varv, ej 20.6km SA varv.

En kille jag känner har just en sådan där Mazda 3 MPS med 260 orginala hk vill jag minnas att det var i den, 2008 års modell på 0 mil som de just nyligen tömt på allt. Alla krockbalkar är borta i dörrar, tak samt även fram/bak. Allt alsfaltmatta är utskrapad, stereo, högtalare you name it. Bara påsen med all kletig asfaltsmassa vägde en god del då jag var där och kände och klämde. Alla högtalare mm vägde oxå sina kg. Stolar, airbags, ja den blir nog lätt. Orginal väger den ca 1475kg vill jag minnas(om minnet inte sviker)

Kommer att svetsas in en fin crommollybur och lite stolar väghållning mm. Håll utkik i backspegeln, den kommer vara på ringen 2009 thumbs up

Bara att sätta på cup-däck på en orginal så tar man ca 8-10 sek på ringen med biltypen skulle jag tro. Sedan kan man omvandla hela varvet till ett SA varv och då försvinner ca 10 sek till på T13. Nu är man nere på ca 8.20 min på fulla SA varvet. 20.6km i en fortfarande helt orginal Mazda, inte illa. Tömd med all den vikten borta och lite mer effekt kapar man nog en hel del sekunder till. Gissningsvis kan den klara ca 8 min däromkring på 20.6km långa SA varvet. Vilket mostsvarar ca 7.40 BTG.

obs att det är ca uppskattade tider vad den slutligen kommer klara färdig. 8.10 min på SA varvet klarar den alla gånger = 7.50min BTG alla gånger, men den bör nog gå lite fortare ändå skulle jag säga.

Kanske kommer ägaren själv att kommentera och berätta mer. Personligen ser jag fram emot att få provköra den på ringen Jag fick provkört den i orginal skick för inte länge sedan innan de började riva den och den kändes inte alls dum orginal thumbs up

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11962



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

Kanske kommer ägaren själv att kommentera och berätta mer. Personligen ser jag fram emot att få provköra den på ringen


Det låter som ett helrätt projekt! thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Re:

bmw130 skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Kanske kommer ägaren själv att kommentera och berätta mer. Personligen ser jag fram emot att få provköra den på ringen


Det låter som ett helrätt projekt! thumbs up


Ja,inte dumt alls i dessa ekonomiska kristider, konjunktur anpassad leksak liksom

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11962



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

Ja,inte dumt alls i dessa ekonomiska kristider, konjunktur anpassad leksak liksom


Är det därför din skönhet ligger ute på blocket?
Vad ska du köpa? Chanserna är ju tyvärr inte de bästa när det gäller fransosen med flintapinne som du kanske läst i den tråden
Min plan kommer annars bli att åka ner å köra hyr Swift minst 50 varv nästa år, det är ju ändå oslagbart om vi snackar ekonomi thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Re:

bmw130 skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Ja,inte dumt alls i dessa ekonomiska kristider, konjunktur anpassad leksak liksom


Är det därför din skönhet ligger ute på blocket?
Vad ska du köpa? Chanserna är ju tyvärr inte de bästa när det gäller fransosen med flintapinne som du kanske läst i den tråden
Min plan kommer annars bli att åka ner å köra hyr Swift minst 50 varv nästa år, det är ju ändå oslagbart om vi snackar ekonomi thumbs up


Ja hål att stoppa pengar i finns ju alltid

De bygger ju en ny värsting Swift nu, med hela 150hk och mer lättning samt kolfiber tak samt fram och bakdel i kolfiber så den blir ca 100kg lättare än de vi körde. Den lär bli god för ca 8.30-8.40 min BTG skulle jag tro.
Roligare att hyra in sig i VLN förvisso vs att köra på TF.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11962



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

Ja hål att stoppa pengar i finns ju alltid

De bygger ju en ny värsting Swift nu, med hela 150hk och mer lättning samt kolfiber tak samt fram och bakdel i kolfiber så den blir ca 100kg lättare än de vi körde. Den lär bli god för ca 8.30-8.40 min BTG skulle jag tro.
Roligare att hyra in sig i VLN förvisso vs att köra på TF.


Med tanke på att du körde 8.50 i den gamla utan helt optimala förutsättningar känns det som att 20 hästar till och 100 kilo mindre utan problem borde vara god för 8.30, förmodligen till och med strax där under Skönt att du visar vägen nästa år, jag försöker bara hänga på, men blir väl tyvärr redan avhängd i Hatzenbach.....

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638


Trådstartare
Re:

CobraErik skrev:
Då får man väl sticka ut lite och säga Alfa 147 GTA


Ja, det är en av mina favoritbilar - tyvärr lite för tung, precis som du skriver.

Testade den för några år sedan, tillsammans med Megane Sport och Golf GTI (200hk).
Alfan blev helt klart min favorit bland dom bilarna, mest för motorljud och utseende..

Går det förresten att justera cambervinklarna på Alfan?
Den tuggade verkligen utsidor på däcken när man började pressa lite...

_________________
--
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Jag har kört Civic Type-R (gamla EP3 och nya FN2), Golf V GTi, Mini Cooper S och Seat Leon Cupra.

Mini Cooper S räknar jag bort direkt. Jag tycker att den är alldeles för liten för att vara en bra bruksbil samt att jag inte alls kom överens med köregenskaperna. Den hade säkert varit kanon att köra konbana med, men inget jag personligen så gärna hade tagit ut på bana utan stora förändringar i chassit.

Golf V GTi är en mycket fin bil som definitivt föll mig i smaken. Den är underbar att köra till bruks, bra med bottenvrid, tyst och mycket bra stolar och sittställning. Den kändes även bra när man körde inspirerat. På bana kan den nog tänkas vara lite för mjuk, men det bör funka hjälpligt.

Seat Leon Cupra går också bort. Den känns inte som en Hot hatch öht, snarare en vanlig Leon med större motor och bromsar. Jag kom inte överens med den alls när man klev på lite, dock är den kanon till bruksbil.

Civic Type-R (gamla EP3). När jag körde alla dessa bilar så köpte jag till slut en Civic Type-R av årsmodell -04. Det var min allra första Honda, ett val som jag inte ångrar såhär i backspegeln. Enda minuset är att den drar ganska mycket bränsle för biltypen med en ej ommappad databox i högre motorvägshastigheter. Chassit duger gott till banåka redan original, även om det självklart blir mycket bättre med ett chassikit. Jag störde mig inte nämnvärt på vägljudet, som förvisso är lite högre än övriga listade bilars. Provkör inte en CTR om du inte planerar att köpa en hörde jag någon som sa en gång, och jag håller med. Jag var säld direkt efter provkörningen.

Civic Type-R (nya FN2). En bil som jag hade höga förhoppningar på, men som grusades omedelbart. Den har mycket bättre kofort och mycket lägre ljudnivåer, men den beter sig inte alls som sin föregångare vid inspirerande körning och det nya elektriska gasspjället sabbar mycket den omedelbara responsen som EP3 imponerar med. Ingen dum bil alls, men om man prioriterar vägegenskaperna så är EP3 det självklara valet.

Peugeots GTi/RC-modeller kan jag väl nämna lite flyktigt också. Inget jag har större erfarenheter av annat än kort provkörning och det är inget jag hade åkt till någon bana med. Ekonomin är dock bra på en sådan så länge den håller ihop. (säkert inte länge, jag har gjort ett snedsteg och köpt en peugeot en gång, inget misstag jag lär göra om)

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Re:

Rikard Ahlin skrev:
Fredrik,

Rius bil påställd och körbar. Titta förbi honom i helgen och du kan avsluta tråden..

Är det bara BMW som gjort rätthjulsdrivna hot-hatchs?


Jag såg suget i Fredriks ögon när vi råkade på varann ute på Svågertorp härom dagen, vilken slump att jag tagit compacten till jobb just denna dag...

Fredrik, jag har kört compact idag igen, kunde inte låta bli. Sibyllan på Svågertorp klockan fem?

1.12.1 med mods du själv skruvar dit på en helg. thumbs up

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Johan Rius skrev:
1.12.1 med mods du själv skruvar dit på en helg. thumbs up
1.11.9 med mods du skruvar dit på en dag (men då är det inte så brukigt längre)...
Val av mods och lite träning har väl inte med det att göra.


Det är ju synd att det inte finns sju växlar på en del av varianterna, där den sjunde kunde vara extrem överväxel bara för att få ner surret i 120 (om motorn inte orkar med mer än 180 på den växel spelar väl ingen roll). Den sjätte som extrem överväxel skulle funka det med.
om maxhastigheten nås på näst högsta växeln så kan ju hoppet till nästa vara ganska stort (endast transportväxel).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Som ägare till Focus ST 220 med barnfamilj, så är det en bra kompromiss mellan utrymme, kostnad och performance.

However, hade jag haft 100.000kr till hade jag köpt en Golf V R32 med DSG och paddlar på ratten. Då hade jag inte sneglat på att köpa en M3 e36/M Coupé/130i som "bil nr 2 med lite banpotential" som skulle klara av lite suburban körning, då och då dubblera som barnskjutsare och t o r jobbet.

Focusen är inte speciellt rolig på bana då den är lite tung och hög för bankörning samt att den har drivning i fel ände. Jag har iofs bara testat konbana en gång, men det räcker för att ge smak av hur den skulle bete sig på bana (dvs som en pråm). Min referenspunkt är givetvis en Seven

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Jag har testat några hot hatches på min hemsida, CTR, MPS3, Golf Gti, Focus RS, Seat ibiza FR, Fiesta ST.

Den jag kan rekommendera utan reservation vore Golf GTi som jag testat både på bana och gata.
(Jag gillar inte alls DSG men det är en smaksak.)
Det är en bil som håller i ala väder.

CTR är helrätt om du kör mycket bana, men för extrem för mig.


De är bra för att vara FWD. Annars tycker jag RWD är thumbs up thumbs up thumbs up

Med hälsningar från ett isigt Göteborg (flera goa bredställ idag...)

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Tänk vad olika man kan tycka - gillar inte alls GTI'n. Tar inte styrimpulser som jag vill...
Bra familjerejser dock.

Mini passar mig klart bättre med en snabb instyrning och KLART lättare.
Överlag är alla GTI riktiga blyslädar förutom CTR (gamla) som är en av mina favvisar. En riktig BIL!

TIPS, prova nya Mazda 2. Riktigt lätt (1000kg) så liten motor räcker. Kan kastas underbart in i kurvor
Välbalanserad dessutom. Synd den inte var bakhjulsdriven

Annars är RX8 den ultimata budgetsportbilen. 4 platser och chassi nära Cayman i känsla. Inte assnabb rakt fram men jäklar i mig i kurvorna (kolla tiderna runt diverse banor i länkarna)

_________________
Jan Å
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Re: Bästa "Hot hatch" ?

FredrikÅ skrev:


Wikipedia hjälper till med definitionen: "A hot hatch is an informal or slang term for a high-performance
derivative of a three (or sometimes five) -door automobile. "


Vänta nu, kvalar inte 944 och 911 in i den definitionen?

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Re: Bästa "Hot hatch" ?

miatalös ninja skrev:
FredrikÅ skrev:


Wikipedia hjälper till med definitionen: "A hot hatch is an informal or slang term for a high-performance
derivative of a three (or sometimes five) -door automobile. "


Vänta nu, kvalar inte 944 och 911 in i den definitionen?


Nja, derivation är ju när det är en variant på det. 911 är ju en ganska väldefinerad sportbil och 944 en sportkombi.

_________________
Anders Hansson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638


Trådstartare
Re: Bästa "Hot hatch" ?

miatalös ninja skrev:
..944 och 911..?


Jag har ju fortfarande en av varje (och Anna har ytterligare en) men visst - det finns alltid plats för en Porsche till i garaget...

Sportbilsentusiasten skrev:

Mini passar mig klart bättre med en snabb instyrning och KLART lättare.
Överlag är alla GTI riktiga blyslädar förutom CTR (gamla) som är en av mina favvisar. En riktig BIL!

TIPS, prova nya Mazda 2. Riktigt lätt (1000kg) så liten motor räcker. Kan kastas underbart in i kurvor
Välbalanserad dessutom. Synd den inte var bakhjulsdriven

Annars är RX8 den ultimata budgetsportbilen. 4 platser och chassi nära Cayman i känsla.
Inte assnabb rakt fram men jäklar i mig i kurvorna (kolla tiderna runt diverse banor i länkarna)


Mini är egentligen en favorit, men jag har mycket stora problem med att se mig själv i den här tramsiga miljön:



CTR verkar spännande. Finns en del roliga bilar till salu med rätt tillbehör (och då menar jag inte neonljus
och tolvtumsbasar), så jag får nog försöka testa en sån.

Mazda? Näee, i så fall Mazda 3 MPS. RX8:an lyckades inte imponera på mig på Ringen i höstas och Mazda 2
känns väl i klenaste laget.

_________________
--
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



När det gäller Minin så säger jag provkör innan du dömmer ut inredningen
Eller gör som Erik som köpt sin andra Mini trots Gallardo m.m. i garaget
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re: Bästa "Hot hatch" ?

miatalös ninja skrev:
FredrikÅ skrev:
Wikipedia hjälper till med definitionen: "A hot hatch is an informal or slang term for a high-performance
derivative of a three (or sometimes five) -door automobile. "
Vänta nu, kvalar inte 944 och 911 in i den definitionen?
Vilken 911 är tredörrars (eller kan den avses vara en variant av en 3dörras VWbuss)??
924/944/968 kan jag till nöds hålla med om (även om CCluckan inte är "hatchig").

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Bästa "Hot hatch" ?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (10471 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande