Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Körlinjen Gelleråsen
1, 2   >>
2215 besök totalt
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Körlinjen Gelleråsen

Hej på er...

Detta kanske bäst passar in på det nya körteknik forumet men jag vill gärna fånga upp så många som möjligt...

Jag skulle gärna vilja ha lite input på en sak... I samband med Ronnie Peterson-utställningen i Örebro så producerade jag en liten snurra om körlinjen på Gelleråsen. (Ibland har man kul på jobbet...)

http://www.idetek.se/gellerasen/

Nu har jag flera svenska banor dokumenterade på samma sätt (och tre finska också...) det är lätt att fylla på med fler banor. Med lite tur kanske detta kan komma att synas på andra ställen också. Alla banintresserade till gagn.

Det jag skulle vilja ha feedback på från er är hur ni tycker att upplägget funkar och om ni vill ha med några funktioner, eller kanske t o m ta bort nåt etc etc Själv skulle jag t ex vilja ha med blickpunkter för att visa var man placerar blicken på de respektive bilderna.

Ni behöver ha macromedias shockwave plugin för att köra presentationen. Om ni inte har quicktime installerat så kommer det att fråga efter quicktime men det behövs bara för videon.

Allt finns i en form som inte kräver shockwave eller quicktime, detta är bara kioskvarianten som vi tankat rakt ut på nätet så laddtiderna är längre än optimalt och videon har för hög överföringshastighet. Det funkar dock bra att titta på för detta ändamål.

Tacksam för synpunkter. PM:a mig gärna.

PS Länken slutar fungera på senast fredag då jag tar ner demon.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Lite tid över?

Vasst gjort, ser bra ut. Spår är väl i princip omöjligt att förmedla på något annat sätt än att köra men här är det riktigt lyckat tycker jag. (Jag kör i princip så där med undantag för hårnålen och trösen.)
thumbs up

Mvh /Micke

Malmköping
Här sen Nov 2002

Kollade på den där när jag var i Örebro.
Mycket trevligt o överskådligt thumbs up !

NS BTG: 9.10.21

Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Snyggt

har dock lite "synpunkter" gällande spåret Iofs så skiljer detta mellan olika bilar/förare.
På rakan så håller man inte ut till kanten vid inbromsningen utan lämnar 1,5-2m för att slippa dom värsta ojämnheterna. Mycket lättare inbromsnings oftast då och inga större bekymmer att bromsa. Ingången till trösen tjänar man på att gå in väldigt sent. Man lurar sig ofta i och med att man inte ser utgången. Sedan i esset så försakar man första vänstern. Man börjar med att gå ganska långt ut, vänta med väldigt sen apex och sedan ta höjd ända upp till kanten på högersidan för att sedan ta apex därifrån. Detta spår fungerar inge vidare med trafik men det gör grym skillnad på utgångsfarten och jag uppnår nästan samma hastighet nere i svackan som jag gör på rakan. Bra siktmedel är slutet på innerkersen och man kommer att flyta ut till slutet på kursen på ytterdelen.

Edit: Såg nu att du hade dokumenterat spåret i "esset". Uppfattade det inte först på dina spårbilder..sorry

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare
BTG skrev:
Lite tid över?

Nja jag hade faktiskt t o m betalt för det... Jobbar ju med typ sånt som detta och här kombinerades ju dessutom jobb och racing så... Dock äger jag alla rätter till koncept etc så jag vill gärna att det kommer till nytta på nåt sätt.

Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Kunta skrev:
På rakan så håller man inte ut till kanten vid inbromsningen utan lämnar 1,5-2m för att slippa dom värsta ojämnheterna.

Jo... Men tyvärr stämmer inte detta nästa år då de kommer att kort av långa rakan med 50 meter. Med sjuan har jag dock aldrig haft problem just där den går bara fint över det området.

Annars så är detta inte "mitt" spår. Det är Lennart Bohlins spår som han löär ut på Formelkurserna. Fast det funkar utmärkt även med en seven.

Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hej på er igen...

Jag har tittat på hur ni gått genom "sajten" och ser att det är ganska få som klickat på miniatyrbilderna nere i listen som beskriver ingång, apex och utgång. Om man gör det så får man upp en större bild med en närmare beskrivning av det kurvavsnittet.

Borde detta göras smidigare på nåt sätt?

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Peter S skrev:
Kunta skrev:
På rakan så håller man inte ut till kanten vid inbromsningen utan lämnar 1,5-2m för att slippa dom värsta ojämnheterna.

Jo... Men tyvärr stämmer inte detta nästa år då de kommer att kort av långa rakan med 50 meter. Med sjuan har jag dock aldrig haft problem just där den går bara fint över det området.

Annars så är detta inte "mitt" spår. Det är Lennart Bohlins spår som han löär ut på Formelkurserna. Fast det funkar utmärkt även med en seven.

Öhhh jaha? Får man fråga varför dom kortar den? (om du känner till det)
Annars så är presentationen snygg!

A4 Avant T
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Kunta skrev:
Öhhh jaha? Får man fråga varför dom kortar den? (om du känner till det)

Nepp. Känner inte till varför. Det var på ett möte med SBF:s racingutskott som det kom upp. Hörsägen alltså. Torde dock vara från ett ganska initierat håll. Har inte pratat med Lennart i Karlskoga på länge så jag har inte ens försökt få det bekräftat...

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Peter S skrev:

Jo... Men tyvärr stämmer inte detta nästa år då de kommer att kort av långa rakan med 50 meter.

Vaa.........ska dom fördärva banan...????
Hur då..??

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Peter S skrev:
Hej på er igen...

Jag har tittat på hur ni gått genom "sajten" och ser att det är ganska få som klickat på miniatyrbilderna nere i listen som beskriver ingång, apex och utgång. Om man gör det så får man upp en större bild med en närmare beskrivning av det kurvavsnittet.

Borde detta göras smidigare på nåt sätt?

... storebror ser dig ...

Jag klickade på miniatyrerna - även filmdelen. Funkar kalas förutom att jag inte har Quicktime som har relegerats till soptunnan längesen för alltid ().

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re: Körlinjen Gelleråsen

Peter S skrev:

Nu har jag flera svenska banor dokumenterade på samma sätt (och tre finska också...) det är lätt att fylla på med fler banor. Med lite tur kanske detta kan komma att synas på andra ställen också. Alla banintresserade till gagn.

Kan jag få gissa att Kemora är en av dom? Skulle vara skoj att se isåfall.

Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare

koni skrev:

Jomenvisst finns Kemora med. Om du lånar min bil så tar den dej runt på 1.19 med det spårval som beskrivs.

Peter

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Peter S skrev:
koni skrev:

Jomenvisst finns Kemora med. Om du lånar min bil så tar den dej runt på 1.19 med det spårval som beskrivs.

Peter

Skulle vara skoj och se om spårvalet skiljer mot det jag har med min bil som genererar 1.26 med drygt 8 kg/hk.

Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare

koni skrev:

Skulle vara skoj och se om spårvalet skiljer mot det jag har med min bil som genererar 1.26 med drygt 8 kg/hk.

1.26 är bra i en så tung bil. Det finns ett fel som jag konstant gör på Kemora. Jag går för långsamt in i den bortersta högern (efter höfarts-flatout-högern i ändan på långa rakan) som har en ökande radie. Man har nästan alltid för mycket bana kvar i utgången av den. Fast det finns en farlig kerb-kant där som man skall akta sig för så det kan kanske gå på ett ut... Sen är det också en avvägning om hur man går in i kurvpartiet som börjar med den långa vänstern. Och kafékurvan förstås...

Nu går det ju inte så fort på rakorna med min bil (typ 190 genom högfartshögern där jag inte lättar på gasen) med bättre aerodynamik går det ju betydligt fortare där. (Det var där som Stig Blomqvists RS500 lättade på framhjulen i 300 kmh...)

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Ska dom korta den!?!!

NS BTG: 9.10.21

Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag kan inte förstå vad det är för fel på Gelleråsen som den är nu. Jag har svårt att tänka mig hur det skulle se ut....

Team Swedish Racing Mates
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Niklas Maravic skrev:
Jag kan inte förstå vad det är för fel på Gelleråsen som den är nu. Jag har svårt att tänka mig hur det skulle se ut....

Ta inte mitt ord så hårt på det. Jag tänkte samma sak då jag hörde det men det var liksom inte läge att börja ställa följdfrågor. Trösen är ju bra som den är tycker jag.

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Peter S skrev:
Niklas Maravic skrev:

Ta inte mitt ord så hårt på det. Jag tänkte samma sak då jag hörde det men det var liksom inte läge att börja ställa följdfrågor. Trösen är ju bra som den är tycker jag.

Synd. Trösen är väl en av dom få kurvorna på sveriges banor där jag inte har kört av i...

A4 Avant T
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Kunta skrev:

Synd. Trösen är väl en av dom få kurvorna på sveriges banor där jag inte har kört av i...

Vad har du att säga till ditt försvar? Det är bara att bromsa hårt och sent så får du leka i leca...

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Peter S skrev:
Kunta skrev:

Vad har du att säga till ditt försvar? Det är bara att bromsa hårt och sent så får du leka i leca...

(offtopic)
Så här gick det sist
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4715

Nästa körning blir ju på Gelleråsen så vi får se

A4 Avant T
Citera
Allmänt banåkaforum
Körlinjen Gelleråsen
1, 2   >>
2215 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande