Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2215 besök totalt |
Körlinjen Gelleråsen
Hej på er... Detta kanske bäst passar in på det nya körteknik forumet men jag vill gärna fånga upp så många som möjligt... Jag skulle gärna vilja ha lite input på en sak... I samband med Ronnie Peterson-utställningen i Örebro så producerade jag en liten snurra om körlinjen på Gelleråsen. (Ibland har man kul på jobbet...) http://www.idetek.se/gellerasen/ Nu har jag flera svenska banor dokumenterade på samma sätt (och tre finska också...) det är lätt att fylla på med fler banor. Med lite tur kanske detta kan komma att synas på andra ställen också. Alla banintresserade till gagn. ![]() Det jag skulle vilja ha feedback på från er är hur ni tycker att upplägget funkar och om ni vill ha med några funktioner, eller kanske t o m ta bort nåt etc etc Själv skulle jag t ex vilja ha med blickpunkter för att visa var man placerar blicken på de respektive bilderna. Ni behöver ha macromedias shockwave plugin för att köra presentationen. Om ni inte har quicktime installerat så kommer det att fråga efter quicktime men det behövs bara för videon. Allt finns i en form som inte kräver shockwave eller quicktime, detta är bara kioskvarianten som vi tankat rakt ut på nätet så laddtiderna är längre än optimalt och videon har för hög överföringshastighet. Det funkar dock bra att titta på för detta ändamål. Tacksam för synpunkter. PM:a mig gärna. PS Länken slutar fungera på senast fredag då jag tar ner demon. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Lite tid över?
![]() Vasst gjort, ser bra ut. Spår är väl i princip omöjligt att förmedla på något annat sätt än att köra men här är det riktigt lyckat tycker jag. (Jag kör i princip så där med undantag för hårnålen och trösen.) ![]() Mvh /Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Snyggt
![]() har dock lite "synpunkter" gällande spåret ![]() På rakan så håller man inte ut till kanten vid inbromsningen utan lämnar 1,5-2m för att slippa dom värsta ojämnheterna. Mycket lättare inbromsnings oftast då och inga större bekymmer att bromsa. Ingången till trösen tjänar man på att gå in väldigt sent. Man lurar sig ofta i och med att man inte ser utgången. Sedan i esset så försakar man första vänstern. Man börjar med att gå ganska långt ut, vänta med väldigt sen apex och sedan ta höjd ända upp till kanten på högersidan för att sedan ta apex därifrån. Detta spår fungerar inge vidare med trafik men det gör grym skillnad på utgångsfarten och jag uppnår nästan samma hastighet nere i svackan som jag gör på rakan. Bra siktmedel är slutet på innerkersen och man kommer att flyta ut till slutet på kursen på ytterdelen. Edit: Såg nu att du hade dokumenterat spåret i "esset". Uppfattade det inte först på dina spårbilder..sorry ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Nja jag hade faktiskt t o m betalt för det... ![]() _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Jo... Men tyvärr stämmer inte detta nästa år då de kommer att kort av långa rakan med 50 meter. Med sjuan har jag dock aldrig haft problem just där den går bara fint över det området. Annars så är detta inte "mitt" spår. Det är Lennart Bohlins spår som han löär ut på Formelkurserna. Fast det funkar utmärkt även med en seven. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Hej på er igen...
Jag har tittat på hur ni gått genom "sajten" och ser att det är ganska få som klickat på miniatyrbilderna nere i listen som beskriver ingång, apex och utgång. Om man gör det så får man upp en större bild med en närmare beskrivning av det kurvavsnittet. Borde detta göras smidigare på nåt sätt? _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Öhhh jaha? Får man fråga varför dom kortar den? (om du känner till det) Annars så är presentationen snygg! _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Nepp. Känner inte till varför. Det var på ett möte med SBF:s racingutskott som det kom upp. Hörsägen alltså. Torde dock vara från ett ganska initierat håll. Har inte pratat med Lennart i Karlskoga på länge så jag har inte ens försökt få det bekräftat... _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Vaa.........ska dom fördärva banan...???? Hur då..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
... ![]() ![]() ![]() Jag klickade på miniatyrerna - även filmdelen. Funkar kalas förutom att jag inte har Quicktime som har relegerats till soptunnan längesen för alltid ( ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Re: Körlinjen Gelleråsen
Kan jag få gissa att Kemora är en av dom? Skulle vara skoj att se isåfall. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Re: Körlinjen Gelleråsen
Jomenvisst finns Kemora med. Om du lånar min bil så tar den dej runt på 1.19 med det spårval som beskrivs. Peter _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Re: Körlinjen Gelleråsen
Skulle vara skoj och se om spårvalet skiljer mot det jag har med min bil som genererar 1.26 med drygt 8 kg/hk. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Re: Körlinjen Gelleråsen
1.26 är bra i en så tung bil. Det finns ett fel som jag konstant gör på Kemora. Jag går för långsamt in i den bortersta högern (efter höfarts-flatout-högern i ändan på långa rakan) som har en ökande radie. Man har nästan alltid för mycket bana kvar i utgången av den. Fast det finns en farlig kerb-kant där som man skall akta sig för så det kan kanske gå på ett ut... Sen är det också en avvägning om hur man går in i kurvpartiet som börjar med den långa vänstern. Och kafékurvan förstås... Nu går det ju inte så fort på rakorna med min bil (typ 190 genom högfartshögern där jag inte lättar på gasen) med bättre aerodynamik går det ju betydligt fortare där. (Det var där som Stig Blomqvists RS500 lättade på framhjulen i 300 kmh...) _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Ta inte mitt ord så hårt på det. Jag tänkte samma sak då jag hörde det men det var liksom inte läge att börja ställa följdfrågor. Trösen är ju bra som den är tycker jag. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
![]() Synd. Trösen är väl en av dom få kurvorna på sveriges banor där jag inte har kört av i... ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Vad har du att säga till ditt försvar? Det är bara att bromsa hårt och sent så får du leka i leca... ![]() ![]() _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
(offtopic) Så här gick det sist ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4715 Nästa körning blir ju på Gelleråsen så vi får se ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2215 besök totalt |