Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"Sportbilsfunderingar" hjälp!
<<   1, 2, 3   >>
6244 besök totalt
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Trådstartare
nailhead skrev:
...Kan du skruva själv så blir inte Porschealternativet såå dyrt i längden ändå kan tilläggas!

Jorå, helt tappad bakom en skiftnyckel är jag inte

Uppfödd i ett rallygarange i Rö, i Roslagen ( "Björn Waldergård och Lasse Nyström land" )

Skruvandes genom tonåren, utbildad bil-mekaniker/elektriker så visst skall jag klara av att hålla efter en Porsche rent allmänt

nailhead skrev:
...Håller med du där förutom att jag tycker faktiskt 968:cabben blir snygg igen med taket uppe...men såå åker man ju inte cab.

Helt rätt, ser ut som om det ligger en tältsäng och ruvar bakom stolarna thumbs down

Anders, du har ju en CS, klarar kroppen av en längre stint i dom stolarna? (inte bara en "nörd" som gått direkt från Britax junior till racestol, utan vi vanliga kontorsstolsråttor?)

Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

<-------- ?
Citera
Martin Blomberg
Kalmar
Här sen Aug 2003

Elise eller MG/TF är väl de enda alternativen.

Har kört en MG/TF160 1300 mil under sommaren och man kan inte klaga på prestandan. Hyggliga lastutrymmen och mycket snyggare än mx5 som mest ser ut som en algrensbil eller nått

MG är väl tyvärr inte ett märke som håller värdet så bra då kanske en begagnad elise är bättre. Är ju samma motor i dom så det skiljer ju bara några hundra kilo i vikt och lite annat

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

När du beskrev bilen i din första post så lät det som en 911:a..... möjligtvis förutom det där med lomhörd, men det finns ju öronproppar och på slätare asfalt är det lugnt.

Nog babblat om den modellen. Jag tänkte på det här med ekonomi.

Miatan har ju varit känd för bra andrahandsvärde, men en 968CS är oslagbar i denna liga.

Den är 100% värdebeständig vid måttliga körsträckor och ömt vårdande, vilket är självklart för hobbybilen.

Den kostar ju dock lite mer än de andra. Du kanske får lägga 100 kkr mer än på en miata men med en bruttoränta på 7% motsvarar det ca 5000 kr i värdeminskning per år. Det jag försöker säga är att det borde vara billigare att äga en 968CS än en 968, trots det högre inköpspriset.

Med entusiastförsäkring genom PCS kostar den mindre än 2000 per år i helförsäkring. Dessutom får du tillgång till Porscheklubbens alla bankörningar och slalomtävlingar.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003

Trevlig tråd. Lustigt nog har jag en fin och billig 944 S2 91a Till Salu, bara att klippa till.

Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Daniel Bengtsson skrev:
...Den kostar ju dock lite mer än de andra. Du kanske får lägga 100 kkr mer än på en miata men med en bruttoränta på 7% motsvarar det ca 5000 kr i värdeminskning per år. Det jag försöker säga är att det borde vara billigare att äga en 968CS än en 968, trots det högre inköpspriset.

Med entusiastförsäkring genom PCS kostar den mindre än 2000 per år i helförsäkring. Dessutom får du tillgång till Porscheklubbens alla bankörningar och slalomtävlingar.

Låter som om du vill ha fler kompisar till PCS...

Tittar vi på alternativen så skiljer det inte så mycket i pris som du refererat till här ovan, en Miata -0X (jo, "nytt" skall det vara i så fall) eller en Mr2S så ligger dessa i trakterna kring 150Kkr. en schyst CS landar väl staxt under 200Kkr så, rent ekonomiskt är det nog rätt...

Finns lite att torrköra under vintern för att hitta rätt!!

Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Robert Reinsson skrev:

Låter som om du vill ha fler kompisar till PCS...

Självklart...
Robert Reinsson skrev:

Tittar vi på alternativen så skiljer det inte så mycket i pris som du refererat till här ovan, en Miata -0X (jo, "nytt" skall det vara i så fall) eller en Mr2S så ligger dessa i trakterna kring 150Kkr. en schyst CS landar väl staxt under 200Kkr så, rent ekonomiskt är det nog rätt...

Finns lite att torrköra under vintern för att hitta rätt!!

Funderar du på så ny "Riskokare" så kommer ju affären i ett helt annat perspektiv. Då är ju CS:en ett ännu bättre köp!

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002

Kan bara säga en sak...en Miata ska vara en Mk1:a...lättare, roligare, billigare...helt enkelt en mkt mer renodlad sportbil utan komforttjafs som skinnklädsel, klocka å annat oväsentligt! Dessutom snyggare (fast det är ju så klart en smaksak ).

Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Daniel Bengtsson skrev:
...Funderar du på så ny "Riskokare" så kommer ju affären i ett helt annat perspektiv. Då är ju CS:en ett ännu bättre köp!

Ny och ny... säg 01-02:a någonting i så fall...

Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Robert Reinsson skrev:

Anders, du har ju en CS, klarar kroppen av en längre stint i dom stolarna? (inte bara en "nörd" som gått direkt från Britax junior till racestol, utan vi vanliga kontorsstolsråttor?)

CS-orginalskalstolarna är rätt bekväma och rymliga vad jag känt när jag provsuttit thumbs up ,i min sitter det dock smalare stolar än dom som egentligen inte alls passar min lönnfeta kropp ...har nya på min önskelista!

Robert Reinersson skrev:

Jorå, helt tappad bakom en skiftnyckel är jag inte

Ja men dåå är det ju hellugnt thumbs up

Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Rylander skrev:
Kan bara säga en sak...en Miata ska vara en Mk1:a...lättare, roligare, billigare...helt enkelt en mkt mer renodlad sportbil utan komforttjafs som skinnklädsel, klocka å annat oväsentligt! Dessutom snyggare (fast det är ju så klart en smaksak ).

Just så - och skulle stolarna i Mk1:an trots allt vara klädda med skinn kan man ju slänga ut dem till förmån för nylonstrumpor spända över glasfiberskal

Martin B: MG snyggare än miata - då menar du förstås inte en Mk1 miata

Nä, ska det vara brittiskt ska det vara Lotus

Citera
Martin Blomberg
Kalmar
Här sen Aug 2003

Citat:

Miatan saknar kvinnliga former vilket dom flesta fina sportbilar brukar ha. Det är viktigt med en rejäl fin bak och miatan slutar liksom i någon sorts dropspets eller hur man ska förklara det.

Håller med om lotusen blir nog en sådan nästa gång måste bara ha lite mer pengar först. Tills dess får det duga med en MG.

Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Martin Blomberg skrev:
Citat:

Miatan saknar kvinnliga former vilket dom flesta fina sportbilar brukar ha. Det är viktigt med en rejäl fin bak och miatan slutar liksom i någon sorts dropspets eller hur man ska förklara det.

Håller med om lotusen blir nog en sådan nästa gång måste bara ha lite mer pengar först. Tills dess får det duga med en MG.

De nyare miatornas bakände är en detalj jag inte gillar; skärmarna och mitten på bakänden är de högsta punkterna medan det som ligger däremellan är lägre - ungefär som 3 pucklar (också en beskrivning ); Mk1 ser annorlunda ut och är ganska trogen originalet (Lotus Elan alltså) - som i mitt tycke nästan är en lika klockren design som en pre-CBS Fender Stratocaster thumbs up

Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Elise skrev:
(bild på Peters Elise)<-------- ?

Jo, visst skulle en Elise sitta som en smäck!!

Sedan jag såg dig och dina Elise-kompisar på Sportscar... på Mantorp i somras så har jag varit lite smygsåld på en sådan. Poblemet där är dock priset samt att komfort och ljudvolym inte riktigt kvalar in i min plan (rätta mig om jag har fel? får aldrig med frun i en sådan heller...)

Efter att ha läst reportaget om din Elise och JohanR's MR2 så har Toyotan kommit in i matchen.

Men skall man lyssna på Anders så är det väl bara att upp till en 968CS... eller kanske inte?? och hur var det med Miatan, mk1 var schystare men en TF/160 "rulade" för den hade samma motor som en Elise, som ju är råmodell för MR2 som ju är lite ful och inte så prestigig som Porsche fast 968 är ingen Porsche efter som den har en vattenskadad motor i fel ände som är amputerad och...

Tur att vintern är lång och att ni är många som vill hjälpa mig rätt

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Rylander skrev:

Flippflopp lysen är något som världen skulle klarat sig utan
Sen fanns det juh inte så överdrivet mycket att välja bland motormässigt sätt. Då är väll ändå en mk2 MR2'a både snyggare och snabbare
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Vill ju såklart inte påverka dig åt något håll Robert men det finns en 968CS till salu på Porscheklubbens hemsida ..om nu länken funkar..

Edit:det funkade inte såklart...du får leta där själv

klicka på annonstorget,sedan visa annonser,klicka i bilar Porsche osv. sidan är från stenåldern

http://www.porsche.nu/html_swedish/general/frameset.htm

rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002

Citat:
Sen fanns det juh inte så överdrivet mycket att välja bland motormässigt sätt. Då är väll ändå en mk2 MR2'a både snyggare och snabbare

Kan väl hålla med om att flippflopps lysena inte är det vackraste världen skådat men dom kan man komma undan att använda i de flesta lägen...finns till och med satser alla Pär:s Porsche så man blir av med dom helt.

Motoralternativen var 115 eller 130 hästar och jag tror inte en MR2:a är speciellt mycket snabbare än nån av Miatorna...Miatan är ju väldigt lätt

Därmed inte sagt att en MR2:a är trevlig

Stockholm
Här sen Dec 2002

Upps...nu blev det ju fel...naturligtvis menar jag att MR2:an är trevlig!!

Halmstad
Här sen Jun 2003

Andrew Petrykowski skrev:

Lysena är ju ganska lätt fixade - strunta i att fälla upp dem bara

Motorer: Jag trodde inte att rejsa-folk begränsades av vad som sitter som standard i bilmodellen man gillar
Finns det överhuvudtaget någon sportvagn med större eftermarknadssortiment (turbo, kompressor, konventionell trimning, chassi, bromsar, etc.) än världens mest sålda roadster (miatan alltså, om nu någon missat det )?

MR2 snyggare? - Smaksak
MR2 snabbare? - Jasså? Man lär sig något nytt varje dag

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Var en kille på Ringers list som hyrde en MG, det var den enda bil han snurrat med där någonsin, på köpet två ggr samma varv!

om du inte hade strukit Z3 så hade jag föreslagit en Z3 3.0i Coupé eller M Coupé men det kan jag ju inte göra nu.

Av de alternativ du har kvar är ju en 968 gjuten men varför inte en 944 Turbo? Snabbare bil går knappast att få för de pengarna. thumbs up
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Dennis Kullman skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

Lysena är ju ganska lätt fixade - strunta i att fälla upp dem bara

Motorer: Jag trodde inte att rejsa-folk begränsades av vad som sitter som standard i bilmodellen man gillar
Finns det överhuvudtaget någon sportvagn med större eftermarknadssortiment (turbo, kompressor, konventionell trimning, chassi, bromsar, etc.) än världens mest sålda roadster (miatan alltså, om nu någon missat det )?

MR2 snyggare? - Smaksak
MR2 snabbare? - Jasså? Man lär sig något nytt varje dag

Problemet torde väll vara att det är olagligt att åka utan lysen? För dom små som finns på dom är väll endast positionsljus?
Turbo och kompressorsater finns det gott om till miatan, men dessa är juh också olagliga
Sen att jag tycker att mr'2an är snyggare är som sagt en smaksak.
Men jag tror nog garanterat inte att en miata hänger på en MR2 turbo
Citera
Allmänt banåkaforum
"Sportbilsfunderingar" hjälp!
<<   1, 2, 3   >>
6244 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande