Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
VLN 2009!!!
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
19781 besök totalt
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
VLN 2009!!!

Nu har tävlingsdagarna för 2009 kommit!

http://www.langstreckenpokal.de/rennen.php?jahr=2009

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Härligt!

och 24h är den 23-24/5!!!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1131



thumbs up thumbs up

Väldigt sugen på att uppleva 24 timmars på plats nästa år, kanske dags och boka!

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Re:

Tobias H skrev:
thumbs up thumbs up

Väldigt sugen på att uppleva 24 timmars på plats nästa år, kanske dags och boka!


redan klart! thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1131




_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 441



varningsblinkers.

Hej,
är det någon som vet om varningsblinkers är ett regelkrav i VLN 2009?

/Pär
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Har ni nån koll på hur många svenskar som ska vara med och köra.

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



Re:

Tobias H skrev:
thumbs up thumbs up

Väldigt sugen på att uppleva 24 timmars på plats nästa år, kanske dags och boka!


24h hade ju inte varit fel ... är inte lite sugen ... men jag vill ju ner och köra själv också. 24h eller en resa extra på sensommaren?

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11953



Re:

Maxx skrev:
24h eller en resa extra på sensommaren?
'

Extra resa på sensommaren alla dagar i veckan... thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



Re:

Mats Thur skrev:
Maxx skrev:
24h eller en resa extra på sensommaren?


Extra resa på sensommaren alla dagar i veckan... thumbs up


Jag får se till att åka ner i samband med ett VLN-race istället.

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 473



Re: varningsblinkers.

Hellas skrev:
Hej,
är det någon som vet om varningsblinkers är ett regelkrav i VLN 2009?

/Pär


Läs reglerna din lata fan!!





Svar ja, se nu till o fixa klart elsystemet så ni kan vrida i gång skrotet nångång...

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
om det är någon som snappar upp några nyheter inför årets säsong så kan ni väl skriva det här.
Finns ju en nyhetssida på VLN:s hemsida men när man inte kan tyskan så är man inte mycket hjälpt av den. Synd att dom inte har en engelskversion.

http://www.langstreckenpokal.de/index.php


För egen del så har jag bokat rum till den 3:e deltävlingen. Eftersom det är den sista tävlingen innan 24-timmars så hoppas jag att det är som det brukar vara att dom flesta teamen som ska köra 24-tim testar då.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Re:

Lennart Jarmyr skrev:
om det är någon som snappar upp några nyheter inför årets säsong så kan ni väl skriva det här.
Finns ju en nyhetssida på VLN:s hemsida men när man inte kan tyskan så är man inte mycket hjälpt av den. Synd att dom inte har en engelskversion.

http://www.langstreckenpokal.de/index.php


För egen del så har jag bokat rum till den 3:e deltävlingen. Eftersom det är den sista tävlingen innan 24-timmars så hoppas jag att det är som det brukar vara att dom flesta teamen som ska köra 24-tim testar då.


Härligt Lennart!
Vi har också bokat rum till den 3:e tävlingen, ska du bo på Tiergarten?

_________________
Nils Erixon
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Re:

NErixon skrev:

Härligt Lennart!
Vi har också bokat rum till den 3:e tävlingen, ska du bo på Tiergarten?


Kul, men den här gången blir det inte i Nürburg, utan det blir på mitt favorithotell nere i Breidscheid.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 441



Reglementet

Hej,
Kan någon posta en länk till reglementet för 2009? Jag lyckas inte finna det någonstans.

/Pär
Citera
Anders Levin
Kungsör
Här sen Feb 2004
Inlägg: 35



Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 441



Hur brukar ny team tas emot? Jag har hört att nya team får komma och "prova på" på träningsdagarna även om som oanmäld till tävlingen.

Vi kör även på egen miljö-diesel. Är detta genomförbart?

/Pär
Citera
Anders Levin
Kungsör
Här sen Feb 2004
Inlägg: 35



På fredagar innan race "å kan man träna
Det är ett fristående arrangemang ifrån VLN
Egen Diesel blir nog svårt då alla tankar ifrån pump på banan

Ny hemsida med nytt reglemente

http://www.vln.de/index.php

Lycka till

_________________
Anders Levin
www.levinracing.se
www.cargraphic.de
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Re:

Anders Levin skrev:
Egen Diesel blir nog svårt då alla tankar ifrån pump på banan


Men använder inte Zakspeed egen tankbil, eller är det bara på fredagen?

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Verkar som om dom har piffat upp sin hemsida.

http://www.langstreckenpokal.de/

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Re:

Lennart Jarmyr skrev:
om det är någon som snappar upp några nyheter inför årets säsong så kan ni väl skriva det här.

Något det pratas om ganska intensivt och som det har skrivits om i SportAuto är de stora regelförändringarna inför 2009. Man vill utjämna de stora hastighetsskillnaderna och bromsa ner de snabbaste ekipagen (läs: Porschedominansen ska brytas!). Av de 28 körda loppen de tre senaste säsongerna har Porschar tagit hem 26 segrar...

De tre "toppklasserna" SP6 (upp till 3500 cc, t.ex. Schuberts Z4), SP7 (upp till 4000 cc, t.ex. alla Porschar) och SP8 (upp till 6250 cc, t.ex. Zakspeed-Vipern) begränsas med olika vikt/restriktor/tank-åtgärder. Med Manthey som exempel så kan de välja mellan 1250 kg, 2 x 29,5 mm restriktorer och 100 l tank eller 1400 kg, 2 x 32,7 mm restriktorer och 120 l tank.

Dessutom begränsas tankanläggningens hastighet beroende på vilket av alternativen man väljer, målet är att tankningarna ska ta ungefär lika lång tid oavsett om man tankar 100 eller 120 l. Även här är siktet inställt på att strypa Porscharnas fördelar. Med 120 l tank kom de med en förbrukning på ca 11 l/varv 12 varv på en tank, Vipern kom med samma mängd soppa på sin höjd 8 varv. Olaf Manthey protesterar förstås med argumentet att den mest effektiva motorn straffas med detta system, men hans belackare kontrar med att det är gängse norm i andra serier att konstlat göra fältet jämnare, exempelvis omvänd startordning i WTCC:s andra race osv. Utöver detta införs för första gången en flexibel klassning av enskilda bilar i stil med FIA GT-mästerskapet så alltför dominerande ekipage kan få ändrade förutsättningar under säsongens gång. För att underlätta inklassningen förses bilarna med loggsystem som mäter motorvarvtal, hastighet, laterala g-krafter osv.

Man har även gett GT3-bilar från FIA GT-mästerskapet tillåtelse att starta i SP9! Detta öppnar många nya möjligheter eftersom bilarna från GT-startfältet kan sättas in i VLN/24h utan andra förändringar än chassiinställning. Då GT3:orna kostar hälften av GT2:orna och det finns många potentiella leverantörer av bilar (Gallardo, F430, Ford GT, Corvette Z06, Audi R8) hoppas man på att detta ska öka bredden i toppen och göra att fler kan vara med och slåss om totalsegern. Mest diskussion har det varit kring Audis detagande, konspirationsteoretikerna menar att regeländringarna delvis tagits fram med hänsyn till dem då de varit huvudsponsor av 24h-racet de senaste åren och nu kan kliva in med en helt ny bil, troligtvis gynnad av fördelaktig inklassning, och ta hem segern.

ADAC Nordrhein menar att SP7- och SP8-bilar även 2009 kommer att vara vinnarkandidater, men olaf Manthey har en annan syn på det hela. I sista VLN-loppet 2008 modifierade han sin RSR enligt de nya reglerna och startade parallellt med en 997 GT3 Cup S enligt GT3-specifikation och RSR:en tappade inte bara 25 km/h toppfart på Döttinger Höhe mot ordinarie spec utan också 14 km/h mot Cup S:en, totalt menar han på att Cup S:ens fördel är ca 4 min på ett normalt 4h-lopp. Enligt honom kommer GT3-bilarna att ha en klar fördel mot SP7- och SP-bilarna och många tror på honom och hans analys eftersom han som fabriksteam ändå kan välja och vraka bland Porsches bilar och inte har något intresse av att vinkla resultaten. Det ryktas t.ex. Om att BMW dragit öronen åt sig pga detta och just nu ser det tyvärr ut som att de inte kommer till start med nya M3:an, som klassas in i GT2-S i ALMS, men andra rykten säger att BMW förhandlar med arrangören om en eventuell start.

Slutsatsen blir att det förhoppningsvis kan bli ett jämnare år med fler vinnare än tidigare år, men mycket hänger på hur väl arrangören klassar in bilarna och hur alert och rättvist de ingriper vid differenser, och varvtiderna blir högre. Det kommer inte braka till med några sub-8.10-kvalvarv längre...

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Nürburgring
VLN 2009!!!
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
19781 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande