Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 19781 besök totalt |
VLN 2009!!!
Nu har tävlingsdagarna för 2009 kommit! ![]() http://www.langstreckenpokal.de/renn _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
varningsblinkers.
Hej, är det någon som vet om varningsblinkers är ett regelkrav i VLN 2009? /Pär _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||
|
||||
Re:
24h hade ju inte varit fel ... är inte lite sugen ![]() ![]() _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||
Re:
Extra resa på sensommaren alla dagar i veckan... ![]() ![]() |
||||
Re:
Jag får se till att åka ner i samband med ett VLN-race istället. ![]() ![]() _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||
Re: varningsblinkers.
Läs reglerna din lata fan!! ![]() ![]() ![]() Svar ja, se nu till o fixa klart elsystemet så ni kan vrida i gång skrotet nångång... ![]() _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
om det är någon som snappar upp några nyheter inför årets säsong så kan ni väl skriva det här.
Finns ju en nyhetssida på VLN:s hemsida men när man inte kan tyskan så är man inte mycket hjälpt av den. Synd att dom inte har en engelskversion. http://www.langstreckenpokal.de/inde För egen del så har jag bokat rum till den 3:e deltävlingen. ![]() ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Re:
Härligt Lennart! Vi har också bokat rum till den 3:e tävlingen, ska du bo på Tiergarten? _________________ Nils Erixon |
||||
Re:
Kul, men den här gången blir det inte i Nürburg, utan det blir på mitt favorithotell nere i Breidscheid. ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Reglementet
Hej, Kan någon posta en länk till reglementet för 2009? Jag lyckas inte finna det någonstans. /Pär _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||
|
||||
Hur brukar ny team tas emot? Jag har hört att nya team får komma och "prova på" på träningsdagarna även om som oanmäld till tävlingen.
Vi kör även på egen miljö-diesel. Är detta genomförbart? /Pär _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||
På fredagar innan race "å kan man träna
Det är ett fristående arrangemang ifrån VLN Egen Diesel blir nog svårt då alla tankar ifrån pump på banan Ny hemsida med nytt reglemente http://www.vln.de/index.php Lycka till |
||||
_________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Re:
Något det pratas om ganska intensivt och som det har skrivits om i SportAuto är de stora regelförändringarna inför 2009. Man vill utjämna de stora hastighetsskillnaderna och bromsa ner de snabbaste ekipagen (läs: Porschedominansen ska brytas!). Av de 28 körda loppen de tre senaste säsongerna har Porschar tagit hem 26 segrar... De tre "toppklasserna" SP6 (upp till 3500 cc, t.ex. Schuberts Z4), SP7 (upp till 4000 cc, t.ex. alla Porschar) och SP8 (upp till 6250 cc, t.ex. Zakspeed-Vipern) begränsas med olika vikt/restriktor/tank-åtgärder. Med Manthey som exempel så kan de välja mellan 1250 kg, 2 x 29,5 mm restriktorer och 100 l tank eller 1400 kg, 2 x 32,7 mm restriktorer och 120 l tank. Dessutom begränsas tankanläggningens hastighet beroende på vilket av alternativen man väljer, målet är att tankningarna ska ta ungefär lika lång tid oavsett om man tankar 100 eller 120 l. Även här är siktet inställt på att strypa Porscharnas fördelar. Med 120 l tank kom de med en förbrukning på ca 11 l/varv 12 varv på en tank, Vipern kom med samma mängd soppa på sin höjd 8 varv. Olaf Manthey protesterar förstås med argumentet att den mest effektiva motorn straffas med detta system, men hans belackare kontrar med att det är gängse norm i andra serier att konstlat göra fältet jämnare, exempelvis omvänd startordning i WTCC:s andra race osv. Utöver detta införs för första gången en flexibel klassning av enskilda bilar i stil med FIA GT-mästerskapet så alltför dominerande ekipage kan få ändrade förutsättningar under säsongens gång. För att underlätta inklassningen förses bilarna med loggsystem som mäter motorvarvtal, hastighet, laterala g-krafter osv. Man har även gett GT3-bilar från FIA GT-mästerskapet tillåtelse att starta i SP9! Detta öppnar många nya möjligheter eftersom bilarna från GT-startfältet kan sättas in i VLN/24h utan andra förändringar än chassiinställning. Då GT3:orna kostar hälften av GT2:orna och det finns många potentiella leverantörer av bilar (Gallardo, F430, Ford GT, Corvette Z06, Audi R8) hoppas man på att detta ska öka bredden i toppen och göra att fler kan vara med och slåss om totalsegern. Mest diskussion har det varit kring Audis detagande, konspirationsteoretikerna menar att regeländringarna delvis tagits fram med hänsyn till dem då de varit huvudsponsor av 24h-racet de senaste åren och nu kan kliva in med en helt ny bil, troligtvis gynnad av fördelaktig inklassning, och ta hem segern. ADAC Nordrhein menar att SP7- och SP8-bilar även 2009 kommer att vara vinnarkandidater, men olaf Manthey har en annan syn på det hela. I sista VLN-loppet 2008 modifierade han sin RSR enligt de nya reglerna och startade parallellt med en 997 GT3 Cup S enligt GT3-specifikation och RSR:en tappade inte bara 25 km/h toppfart på Döttinger Höhe mot ordinarie spec utan också 14 km/h mot Cup S:en, totalt menar han på att Cup S:ens fördel är ca 4 min på ett normalt 4h-lopp. Enligt honom kommer GT3-bilarna att ha en klar fördel mot SP7- och SP-bilarna och många tror på honom och hans analys eftersom han som fabriksteam ändå kan välja och vraka bland Porsches bilar och inte har något intresse av att vinkla resultaten. Det ryktas t.ex. Om att BMW dragit öronen åt sig pga detta och just nu ser det tyvärr ut som att de inte kommer till start med nya M3:an, som klassas in i GT2-S i ALMS, men andra rykten säger att BMW förhandlar med arrangören om en eventuell start. Slutsatsen blir att det förhoppningsvis kan bli ett jämnare år med fler vinnare än tidigare år, men mycket hänger på hur väl arrangören klassar in bilarna och hur alert och rättvist de ingriper vid differenser, och varvtiderna blir högre. Det kommer inte braka till med några sub-8.10-kvalvarv längre... _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 19781 besök totalt |