Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur skulle ett PERFEKT chassi/hjulupphängning se ut?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (5585 totalt)
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare

Hur skulle i era ögon ett PERFEKT chassi och hjulupphängningar se ut på en bil som enbart är inriktat på snabba bantider på snabba banor.

Nu menar jag inte typexempel, utan era egna idéer och visioner. (tror flertalet har sådana på detta forum som tur och kul är)

Lägg gärna upp bilder å skisser på hur ni tänkt. (MYCKET lättare att så å förstå.)

Mantorp
Här sen Nov 2002

Det kan du inte svara på sädär bara utan man får räkna en ganska bra stund utifrån varje bil och användningsområde. När du gjort detta har du KANSKE en bra grundsetup om du är duktig på teorin.

Sen vidtar oändliga tester.

EDIT: Får jag ett blankt papper att utgå ifrån kommer det ta mig så pass lång tid att formulera ett svar och en sådan plats att Magnus server skulle fyllas... *halvseriöst menat*

Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003

typ..

Här sen Jan 2003

Trådstartare
alltså, nu undrar jag om NI redan har en idé.. Och vad den är.. Om ni nu vill dela med er..

Mantorp
Här sen Nov 2002

Turbo² skrev:
alltså, nu undrar jag om NI redan har en idé.. Och vad den är.. Om ni nu vill dela med er..

Ja vi kan dela med oss.

Men som jag skrev, man måste kolla utifrån varje bil osv.

Ställ nga konkreta frågor du har haft problem med på din egen bil så kommer det snart ngn och tipsar på allsköns förändringar.

Sen finns det såklart mer eller mindre vilda ideer. Dock mest till div E30 och en och annan Saab 9-3... Men som sagt, använd sökfunktionen eller så tar det massor med plats...å det vet jag inte om jag har tid med riktigt...

Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
nu pratar jag inte om en bil som redan finns..
utan om en "perfekt" bil.

Jag tycker frågan är direkt konkret.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Antingen är jag trött eller trög...

Men ok, nu hajjar jag.

Då blir svaret:
Det har jag spånat en del på, men svaret skulle bli ett sådant sifferrabblande som totalt fyller servern och de flesta hade innan ingressen varit över. Mao känns som en allt för stor fråga att svara på här om den ska vara seriös.

Sen är ju frågan vilken typ av bil man snackar om. Är det ehlt fritt är det inte lika kul som med ett störande reglemente man gör allt för att tolka som man känner för samtidigt som man blidkar arrangörerna av race.

OT:
Undrar du över galna ideer på byggen så snacka med Dude här på rejsa. Han har en och en annan kul sak att komma med. Efter det ringer du Fredrik Skoghag och säger att du fått nga tips av Anders Bisting på nga mods du vill göra på din SLC-bil... Lovar att du kan få det svårt i den serien då...

Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
regler?.. varför det.. regler gör inga farkoster snabbare.

Du har krånglat till det nu.
Frågeställningen är jätte enkel.

Hur ska ett chassie se ut (ramkonstruktion t.ex.) resp. hjulupphängning (coilovers hit å dit, luftfjädring, a-armar här å där.. t.ex.)?
På en bil som ska vara SÅ SNABB SOM MÖJLIGT på en SNABB ASFALTS BANA..

Nu förstår jag inte hur jag ska kunna förklara mig konkretare på för sätt.

Siffror är ett sätt att förklara sig på .. ritningar eller skisser ett annat (roligare i mitt tycke)

om man nu orkar och vill dvs.. annars är det bara att browsa vidare..
Men tycker tråden är högst relevant på rejsa.nu!

Mantorp
Här sen Nov 2002

Turbo² skrev:
regler?.. varför det.. regler gör inga farkoster snabbare.

Du har krånglat till det nu.
Frågeställningen är jätte enkel.

Hur ska ett chassie se ut (ramkonstruktion t.ex.) resp. hjulupphängning (coilovers hit å dit, luftfjädring, a-armar här å där.. t.ex.)?
På en bil som ska vara SÅ SNABB SOM MÖJLIGT på en SNABB ASFALTS BANA..

Nu förstår jag inte hur jag ska kunna förklara mig konkretare på för sätt.

Siffror är ett sätt att förklara sig på .. ritningar eller skisser ett annat (roligare i mitt tycke)

om man nu orkar och vill dvs.. annars är det bara att browsa vidare..
Men tycker tråden är högst relevant på rejsa.nu!

*försöker formulera ett inlägg så forum- inte nyper mig i örat*

Ber om ursäkt om du tycker jag är skitdryg och sabbar din tråd.
Men det är nog så krångligt ett bra svar skulle kunna/borde bli. IMHo

Men jag står fast vid mitt svar att jag inte anser detta är en fråga som går att förklara på ett sådant sätt du vill. Ok, runt ett fikabord där man surrar ikapp och drömmer sig bort, visst...men här blir det en annan sak.

Ska man kunna svara på dina väldigt konkreta frågor som jag nu helt fullt förstår så måste man räkna sig fram till resultatet om det ska bli det du söker: "Den perfekta banbilen". Denna har dock aldrig funnits eller kommer finnas. Det kommer alltid förbli en kompromiss mellan olika saker. Men det är ju detta som gör det så kul, att hela tiden försöka förbättra.

ok då, gör ett litet inlägg på hur jag menar, men tro nu inte det är för att retas. Vill bara ge en förklaring hur JAG tolkar din frågar. För fria tyglar åt en allt för entusiastisk ingenjörsstudent är inte alltid bra...

Ett chassi som är så vridstyvt som möjligt kontra vikt och den budget jag har. (Återkommer med CAD:ar, beräkningar och siffror när detta är klart.)
En hjulupphängning som ger mig den karaktär på förändringar som jag vill ha och är justerbart för de tänkbara scenarion bilen ska utsättas för. (CAD:ar, beräkningar osv kommer när det är klart.)
Fjäderfrekvenser som ballanserar upp bilen dynamiskt efter vad som finns tillgängligt i form av hjulavtrycksarea och fjäderväg, eller tvärt om. (Kräver mer räkna för att ge ett tillräkligt hyffsat svar.)

Jag kanske är en allt för grå och trist person för din fråga eller gjorde den sådan... Sorry.

Förslag på en bil utan många fel: McLaren F1. Både vad den säger till mitt och vad den ger för kick rent allmänt och i sifferform.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5291&start=0&postdays=0 . . . .

Ska läsa inläggen i tråden med nöje. För alla är nog inte så som jag...får vi hoppas. hehe

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det är väl tyvärr så att svaret på frågan är:

"Det beror på...."

Typ:
Hur kuperad eller platt är banan/banorna? Vad för typer av svängar (hastighet, nyper, öppnar, hela sektioner där den ena påverkar nästa...), vad för däck? Ska den bara köra ett snabbat varv eller flera? Hur många? Motortyp?

Dvs en generell 100% perfekt lösning finns absolut inte. Men om man bara backar av lite lite lite från 100% så är ju F1'orna ganska snabba (trots att de verkligen är begränsade av en otrolig massa regler). Vet dock inte om en modern F1'a är den snabbast möjliga bilen runt Nordslingan tex utan ordentlig ombyggnad av bilen.

Ja... svammel svammel från min sida...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Glömde en sak. Hur en bil skulle byggas för att vara så snabb det går beror ju t.o.m. på vem som ska köra! (dvs beroende på vilken körstil man är snabbast med)

Mantorp
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Det är väl tyvärr så att svaret på frågan är:

"Det beror på...."

Typ:
Hur kuperad eller platt är banan/banorna? Vad för typer av svängar (hastighet, nyper, öppnar, hela sektioner där den ena påverkar nästa...), vad för däck? Ska den bara köra ett snabbat varv eller flera? Hur många? Motortyp?

Dvs en generell 100% perfekt lösning finns absolut inte. Men om man bara backar av lite lite lite från 100% så är ju F1'orna ganska snabba (trots att de verkligen är begränsade av en otrolig massa regler). Vet dock inte om en modern F1'a är den snabbast möjliga bilen runt Nordslingan tex utan ordentlig ombyggnad av bilen.

Ja... svammel svammel från min sida...

thumbs up

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Det första som dök upp i huvudet var Göran Malmbergs "Väghållningsboken". Känns som att hans Pantera är tillräckligt fulländad för att vara svaret på frågeställningen.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Utan att egentligen veta något (har inte hunnit läsa bibeln ännu): Motorn bakom framaxeln, växellådan framför bakaxeln, föraren rätt långt bak han också och sen bensintanken(arna?) placerade för att ge rätt viktfördelning på det hela. Hmmm, en Panos ungefär då... Dedion bak och dubbla A-armar med någon push-rod historia fram. Chassi får väl bli någon slags alu-monoc...monoq...monok...asch ni fattar...för att det i huvud taget skall bli lösbart på egen hand, annars fick det väl bli en kolfiberhistoria.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re: Hur skulle ett PERFEKT chassi/hjulupphängning se ut?

Turbo² skrev:
Hur skulle i era ögon ett PERFEKT chassi och hjulupphängningar se ut på en bil som enbart är inriktat på snabba bantider på snabba banor.

Inte lätt att få svar från teoretiker..... .......har ni inga drömmar kvar ??
Fjäderkonstanter hit och bla bla....

Min vision är en bil med så mycket kraft så man skiter på sej.......det ska vara en stel eller dedion bakvagn som ska hängas upp optimalt ...framvagn med dubbla a-armar och massor med roliga vinklar och finnesser......Öhlinare och allt ska ha en stor fjädrinsväg.......
Chassit i aluminium med motorn fram och en låda som går att växla utan koppling........och någon udda kaross i glasfiber. Kolfiber tycker jag är overkill.......det ska gå att laga på ett enkelt sätt, när man satt skiten i räcket.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Vision:

oändligt lätt, oändligt styv, oändlig motoreffekt, oändligt hög downforce, bromsar med oändligt hög temperaturtålighet och däck med oändligt hög slitage ochtemperatur tålighet och en oändligt hög friktionskoefficient.

Begränsningen sätts av människan som kör som kan utsätta sig för öändligt höga g-krafter i alla riktningar. Hur mycket personen tål beror på hur länge peronen tänkt köra, men mer än 10-g med g-dräkt är nog inte att rekomendera under några längre stunder.

Temat här är oändligt, vilket är en utopi. Visionen blir alltså att byga en bil där människan sätter gränsen. Vad jag vet har det aldrig tillverkats en bil som inte människan klarat tygla. Förutom skrönan med raketmotorbilen som flög in i en bergvägg......

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Daniel Bengtsson skrev:
Visionen blir alltså att byga en bil där människan sätter gränsen. Vad jag vet har det aldrig tillverkats en bil som inte människan klarat tygla.

Frågan är om det inte finns en hel drös med bilar som människan misslyckats med att tygla fullt ut? Att komma iväg utan kärringstopp, runda Ica och sen hem igen är en sak Men att verkligen få en bil att prestera max varje gång är det få om ens någon som byxar.

Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:
Vad jag vet har det aldrig tillverkats en bil som inte människan klarat tygla.

Tjaa LeMans Mercorna, verkade ju inte helt lätt-tyglade av Webber med compani

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Problemet var att de inte hade tagit flyg-licensen...

BMW 330i -05
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag fick ursprungsfrågan av Sveriges Telivision för något år sedan. De ville att jag skulle "filosofera" fram den perfekta banracern. Tillsist hamnade jag ungefär i Daniels resonemangsloop som avslutas med ett antal oändlighets-statements, så det vart inget vidare.

Vad gäller Mercorna hade de glömt att förse dem med stig-spak, så de gick inte att kontrollera i den riktningen... Annars hade den nog bara gjort ett skutt på en två-tre meter upp innan Webber fått ner den lagom till bromspunkten!

om man börjar i min favoritände med att skaffa sig oändligt bra däck kan man sedan glömma resten (utom oändlig effekt).

Så för mig är den perfekta hjulupphängningen en upphängning som inte finns därför att däcket själv hanterar alla variationer.

Andreas: Jag skulle med glädje läsa igenom dina beräkningar på den perfekta bilen utan att somna. Så lägg ut dem på sidan bara. Vad ingenjörsstuderar du?

/ Jonas Jarlmark
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jonas Jarlmark skrev:
Vad gäller Mercorna hade de glömt att förse dem med stig-spak, så de gick inte att kontrollera i den riktningen... Annars hade den nog bara gjort ett skutt på en två-tre meter upp innan Webber fått ner den lagom till bromspunkten!

/ Jonas Jarlmark

Aktiv aerodynamik är inte tillåtet...

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (5585 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande