Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (5585 totalt) |
Hur skulle ett PERFEKT chassi/hjulupphängning se ut?
Hur skulle i era ögon ett PERFEKT chassi och hjulupphängningar se ut på en bil som enbart är inriktat på snabba bantider på snabba banor. Nu menar jag inte typexempel, utan era egna idéer och visioner. (tror flertalet har sådana på detta forum som tur och kul är) Lägg gärna upp bilder å skisser på hur ni tänkt. (MYCKET lättare att så å förstå.) _________________ Mathias Lövdblad |
||
Det kan du inte svara på sädär bara utan man får räkna en ganska bra stund utifrån varje bil och användningsområde. När du gjort detta har du KANSKE en bra grundsetup om du är duktig på teorin.
Sen vidtar oändliga tester. EDIT: Får jag ett blankt papper att utgå ifrån kommer det ta mig så pass lång tid att formulera ett svar och en sådan plats att Magnus server skulle fyllas... ![]() |
||
Ja vi kan dela med oss. ![]() Men som jag skrev, man måste kolla utifrån varje bil osv. Ställ nga konkreta frågor du har haft problem med på din egen bil så kommer det snart ngn och tipsar på allsköns förändringar. Sen finns det såklart mer eller mindre vilda ideer. Dock mest till div E30 och en och annan Saab 9-3... Men som sagt, använd sökfunktionen eller så tar det massor med plats...å det vet jag inte om jag har tid med riktigt... ![]() ![]() ![]() |
||
Antingen är jag trött eller trög...
![]() Men ok, nu hajjar jag. ![]() Då blir svaret: Det har jag spånat en del på, men svaret skulle bli ett sådant sifferrabblande som totalt fyller servern och de flesta hade ![]() Sen är ju frågan vilken typ av bil man snackar om. Är det ehlt fritt är det inte lika kul som med ett störande reglemente man gör allt för att tolka som man känner för samtidigt som man blidkar arrangörerna av race. OT: Undrar du över galna ideer på byggen så snacka med Dude här på rejsa. Han har en och en annan kul sak att komma med. Efter det ringer du Fredrik Skoghag och säger att du fått nga tips av Anders Bisting på nga mods du vill göra på din SLC-bil... ![]() ![]() ![]() |
||
regler?.. varför det.. regler gör inga farkoster snabbare.
Du har krånglat till det nu. Frågeställningen är jätte enkel. Hur ska ett chassie se ut (ramkonstruktion t.ex.) resp. hjulupphängning (coilovers hit å dit, luftfjädring, a-armar här å där.. t.ex.)? På en bil som ska vara SÅ SNABB SOM MÖJLIGT på en SNABB ASFALTS BANA.. Nu förstår jag inte hur jag ska kunna förklara mig konkretare på för sätt. Siffror är ett sätt att förklara sig på .. ritningar eller skisser ett annat (roligare i mitt tycke) om man nu orkar och vill dvs.. annars är det bara att browsa vidare.. Men tycker tråden är högst relevant på rejsa.nu! _________________ Mathias Lövdblad |
||
*försöker formulera ett inlägg så forum- ![]() ![]() Ber om ursäkt om du tycker jag är skitdryg och sabbar din tråd. ![]() Men det är nog så krångligt ett bra svar skulle kunna/borde bli. IMHo Men jag står fast vid mitt svar att jag inte anser detta är en fråga som går att förklara på ett sådant sätt du vill. Ok, runt ett fikabord där man surrar ikapp och drömmer sig bort, visst...men här blir det en annan sak. Ska man kunna svara på dina väldigt konkreta frågor som jag nu helt fullt förstår så måste man räkna sig fram till resultatet om det ska bli det du söker: "Den perfekta banbilen". Denna har dock aldrig funnits eller kommer finnas. Det kommer alltid förbli en kompromiss mellan olika saker. Men det är ju detta som gör det så kul, att hela tiden försöka förbättra. ok då, gör ett litet inlägg på hur jag menar, men tro nu inte det är för att retas. Vill bara ge en förklaring hur JAG tolkar din frågar. För fria tyglar åt en allt för entusiastisk ingenjörsstudent är inte alltid bra... ![]() ![]() Ett chassi som är så vridstyvt som möjligt kontra vikt och den budget jag har. (Återkommer med CAD:ar, beräkningar och siffror när detta är klart.) En hjulupphängning som ger mig den karaktär på förändringar som jag vill ha och är justerbart för de tänkbara scenarion bilen ska utsättas för. (CAD:ar, beräkningar osv kommer när det är klart.) Fjäderfrekvenser som ballanserar upp bilen dynamiskt efter vad som finns tillgängligt i form av hjulavtrycksarea och fjäderväg, eller tvärt om. (Kräver mer räkna för att ge ett tillräkligt hyffsat svar.) Jag kanske är en allt för grå och trist person för din fråga eller gjorde den sådan... Sorry. ![]() Förslag på en bil utan många fel: McLaren F1. Både vad den säger till mitt ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Ska läsa inläggen i tråden med nöje. För alla är nog inte så som jag...får vi hoppas. hehe |
||
Det är väl tyvärr så att svaret på frågan är:
"Det beror på...." Typ: Hur kuperad eller platt är banan/banorna? Vad för typer av svängar (hastighet, nyper, öppnar, hela sektioner där den ena påverkar nästa...), vad för däck? Ska den bara köra ett snabbat varv eller flera? Hur många? Motortyp? Dvs en generell 100% perfekt lösning finns absolut inte. Men om man bara backar av lite lite lite från 100% så är ju F1'orna ganska snabba ![]() Ja... svammel svammel från min sida... _________________ ![]() |
||
![]() |
||
Det första som dök upp i huvudet var Göran Malmbergs "Väghållningsboken". Känns som att hans Pantera är tillräckligt fulländad för att vara svaret på frågeställningen.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Utan att egentligen veta något
![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Re: Hur skulle ett PERFEKT chassi/hjulupphängning se ut?
Inte lätt att få svar från teoretiker..... ![]() Fjäderkonstanter hit och bla bla.... ![]() Min vision är en bil med så mycket kraft så man skiter på sej.......det ska vara en stel eller dedion bakvagn som ska hängas upp optimalt ...framvagn med dubbla a-armar och massor med roliga vinklar och finnesser......Öhlinare och allt ska ha en stor fjädrinsväg....... Chassit i aluminium med motorn fram och en låda som går att växla utan koppling........och någon udda kaross i glasfiber. Kolfiber tycker jag är overkill.......det ska gå att laga på ett enkelt sätt, när man satt skiten i räcket. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Vision:
oändligt lätt, oändligt styv, oändlig motoreffekt, oändligt hög downforce, bromsar med oändligt hög temperaturtålighet och däck med oändligt hög slitage ochtemperatur tålighet och en oändligt hög friktionskoefficient. Begränsningen sätts av människan som kör som kan utsätta sig för öändligt höga g-krafter i alla riktningar. Hur mycket personen tål beror på hur länge peronen tänkt köra, men mer än 10-g med g-dräkt är nog inte att rekomendera under några längre stunder. Temat här är oändligt, vilket är en utopi. Visionen blir alltså att byga en bil där människan sätter gränsen. Vad jag vet har det aldrig tillverkats en bil som inte människan klarat tygla. Förutom skrönan med raketmotorbilen som flög in i en bergvägg...... ![]() ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Frågan är om det inte finns en hel drös med bilar som människan misslyckats med att tygla fullt ut? Att komma iväg utan kärringstopp, runda Ica och sen hem igen är en sak ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||
Tjaa LeMans Mercorna, verkade ju inte helt lätt-tyglade av Webber med compani ![]() ![]() |
||
Jag fick ursprungsfrågan av Sveriges Telivision för något år sedan. De ville att jag skulle "filosofera" fram den perfekta banracern. Tillsist hamnade jag ungefär i Daniels resonemangsloop som avslutas med ett antal oändlighets-statements, så det vart inget vidare.
Vad gäller Mercorna hade de glömt att förse dem med stig-spak, så de gick inte att kontrollera i den riktningen... Annars hade den nog bara gjort ett skutt på en två-tre meter upp innan Webber fått ner den lagom till bromspunkten! om man börjar i min favoritände med att skaffa sig oändligt bra däck kan man sedan glömma resten (utom oändlig effekt). Så för mig är den perfekta hjulupphängningen en upphängning som inte finns därför att däcket själv hanterar alla variationer. Andreas: Jag skulle med glädje läsa igenom dina beräkningar på den perfekta bilen utan att somna. Så lägg ut dem på sidan bara. Vad ingenjörsstuderar du? / Jonas Jarlmark |
||
Aktiv aerodynamik är inte tillåtet... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (5585 totalt) |