Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3857 besök totalt |
Jag tycker förstås att "6000 papp om året" också är rätt mycket.
![]() Peter G, Jag läste någonstans att det står i instruktionsboken att man ska räkna med hårt slitage av drivlinan om man använder "sportigaste" läget i SMG2-lådan. Då finns väl risken att BMW menar att det är orsaken till att bilen klonkar? En annan sak jag "har fått för mig" är att bilen loggar varje start man gör med startfunktionen i bilen. Än så länge har jag inte provat någon BMW med SMG av något slag, men skulle gärna göra det om någon har en till övers en stund. När jag var starter på Blackrace tyckte jag det lät som om CSL:en som deltog växlade långsamt, men känslan kanske är annorlunda bakom ratten. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Re: Köpa M3:a med eller utan SMG II?
om du är på jakt efter en M3 -02 så är min kompis Mats bil till salu ,bilen finns i Stockholm Den har det mesta i utr väg tex SMGII TV/Nav 19" Fälgar mm om du är intresserad så har av dig så sätter jag i hopp er _________________ Pelle Mattsson Btg: 9:04:8 Scuderia Hanseat våren -09 |
||
Lennart, du har säkert helt rätt även om jag faktiskt inte kan dra mig till minnes den formuleringen. I mitt fall handlar det dock om att leffarna på BMW byter bakdiff (alltså hela klumpen), sänker ner bilen, jag sätter mig i den och gör en växling från 1:an till 2:an till 3:an på låga varvtal (2,500 - 3,000) och det låter; KLONK och KLONK. Är det mig det är fel på då....? Nu är jag lite surare än vanligt eftersom de med stor sannolikhet hällt i fel olja vid det senaste bytet (ska vara en superspecialhymledumle-olja som kostar fett med müsli) vilket gör att diffen låter TUGG, PANG, KNAK, GNÄLL när man svänger.... >
![]() ![]() Vad gäller den berömda Launch Control-funktionen så har du helt rätt. Den loggas. Men, det som loggas kan alltid raderas..... Dock är inte det relevant i mitt fall ( ![]() LC ska jobba i 2 steg, där man själv kan avgöra funktionen. Om man vill bränna däck (undrar vem som inte klarar av det genom att bara gasa ![]() om man däremot gör ovan beskrivna, men trycker ned gasen sakta, sakta tills gaspedalen går i golvet och sedan släpper spaken så är det tänkt att bilen ska pumpa med kopplingen, dvs använda den som anti-spinn, så att man kommer iväg jätte-jättefort. Nu funkar ju inte det så jäkla bra, då rå.... Man får släppa gasen och joxa iaf för att få till en schysst start. Då tycker jag att det går fortare att starta som vanligt och modulera gaspådraget. |
||
Min upplevelse av M3SMGII är att den är förbaskat kul att köra och att finessen med mellangas är bra porrig.
Däremot så gäller det att justera växlingsprogram manuellt mellan olika körsätt, fast man helst vill ha det vassaste hela tiden. Att cruisa på program 6 funkar inte så bra. Det blir ryckigt och det låter om drivlinan när man växlar. LC funktionen testades givetvis, med julostar och fuktig vägbana. Yiihaaa, bilen rörde sig knappt ur fläcken, mer än i sidled, med låst diff och varvtalsregulatorn tuggandes mot stoppet..... ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Funkar alldeles utmärkt att köra ryckfritt när man lärt sig hur man skall lätta resp. möta med gasen vid växlingar. Vet man om att man skall göra det så tar det max en halvtimme innan man fått fason på det. Sen tycker jag inte det finns ngn anledning att köra på S6 som kräver avslagen DSC när man kör lite lugnare så det får nog bli att byta program ändå. Som tur är gör man det som i en handvändning eller rättare sagt, med en knapptryckning. ![]() |
||
Jag kör läge 5 manuellt och läge 3 automat. Enda gången jag kör automat
är när jag talar i telefon i stan. Lådan funkar superbra men några få undantag. I vardagtrafik kan den få för sig att växla ner för den tycker att varvet är för lågt. LC funkar dåligt, svårt att göra bra starter. På bana är det jätteskönt med SMG. Särskilt i nedväxlingarna och även uppväxlingar i kurvor. Om man ska "rejsa" vid ett rödljus med antisladdsystemet inkopplat så får bilen spelet mellan ettan och tvåan. Bakhjulen vill spinna och all effekt stryps. Känns som att åka in i en vägg. Mellan tvåan och trean är det lite lugnare men symptomen finns där. Med avslagen DSC så tjuter det till lite vid fullgasväxlingarna Har inte haft några problem med min bil än. Diffen börjar nog tröttna nu för det låter som en köttkvarn när jag svänger i tex en rondell. _________________ ![]() Jan Nagy |
||
|
||
|
||
E36 har väl en vanlig lamelldiffbroms med konstant bromsverkan, medans E46 har en med variabelt ingrepp som styrs automatiskt mellan 0-100% ingrepp. Det är vad jag har läst men det stämmer lite illa med vad Jan sa om köttkvarnsljud i rondeller. Fast nu vet jag inte hur hårt Jan kör i rondeller, det kanske inte är utan att det ger ett visst mått av broms i diffen. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3857 besök totalt |