Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpa M3:a med eller utan SMG II?
<<   1, 2
3857 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag tycker förstås att "6000 papp om året" också är rätt mycket.

Peter G,
Jag läste någonstans att det står i instruktionsboken att man ska räkna med hårt slitage av drivlinan om man använder "sportigaste" läget i SMG2-lådan. Då finns väl risken att BMW menar att det är orsaken till att bilen klonkar? En annan sak jag "har fått för mig" är att bilen loggar varje start man gör med startfunktionen i bilen.

Än så länge har jag inte provat någon BMW med SMG av något slag, men skulle gärna göra det om någon har en till övers en stund.
När jag var starter på Blackrace tyckte jag det lät som om CSL:en som deltog växlade långsamt, men känslan kanske är annorlunda bakom ratten.

Stockholm
Här sen Feb 2003

Re: Köpa M3:a med eller utan SMG II?

Peter Uddfors skrev:
Har börjat fundera på nästa bil och sneglar på M3:a 2001-2002 och undrar om man skall leta efter bilar med eller utan SMG. Vilket är bäst på bana, vanlig körning och vad ger bäst andrahandsvärde? Finns det andra saker att tänka på utrustningsmässigt? Av vad jag hört så skall man undvika bilar med SMG I.

om du är på jakt efter en M3 -02 så är min
kompis Mats bil till salu ,bilen finns i Stockholm

Den har det mesta i utr väg tex

SMGII
TV/Nav
19" Fälgar
mm
om du är intresserad så har av dig så sätter jag i hopp er

Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re: Köpa M3:a med eller utan SMG II?

PelleM skrev:
om du är på jakt efter en M3 -02 så är min
kompis Mats bil till salu ,bilen finns i Stockholm

:woot:

Stockholm
Här sen Mar 2003

Lennart, du har säkert helt rätt även om jag faktiskt inte kan dra mig till minnes den formuleringen. I mitt fall handlar det dock om att leffarna på BMW byter bakdiff (alltså hela klumpen), sänker ner bilen, jag sätter mig i den och gör en växling från 1:an till 2:an till 3:an på låga varvtal (2,500 - 3,000) och det låter; KLONK och KLONK. Är det mig det är fel på då....? Nu är jag lite surare än vanligt eftersom de med stor sannolikhet hällt i fel olja vid det senaste bytet (ska vara en superspecialhymledumle-olja som kostar fett med müsli) vilket gör att diffen låter TUGG, PANG, KNAK, GNÄLL när man svänger.... >

Vad gäller den berömda Launch Control-funktionen så har du helt rätt. Den loggas. Men, det som loggas kan alltid raderas..... Dock är inte det relevant i mitt fall ( ) eftersom jag knappt använt funktionen. När jag var nere på BMW M i Garching för ett par år sedan så hade de en genomgång av SMG och då speciellt LC. De sa då (på en direkt fråga från undertecknad) att man inte fick göra fler än 5 LC på raken. Sen var man tvungen att vänta minst 5 minuter så att kopplingen fick svalna. Jag har även för mig att den instruktionen är införd i manualen.

LC ska jobba i 2 steg, där man själv kan avgöra funktionen. Om man vill bränna däck (undrar vem som inte klarar av det genom att bara gasa ) så ska man koppla ur DSC, ändra till läge 6, hålla foten på bromsen och trycka växelspaken framåt och hålla den där. Därefter flyttar man över foten till gasen och trycker den i botten snabbt. Det enda som händer är att varvet ökas till 3,400 eller nåt. När man sedan släpper spaken så tar det hus i h-vete...

om man däremot gör ovan beskrivna, men trycker ned gasen sakta, sakta tills gaspedalen går i golvet och sedan släpper spaken så är det tänkt att bilen ska pumpa med kopplingen, dvs använda den som anti-spinn, så att man kommer iväg jätte-jättefort. Nu funkar ju inte det så jäkla bra, då rå.... Man får släppa gasen och joxa iaf för att få till en schysst start. Då tycker jag att det går fortare att starta som vanligt och modulera gaspådraget.

www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Min upplevelse av M3SMGII är att den är förbaskat kul att köra och att finessen med mellangas är bra porrig.

Däremot så gäller det att justera växlingsprogram manuellt mellan olika körsätt, fast man helst vill ha det vassaste hela tiden. Att cruisa på program 6 funkar inte så bra. Det blir ryckigt och det låter om drivlinan när man växlar.

LC funktionen testades givetvis, med julostar och fuktig vägbana. Yiihaaa, bilen rörde sig knappt ur fläcken, mer än i sidled, med låst diff och varvtalsregulatorn tuggandes mot stoppet.....

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Aldrig hört någon säga att launch controllen funkar... Men det gör inte ett skvatt i mina ögon Men konstigt att BMW missat så?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Lennart Mäkinen skrev:
Jag tycker förstås att "6000 papp om året" också är rätt mycket. .

Va mkt fel det blev!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:
Däremot så gäller det att justera växlingsprogram manuellt mellan olika körsätt, fast man helst vill ha det vassaste hela tiden. Att cruisa på program 6 funkar inte så bra. Det blir ryckigt och det låter om drivlinan när man växlar.

Funkar alldeles utmärkt att köra ryckfritt när man lärt sig hur man skall lätta resp. möta med gasen vid växlingar. Vet man om att man skall göra det så tar det max en halvtimme innan man fått fason på det. Sen tycker jag inte det finns ngn anledning att köra på S6 som kräver avslagen DSC när man kör lite lugnare så det får nog bli att byta program ändå. Som tur är gör man det som i en handvändning eller rättare sagt, med en knapptryckning.
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Jag kör läge 5 manuellt och läge 3 automat. Enda gången jag kör automat
är när jag talar i telefon i stan. Lådan funkar superbra men några få
undantag. I vardagtrafik kan den få för sig att växla ner för den tycker
att varvet är för lågt. LC funkar dåligt, svårt att göra bra starter.
På bana är det jätteskönt med SMG. Särskilt i nedväxlingarna och
även uppväxlingar i kurvor. Om man ska "rejsa" vid ett rödljus med
antisladdsystemet inkopplat så får bilen spelet mellan ettan och tvåan.
Bakhjulen vill spinna och all effekt stryps. Känns som att åka in i en vägg.
Mellan tvåan och trean är det lite lugnare men symptomen finns där.
Med avslagen DSC så tjuter det till lite vid fullgasväxlingarna
Har inte haft några problem med min bil än. Diffen börjar nog tröttna nu
för det låter som en köttkvarn när jag svänger i tex en rondell.

Jan Nagy
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003

Det är oljan, Jan. Kolla mitt inlägg längre upp.

www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Peter Gutniak skrev:
Det är oljan, Jan. Kolla mitt inlägg längre upp.

Tack. Ska höra med åf.
Vill du testa klonket på min bil i morgon som vi talade om?
Skickar pm.

Jan Nagy
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003

Låter som en plan. Jag ringer. thumbs up

www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Angående det malande och morrande ljudet från diffen pga av fel olja, det kan faktiskt bli bättre om amn får i rätt sorts olja och kör med den ett tag.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jan Nagy skrev:

Vill du testa klonket på min bil i morgon som vi talade om?

Jaja, ni kan sluta med era kodord

Turbo²

Här sen Jan 2003

Har E36 bakaxlarna några sådana här beteenden? (morrande och liknande)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Turbo² skrev:

E36 har väl en vanlig lamelldiffbroms med konstant bromsverkan, medans E46 har en med variabelt ingrepp som styrs automatiskt mellan 0-100% ingrepp.

Det är vad jag har läst men det stämmer lite illa med vad Jan sa om köttkvarnsljud i rondeller. Fast nu vet jag inte hur hårt Jan kör i rondeller, det kanske inte är utan att det ger ett visst mått av broms i diffen.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Turbo² skrev:

Nej, men några få äldre M3'or viner lite om bakaxeln precis som andra bilar kan göra.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Turbo² skrev:

Nää...dom skäller för det mesta istället

Köpa M3:a med eller utan SMG II?
<<   1, 2
3857 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande