| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Totallängd kontra trattlängd
|
1476 besök totalt |
|
Spelar längden på trattarna någon roll om totallängden blir samma. Som exempel, jag har en spjälllösning som ger en totallängd på 310mm, där trattarna är 100mm, dvs övriga systemet är 210mm, sen har jag en annan spjällösning där totalängden också är 310 mm men trattarna är bara 50mm, övriga systemet är då 260 mm, då jag använder längre insugsrör samt spjällhus. Blir det någon skillnad på dessa två olika setups? _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
|
Borde inte alt.1 flöda vara teoretiskt liiite bättre med de data som givits? Tratten kan ju kona, insugsrören gör det inte, om man inte har väldigt speciella insugsrör iaf.
om skillnaden sen ens blir mätbar, tveksamt.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Re:
Det beror väl på vilket varvtal du vill ha de avstämda för... Hmm... var la jag nu länken till den sidan där man kunde räkna ut lämpliga länder på insug i förhållande till vartal? Jag återkommer när jag hittar den. _________________ Mattias Meldert |
||
|
hittade sidan:
http://www.bgsoflex.com/auto.html välj: Intake Runner Harmonic Pulse Prediction Stoppar man in din insugsläng så får man följande resultat: Input length is 15 inches For 2nd harmonic, RPM range is from 7992 to 9698 with a pulse strength of 10 percent For 3rd harmonic, RPM range is from 6005 to 6863 with a pulse strength of 7 percent For 4th harmonic, RPM range is from 4682 to 5235 with a pulse strength of 4 percent Sen är jag inte helt på det klara hur du vill nyttja dessa pulser, men insuget är alltså extra effektivt vid dessa varvtalsområden. Det här är givetvis en förenkling, man kan göra betydligt mer avancerade beräkningar, det finns någon lotusprogramvara (freeware) där man kan göra en lite mer avancerad beräkning på en encylindrig motor EDIT: Här finns mer att läsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27103 _________________ Mattias Meldert |
||
|
Re:
Hur mycket ska du varva? För maxeffekt runt 7500 rpm bör 4 dm vara en bra utgångspunkt, lite mer om du vill ha ett bra bottenregister. 3 dm är troligen för kort. Men det beror på flera faktorer. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1476 besök totalt |