Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Dra åt bältet!!
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5172 totalt)
Kim Frederiksen
Skurup
Här sen Feb 2006
Inlägg: 392


Trådstartare
Såg denna i ett engelsk forum..


Killen hadde inte dragit till bältet ordentligt i rallybilen..

http://briskoda.net/motorsport-discussion/h-s-caution-multipoint-harnesses-warning-explicit-gruseome-pics/129912/

VARNING!!! mycket grymma bilder...

_________________
Kim Frederiksen

Nissan S14a -97 2.2 Mazworx

BMW 325iM Touring <--- Saknat..

Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car...
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11803

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kim Frederiksen skrev:
Såg denna i ett engelsk forum..


Killen hadde inte dragit till bältet ordentligt i rallybilen..

http://briskoda.net/motorsport-discussion/h-s-caution-multipoint-harnesses-warning-explicit-gruseome-pics/129912/

VARNING!!! mycket grymma bildar...


Yuck, jag har ont utan att ha blivit utsatt stackars sate.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20111



Örk, det är väl sånt som kallas megawedgie...

Koppla till HANS på detta så finns det ju hakremsstrypning också.

Själv tyckte jag det var mycket praktiskt när jag fortfarande körde med stol på skenor, då var det lätt att ploppa bak ett par hack, spänna bältet och sen pressa fram stolen för att få max passning runt bäckenbenet.
Med helt fast stol så är det inte lika enkelt eftersom spännena alltid hamnar knasigt i förhållande till stolshålen (och man kan inte dra som man behöver när man sitter där själv).
Det bästa hade varit spännen som dras åt genom att dra ändarna framåt (precis som axelremmarna). Då skulle man ju tom kunna spänna grenbältena utan att få hjänblödning (med fingrarna fipplande under stolen).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3450



nä fy fan! de var de äkligaste so-far jag har sett

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



Jovani skrev:
nä fy fan! de var de äkligaste so-far jag har sett


Sen MÅSTE man ju kolla även om man vet att det är äckligt

_________________
Martin Öberg
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11803

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jovani skrev:
nä fy fan! de var de äkligaste so-far jag har sett


slettet (får nog ändra texten om 10 sekunder)

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8432



Men är detta verkligen sant? Jag är av flera anledningar skeptisk. Bara för att ta en, hur skulle ett spänt bälte förändrat situationen? Ingen spänner väl bältet över pungen ändå?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20111



BTG skrev:
Men är detta verkligen sant? Jag är av flera anledningar skeptisk. Bara för att ta en, hur skulle ett spänt bälte förändrat situationen? Ingen spänner väl bältet över pungen ändå?
Slappa bälten runt grenen/höfterna spänns upp med axelremmarna. Då plockas krockkrafterna upp av axelremmar+grenremmar, utan hjälp av höftremmarna.
Jag misstänker att han inte fick så stora blåmärken efter höftremmarna som han borde om de suttit rätt.

Förmodligen får man lite av samma problem om låset hamnar lite för högt upp, höftremmarna smiter då inte åt på bästa sätt och man sitter lite mer som i en "nätkasse" än fäst med ett bälte stumt över höfterna.
Ett bra mått är nog att man bör sitta fast även innan man kopplar i axelremmarna (men det är ju lätt att vara präktig ).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11949



Urk

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2637



Mats Thur skrev:
Urk



Kan inte någon bara förklara innehållet, så slipper jag kolla på bilderna... Jag är en vekling..

_________________
--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20111



FredrikÅ skrev:
Mats Thur skrev:
Urk
Kan inte någon bara förklara innehållet, så slipper jag kolla på bilderna... Jag är en vekling..
Kulpåsen har klämts ihop, spruckit och innehållet hänger ut...
Att beskriva det i ord kan ge tillräckligt kräkframkallande bilder i skallen. (vi saknar den riktiga kräksmilyn i uppsättningen)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kim Frederiksen
Skurup
Här sen Feb 2006
Inlägg: 392


Trådstartare
hur stor är risken för såkallad submarining??

azzå åka nedanut et fyrpunktsbälte i ett frontalkrasch?

_________________
Kim Frederiksen

Nissan S14a -97 2.2 Mazworx

BMW 325iM Touring <--- Saknat..

Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car...
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6110



ajajajajajajajajajajajajajaj aj aj aj oaj

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Helvete, ska man föredra 5 eller 6 punktsbälten? Hade 5-punktsbälte gjort nån skillnad?

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
toddan
Pedersöre Finland
Här sen Apr 2007
Inlägg: 11



Vill inte tänka på hur de skulle ha sett ut med 5-punkts bälte.

_________________
Tord Åkerman
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1345



Fy fan jag brukar inte må illa av magstarka bilder men det här gav fan kräkkänsla

Stackars kille, fy F*N vad ont det måste ha gjort

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Björn Klang
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 318



Helt ärligt! Jag tittade på bilden för snart två dar sedan, men den dyker fortfarande upp på näthinnan med jämna mellanrum. Detta tätt följt av smärta i skrevet samt kalla kårar längst ryggraden.

_________________
MVH Björn Klang
Alfa Romeo GTV - 85
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1208



punkrock gillar jag! men pung-krock kan jag vara utan
Så jag avstår att titta på bilderna
måste klara av julbordet på julafton

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Bilderna är ju långt ifrån mysiga.. Mardrömmar får man av mindre..

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Huvudrollen i nötknäpparen

Ja, Jag är ett sådant avtrubbad barn :P

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Kim Frederiksen skrev:
hur stor är risken för såkallad submarining??

azzå åka nedanut et fyrpunktsbälte i ett frontalkrasch?
Det är alltid stor risk för underglidning om man bara har 4-punkts. Höftremmarna lyfts uppåt när axelremmarna spänns och kroppen glider framåt. Risken kan minskas med en bra utformning och lutning av stolens botten samt givetvis även med var infästningspunkterna till bältet är placerade. Den bästa lösningen är dock att ha 5- 6-punkts rem (som är väl spänd och riktigt monterad).
Statens Väg och Trafikforsknings Institut (VTI) gjorde för ett antal år sedan en serie slädprov där man testade olika "rallybälten" och "rallystolar". Jag har läst rapporten från dessa prov. Även om jag har en del invändningar till både hur man valde att utföra och proven och jämföra resultaten sinsemellan så visar de dock med stor tydlighet att 4-punktsbälten inte är lämpliga att avända.


Efter beskrivningarna av bilderna i länken har jag valt att inte titta på dem. Har två kompisar som råkat ut för samma sak (fast i helt andra sporter) och deras personliga beskrivningar räcker långt!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Bilder o videos
Dra åt bältet!!
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5172 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande