| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Omreg till 2sits M3 E46 med skalstolar, eventuella problem?
|
1336 besök totalt |
|
När blommorna blommar ut i vår skall ju bilen, en 2003 års modell m3 e46 besiktigas. Tänkte då omregga den som 2 sits då jag inte orkar hålla på och stoppa in inredningen igen sen ut med direkt. Min fråga då, blir det några problem att regga och ha skalstolarna i ? Mvh Christian _________________ Rejsas egna TOYBOY Christian Ek M3 E46 SMGII Carbonsvart Hellre avåkt än frånåkt! |
||
|
_________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||
|
Jag besiktade idag med skalstol på förarplats, ingen anmärkning om detta, däremot på att ett parkeringsljus var trasigt så det är väl lite upp till besiktaren.
Trots detta verkade han ha koll på läget då han berättade att det satt justerbara dämpare/fjädrar/krängisar runt om och att det skulle kunna tänkas att bilen hade körts på bana... Jag är nöjd med min anmärkning
Det beror helt på om besiktningsmannen bryr sig. Enligt regelverket är det inte tillåtet att montera skalstol. Pga att den inte är xx-märkt (ce eller nåt ditåt).
_________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||
|
Re: omreg till 2sits M3 E46 med skalstolar, eventuella probl
det är väl täckts förut när det gäller regbesiktning, ha endast de ändringar som är aktuella för regbesiktning monterade, allt annat ska vara original. Sen har vi ju detta med helbilsgodkännande, där är det i princip tvärstopp emd regbes av andra ändringar än dragkrok etc (där tillverkaren tydligen typat det eller nåt). Det finns mycket matnyttigt i Burreggningsrtråden (läs den bakifrån). om bilen inte har nåt större värde som bruxbil (det dräller ju av E46or) och du har en SBF tävlingslicens så är ju Standardrallybil ett alternativ (Bur, förare&kartläsare enligt nationellt reglemente (stol+bälten), inga 3punkt kvar, inget rattlås, annat mekaniskt stöldlås, fritt nyttjande på väg om föraren har aktuell SBF tävlinslicens) När man väl har vadat igenom alternativen så är nån dags arbete att bygga fram/tillbaka varje år inte alltför blodigt. Man får ju möjlighet att städa lite extra (men det betyder ju inte att man gör det iaf). |
||
|
Denna tråden får mig att dra mig till minnes sist jag läste vägtrafikkungörelsen eller vad den heter.
"Helbilsgodkännandet" sätter ju käppar i hjulen för i stort sett vad som helst. MEN som jag också tolkade det så kunde man få en bil nationellt godkänd. Dvs registrera om bilen till ett nationellt godkännande, med modifieringar som egentligen är ok, men inte ok pga man gått ifrån utförandet för helbilsgodkännandet. Har jag fattat fel ? om inte så borde det finnas utrymme för att sätta in andra stolar och sen "typa om" bilen _________________ Mats Andersen |
||
|
Visst går det att få en bil nationellt godkänd. Problemet är att om det ska göras som "vanlig" bil så krävs det en mängd prover, för stolar och stolsinfästningar ska man till exempel via en godkänd teknisk tjänst visa att det håller för vissa påfrestningar.
Särdirektivet som gäller är 74/408/EEG, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/ Det är prov i stil med: 3. Provning av hållfastheten hos sätets fästanordningar och dess inställnings-, spärr- och förskjutningsanordningar 3.1 En längsgående horisontell retardation på minst 20 g skall ansättas under 30 ms i framåtgående riktning på fordonets hela kaross eller en representativ del av denna, i enlighet med kraven i punkt 1 i tillägg 3. Det är i praktiken närapå omöjligt för en privatperson att lösa detta. Den möjlighet som finns, är "som vanligt" ombyggt fordon eftersom intygskraven är helt annorlunda. Men för att få nyttja dem räcker det ju inte att bara byta stolar och montera bur... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
jösses verkar ju vara mer krångligt detta än det är att återmontera inredningen och kasta ut den sen igen direkt :P Suck
_________________ Rejsas egna TOYBOY Christian Ek M3 E46 SMGII Carbonsvart Hellre avåkt än frånåkt! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1336 besök totalt |