Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Trenger råd.. 944 o bromsar
1270 besök totalt
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203


Trådstartare
Trenger råd.. 944 o bromsar

Nå har jeg lest minst 300 innlegg her om bremseskiver; kryo-behandlede, slitsade, hålborrade, 1-2-4-6-kolvsok osv osv...
I forbindelse med racerigget av vår 944NA långloppsbil har vi hatt mange a-ha opplevelser i det siste . Oftest så er det myter som blir odelagt av hardcore facts.

Bromsar... "bigger is better" tänkte vi (vi var sikkert de forste ), "med storre bremser kan vi bremse senere == bedre enn å bruke penger på mer power under huven". Som tänkt, så gjort.... Og om noen få dager ankommer våre nye TurbOS/S4-kalipere. I forbindelse med at jeg leter etter skiver til de nye kaliperne så har jeg begynt å tvile.

Har vi med vår utrimmede 944 i det hele tatt har behov for så store bremser? Med max dekksbredde 205, originale motor (163HK) og en vekt på noe under 1100kg - vil de store bremsene (som også krever 16" felg) være en ulempe for oss?

Etterpåklokskap er også klokskap....men det koster litt mer

mvh,
orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Re: Trenger råd.. 944 o bromsar

orjan Sandland skrev:
Har vi med vår utrimmede 944 i det hele tatt har behov for så store bremser? Med max dekksbredde 205, originale motor (163HK) og en vekt på noe under 1100kg - vil de store bremsene (som også krever 16" felg) være en ulempe for oss?

Etterpåklokskap er også klokskap....men det koster litt mer

mvh,
orjan


om Turbo S-bromsarna är direkt olämpliga vet jag inte, men vi kör med originalok + originalskivor (944 -84 NA) med Pagidbelägg (orange bak, blå fram) och det fungerar utmärkt. Vi valde att behålla originalbromsarna efter att ha snackat med andra 944-åkare som hade byggt liknande bilar.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag håller med Dan, jag tror inte dom är direkt olämpliga, men det är nog mer än ni behöver....

Men passar dom verkligen direkt på? Jag har för mig det är annat nav man behöver oxo etc.

Min 924:a har om jag fattat det rätt ventilerade (men inte borrade eller slitsade) skivor från 944 N/A. Orginal enkelkolvs bromsok, blå Pagid belägg, ganska rejäla kylslangar och bromsvätska från närmaste macken (dvs inte dyr superracingvätska) och det funkar alldeles utmärkt. Ca 180 hk på 1120 kg (tävlingsvikt). Tror mina ok är rätt lika 944 N/A oken. Åker visserligen inte långlopp med den, men ändå....

_________________
Pär Hylander
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Men passar dom verkligen direkt på? Jag har för mig det är annat nav man behöver oxo etc.

Vi må ha en adapter for å feste kaliperne ja.

Sporsmålet er vel ganske komplekst... men vi har jo også et budget vi skal prove å holde oss til, og vi bruker nok minst 10.000 på bremser hvis vi velger å implementere turbo s bremsene (må balansere med standard turbo/s2 bak iflg de som har gjort dette for)...

Noen som vil kjope et par ubrukte S4 kalipere?

orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Eftersom ni väl kör långlopp så kanske man skall ha lite större bromsar än original. Jag skulle föreslå Boxsterbromsar enligt Fredrik Svenssons recept. Det passar precis in i 15" fälgar och är relativt billigt..
Jag intresserad av dina S4 kaliprar!

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Trenger råd.. 944 o bromsar

orjan Sandland skrev:

1
Nå har jeg lest minst 300 innlegg her om bremseskiver; kryo-behandlede, slitsade, hålborrade, 1-2-4-6-kolvsok osv osv...
I forbindelse med racerigget av vår 944NA långloppsbil har vi hatt mange a-ha opplevelser i det siste . Oftest så er det myter som blir odelagt av hardcore facts.
2
Bromsar... "bigger is better" tänkte vi (vi var sikkert de forste ), "med storre bremser kan vi bremse senere == bedre enn å bruke penger på mer power under huven". Som tänkt, så gjort.... Og om noen få dager ankommer våre nye TurbOS/S4-kalipere. I forbindelse med at jeg leter etter skiver til de nye kaliperne så har jeg begynt å tvile.
3
Har vi med vår utrimmede 944 i det hele tatt har behov for så store bremser? Med max dekksbredde 205, originale motor (163HK) og en vekt på noe under 1100kg - vil de store bremsene (som også krever 16" felg) være en ulempe for oss?

Etterpåklokskap er også klokskap....men det koster litt mer

mvh,
orjan

1
Att myter ödeläggs håller jag med om.

2
Bigger är inte bättre. Bigger är tyngre, å är bromsarna överdimensioneraqde drabbas man av för hög ofjädrad vikt.

I en enskilld inbromsning kan man inte stanna fortare för att bromsarna är större. Självklart kan man inte stanna kraftfullt om dom är på tok för små. Men så är inte fallet med en 944a.
Det som avgör hur stor retardation man kan uppnå är däck-gummi och bilens balansering.
Det har i vart fall ingenting med antalet kolvar i oken att göra.
3
Se till att kylningen är perfekt. Blir inte skivorna överhettade så räcker dom till.
Eftersom det är låndistanslopp så måste padsen hålla racet ut. Vilket kan föranleda att större pads behövs.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203


Trådstartare
Utzon skrev:
Eftersom ni väl kör långlopp så kanske man skall ha lite större bromsar än original. Jag skulle föreslå Boxsterbromsar enligt Fredrik Svenssons recept. Det passar precis in i 15" fälgar och är relativt billigt..
Jag intresserad av dina S4 kaliprar!

Jeg _tror_ også at 944 Turbo/S2 bremser ("small black" :-) passer i 15" felg. Vet du hva som er forskjellen på Boxterkalipere kontra 944 Turbo sine?

mvh,
orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203


Trådstartare
Re: Trenger råd.. 944 o bromsar

Göran Malmberg skrev:
2
Bigger är inte bättre. Bigger är tyngre, å är bromsarna överdimensioneraqde drabbas man av för hög ofjädrad vikt.

og med en standardmotor, så skal vi ha minst mulig vikt av alle sorter.
Bremseskivenes egenvekt er visstnok ikke så kritisk som vikten på felg/dekk, da de oftest har en radie som er ca. halvparten av selve hjulet - men dette har jeg jo bare lest om

Citat:
I en enskilld inbromsning kan man inte stanna fortare för att bromsarna är större. Självklart kan man inte stanna kraftfullt om dom är på tok för små. Men så är inte fallet med en 944a.
Det som avgör hur stor retardation man kan uppnå är däck-gummi och bilens balansering.

Eksakt - og med våre max 205 dekkbredde, så er vel problemet heller at vi har for lite gummi mot asfalten.
Bilens balansering er litt forskjovet fra standard 50/50 pga. lättningen, men vi må vel gjore en corner balancing på den for å se hvor ille det har blitt.

Citat:
Se till att kylningen är perfekt. Blir inte skivorna överhettade så räcker dom till.

Vi har 2stk 3" ror fra luftinntak i fronten som skal bak til bremsene - og vi håper at vi klarer å få nok luftflow over bremsene.

Citat:
Eftersom det är låndistanslopp så måste padsen hålla racet ut. Vilket kan föranleda att större pads behövs.

Vi prover oss forst med standard ok, en bra bromsvätska, PF belaegg og bra kylning, så får vi heller legge penger i bra däck.
Skulle vi ha behov for bättre bromsar, så får vi vel heller oppgradere til Turbo eller Boxter ok.

Takk for bra innspill. Jeg er klar for å bytte ut tastatur-racingen med asfalt-racing nå - men forst litt vinter

mvh,
orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



orjan Sandland skrev:

Jeg _tror_ også at 944 Turbo/S2 bremser ("small black" :-) passer i 15" felg. Vet du hva som er forskjellen på Boxterkalipere kontra 944 Turbo sine?

mvh,
orjan


De gamla 944 Turbo/S2 passar troligen i 15" fälg. Det är nog ingen större skillnad i storlek mellan Boxster och "small black"
(944 Turbo 86-89 har 298 x 28mm skivor Boxster har 298 x 24mm)

Jag har ett par riktigt fina 944 Turbo/S2 kaliprar att byta med om du är intresserad...

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Trenger råd.. 944 o bromsar

orjan Sandland skrev:

1
og med en standardmotor, så skal vi ha minst mulig vikt av alle sorter.
Bremseskivenes egenvekt er visstnok ikke så kritisk som vikten på felg/dekk, da de oftest har en radie som er ca. halvparten av selve hjulet - men dette har jeg jo bare lest om
2
Eksakt - og med våre max 205 dekkbredde, så er vel problemet heller at vi har for lite gummi mot asfalten.
Bilens balansering er litt forskjovet fra standard 50/50 pga. lättningen, men vi må vel gjore en corner balancing på den for å se hvor ille det har blitt.
3
Vi har 2stk 3" ror fra luftinntak i fronten som skal bak til bremsene - og vi håper at vi klarer å få nok luftflow over bremsene.
4
Vi prover oss forst med standard ok, en bra bromsvätska, PF belaegg og bra kylning, så får vi heller legge penger i bra däck.
Skulle vi ha behov for bättre bromsar, så får vi vel heller oppgradere til Turbo eller Boxter ok.
5
Takk for bra innspill. Jeg er klar for å bytte ut tastatur-racingen med asfalt-racing nå - men forst litt vinter

mvh,
orjan


1
Vad gäller roterande massa så har du rätt. Men bromsskivans vikt liksom ok mm, påverkar den sk "ofjädrade" vikten på samma sätt som hjulet. Det vill säga att den rör sig efter vägens ojämnheter. Och därför måste kontroleras av stötdämpare och fjädrar. Är den vikten för tung så hinner inte hjulet följa med vägens ojämnheter.
2
Man behöver inte vara orolig om det inte är exakt 50-50. Men bilen måste balanseras för den viktfördelning den nu har.
3
Försök å hitta nån beskrivning hur luften ska riktas mot skivorna. Luften bör in i "ögat" på en ventilerad skiva. Det krävs skrudar av plåt mm. Så kylningen blir jämn och effektiv.
4
Mycket intelligent ide. Man byter sådant som inte räcker till. Man riskerar annars att göra av med pengar i onödan. Färska däck är odiskutabelt bland det bättre.
5
Alltid roligt att kuna vara till hjälp
MVH
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Vår Volvo 240 har ungefär samma vikt och hk, kanske lite tyngre med förare, och vi kör med originalbromsar till 240, alltså 4-kolvsok med ventilerade skivor fram och icke ventilerade bak. Helt utan extra kylning. Sist körde vi med Kumho V70A-däck (205x50-15) och trots 8 timmars körning märktes det knappt på beläggen fram, men bakbeläggen hade kanske bara klarat 4-6 timmar till eller nåt sånt. Vi körde med PFC-97 fram och nåt Mintex-belägg bak. Frambeläggen har nu gått ca 17 timmar totalt och är längt ifrån halvslitna, så det funkar troligen ganska bra med originalprylar förutom bättre belägg. Men om man kan öka kylningen är det förstås bra.

Det som jag saknar är möjlighet till bromsbalans och helst skulle jag vilja slippa bromsservot, för nu tar de lite väl mycket så det blir svårdoserat. Speciellt när vacumet inte riktigt håller sig konstant. Men, men, allt sånt kostar pengar och så länge det är annat som ger mer för varvtiderna så blir nog bromsarna kvar som de är, förutom möjligen ventilierade skivor bak och en ställbar reducerventil till bakbromsarna.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



AndersY skrev:


Det som jag saknar är möjlighet till bromsbalans och helst skulle jag vilja slippa bromsservot, för nu tar de lite väl mycket så det blir svårdoserat. Speciellt när vacumet inte riktigt håller sig konstant. Men, men, allt sånt kostar pengar och så länge det är annat som ger mer för varvtiderna så blir nog bromsarna kvar som de är, förutom möjligen ventilierade skivor bak och en ställbar reducerventil till bakbromsarna.


Japp, det kostar 169 kr

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2695&highlight=

Iofs funkar detta bara bra om ni har tydligt överbromsat i en ände av bilen i alla väder.

_________________
Pär Hylander
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Vi (Red Devil, ERF #39) har kört med originalbromsar på vår långloppsracer (en 944a) och inte haft några problem med överhettning.
På kanske 10h rejs så har det bara gått ett fåtal millimeter på beläggen fram. Vi kör med pagid blå/orange (fram/bak, minns inte vad som är fram resp. bak) och castrols jättedyra bromsvätska. Bilen har kanske 165hk men väger knappt 1000kg. Vi har satt in bromskylningsslangar från de gamla dimljus-hålen i fronten.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



borg skrev:
Vi (Red Devil, ERF #39) har kört med originalbromsar på vår långloppsracer (en 944a) och inte haft några problem med överhettning.
På kanske 10h rejs så har det bara gått ett fåtal millimeter på beläggen fram. Vi kör med pagid blå/orange (fram/bak, minns inte vad som är fram resp. bak) och castrols jättedyra bromsvätska. Bilen har kanske 165hk men väger knappt 1000kg. Vi har satt in bromskylningsslangar från de gamla dimljus-hålen i fronten.


Blå Fram, orange Bak. Castrol SRF och så en bromsvåg för bromsjustering (som nästan står i botten framåt, trots olikstora huvudcylindrar)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Allmänt banåkaforum
Trenger råd.. 944 o bromsar
1270 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande