Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
W6? (splittad tråd)
1, 2   >>
2363 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17965


Trådstartare
Är det W6 i nya Audi/VW? Jag trodde de använde VR6 fortfarande.
De både sa och skrev W6 på Prestanda igår. Hur ser en sån ut?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



hmm W6... man kanske skulle kunna göra en motor med två cyl per bank.. men det blir nog en \|/ sån motor då..

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Lennart Mäkinen skrev:

De både sa och skrev W6 på Prestanda igår. Hur ser en sån ut?

Som en VR6.

Jag tror de ändrade namnet när det började bygga W8:an (som har 2 cylinderbankar) annars hade det kanske blivit lite förvirrande...
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17965


Trådstartare
Andreas Persson skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

De både sa och skrev W6 på Prestanda igår. Hur ser en sån ut?

Som en VR6.

Jag tror de ändrade namnet när det började bygga W8:an (som har 2 cylinderbankar) annars hade det kanske blivit lite förvirrande...
Med andra ord kallar de något som nätt och jämnt är ett V för W? Det verkar ju logiskt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Lennart Mäkinen skrev:
Andreas Persson skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

De både sa och skrev W6 på Prestanda igår. Hur ser en sån ut?

Som en VR6.

Jag tror de ändrade namnet när det började bygga W8:an (som har 2 cylinderbankar) annars hade det kanske blivit lite förvirrande...
Med andra ord kallar de något som nätt och jämnt är ett V för W? Det verkar ju logiskt.


Nåja, det är ju inte Audi eller VW själva som kallar det W iaf....om det inte rör sig om just W-motorer (ex W8, W12, osv).

http://www.audi.se/page_1604.shtml
http://personbilar.volkswagen.se/page_1133_content.shtml

_________________
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17965


Trådstartare
Atariman skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Med andra ord kallar de något som nätt och jämnt är ett V för W? Det verkar ju logiskt.


Nåja, det är ju inte Audi eller VW själva som kallar det W iaf....om det inte rör sig om just W-motorer (ex W8, W12, osv).
Vilken vinkel är det på W8 och W12? W12 är väl "två VR6:er" med några grader mellan?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Lennart Mäkinen skrev:
Atariman skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Med andra ord kallar de något som nätt och jämnt är ett V för W? Det verkar ju logiskt.


Nåja, det är ju inte Audi eller VW själva som kallar det W iaf....om det inte rör sig om just W-motorer (ex W8, W12, osv).
Vilken vinkel är det på W8 och W12? W12 är väl "två VR6:er" med några grader mellan?



Det är 72º mellan cylinderraderna och 15º mellan cylidrarna i varje rad.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



VR6 är ju inte riktigt V6.. nästan en mellanting mellan V6 o rak 6a

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Eric Josefsson skrev:
VR6 är ju inte riktigt V6.. nästan en mellanting mellan V6 o rak 6a


Me endast en topp så är det en sned rak 6:a för mig iaf

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Eric Josefsson skrev:
VR6 är ju inte riktigt V6.. nästan en mellanting mellan V6 o rak 6a


Exakt - varvid också VAG kallade det VR6 till att börja med, men då merparten av den tilltänkta kundkretsen tydligen inte tycktes kapabla att koppla vad det var för något så kallade man motortypen helt sonika V6. Är det så konstigt?

_________________
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



om förtydligande behövs så är det såhär det ligger till...



och angående att kalla det W6 så var de bara ytterligare en felsägning från prestanda
De V6 som finns nu är i grund och botten samma motor som VR6 med den huvudsakliga skillnaden att det är 4v teknik...

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17965


Trådstartare
Jag vill se liknande bilder på W8 och W12. Vem går ut i garaget och plåtar?
VR6-maskinerna är det trevligaste jag kört från den koncernen. De låter inte lika sinnesslöa som vissa andra maskiner.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Spectre

Här sen Jan 2003
Inlägg: 32



Lennart Mäkinen skrev:
Jag vill se liknande bilder på W8 och W12. Vem går ut i garaget och plåtar?
VR6-maskinerna är det trevligaste jag kört från den koncernen. De låter inte lika sinnesslöa som vissa andra maskiner.


Jag hade kunnat visa dig ett gäng såna bilder, men har tappat bort utbildningshandboken för just motorer i Phaeton.
W12 6.0 ser ut som en vanlig V-motor utifrån sett eftersom den har två toppar, men har som sagt 4 cylinderrader.
Tänk dig motorn som David visade här, fast två stycken monterade i 72 graders vinkel.

Motorn har för övrigt två motorstyrdon.
Kika ner i Phaeton nån gång, svårt att tänka sig att det sitter en 6 liter stor spis där nere, grymt kompakt.
Tycker du om VR6 så kommer du älska W12, bästa motorn jag har kört. Punkt slut.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Lite ytterligare info för intresserade:

http://www.vr-ole.de/was%20ist%20ein%20vr.htm

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Ulf Bergh
Norrköping
Här sen Nov 2003
Inlägg: 4



V-mototer med liten vinkel är i sig inget nytt.
Klassiska Lancia Fulvia HF hade V4- motor med 12 graders vinkel.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Det är sällan det är några nyheter som är nyheter... Direktinsprutade bensinare som mitsu marknadsförde som en nyhet är ju gaaaammal teknik.. merca hade ju det i måsvingen ju.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Ulf Bergh skrev:
V-mototer med liten vinkel är i sig inget nytt.
Klassiska Lancia Fulvia HF hade V4- motor med 12 graders vinkel.


VR-motorerna har ju dock cylindrarna liggande "omlott".

_________________
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Någon som får ihop W6 rent matematiskt?

W12 = fyra cylinderbanker á tre cylindrar, en topp per två banker.
W8 = fyra cylinderbanker á två cylindrar, en topp per två banker.
W6 = tre cylinderbanker á två cylindrar???

Sätter min femkrona på att Prestanda svamlar som vanligt...

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Rocco-82 skrev:
Sätter min femkrona på att Prestanda svamlar som vanligt...


Det har vi redan konstaterat.

_________________
Citera
Ulf Bergh
Norrköping
Här sen Nov 2003
Inlägg: 4



Atariman skrev:
Ulf Bergh skrev:
V-mototer med liten vinkel är i sig inget nytt.
Klassiska Lancia Fulvia HF hade V4- motor med 12 graders vinkel.


VR-motorerna har ju dock cylindrarna liggande "omlott".


Hm.. det ju precis det som Lanciamotorn också har.
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Ulf Bergh skrev:
Atariman skrev:
Ulf Bergh skrev:
V-mototer med liten vinkel är i sig inget nytt.
Klassiska Lancia Fulvia HF hade V4- motor med 12 graders vinkel.


VR-motorerna har ju dock cylindrarna liggande "omlott".


Hm.. det ju precis det som Lanciamotorn också har.


Åhå, där ser man... har du ngn länk till mer info?

_________________
Citera
Allmänt banåkaforum
W6? (splittad tråd)
1, 2   >>
2363 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande