| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
S: Lysholm kompressor *SÅLD*
|
2 besök senaste veckan (3063 totalt) |
|
Hej!
Jag har en skruvkompressor som jag tyvärr måste göra mig av med
Har tyvärr inte de ekonomiska förutsättningar för att bygga den motor som jag skulle vilja ha. Så det är lika bra att någon annan använder kompressorn till något kul
Jag vill poängtera att jag inte har provkört kompressorn. Den snurrar lätt och låter inte illa, men jag har alltså inte haft den på en bil. Förra ägaren hade den bara liggandes han med. (förbannelse tro? )
Lysholm OA2076 heter kompressorn (har hört att den skall ha suttit originalmonterad på en mercedes med motorvolym på 2,5L. Något som låter bekant för någon?) Citerar faktabladet: Supercharger type OA 2076 Built in pressure ratio 1,6 Displacement Litres/rev 0,76 Max speed rpm (cont.) 15000 Max cap. M3/min 10,5 Måtten.. Längd 230mm (plus 30mm remskiva och 30mm anslutning) Bredd 155mm Höjd 105mm (plus 70mm hög anslutning) Lite bilder måste man ha
Pris tänker ni? Tja.. Jag hade tänkt mig 4000kr. Men jag är inte omöjlig
Men till de som kommer med skambud - det är ett jävligt snyggt bokstöd..
Finns i borås, men har inga problem att åka en sväng Är tex i göteborg ganska ofta.
Annars finns det ju bussgods! Kontakta mig via PM, speedlimit200@hotmail.com eller 0702-529603 (mellan 07-17 svarar jag inte, men som tur är så finns ju mobilsvar )
Mvh Peter _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||
|
Hej,
Svarar åt lillebror, han hade tänkt att nyttja den på en 2,5 liters sexa. Mvh Christer , a.k.a Storebror _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
|
Jag skulle säga att den är väl liten för en 2.5l motor. Varvar man max 7krpm och drevar den så den gör 15kprm vid maxvarv får man 0.76(15/7)=1.62l/vevaxelvarv. Lite lite på en motorvolym som drar 1.25l/vevaxelvarv.
(Nu har väl motorn inte 100% fylnadsgrad, och man kan övervarva kompressorn något, men det är också en del förluster). (Med förbehåll för tankevurpor )
_________________ Markus Ålind |
||
|
Re:
Ahaa, där ser man! Själv är jag inte kunnig inom detta område
Så den skulle passa bättre på en 2l-maskin med andra ord?
Tack iaf, då vet man lite mer om kompressorn! Mvh _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||
![]() |
SÄLJES
|
2 besök senaste veckan (3063 totalt) |