Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
S: Lysholm kompressor *SÅLD*
2 besök senaste veckan (3063 totalt)
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462


Trådstartare
S: Lysholm kompressor *SÅLD*

Hej!

Jag har en skruvkompressor som jag tyvärr måste göra mig av med
Har tyvärr inte de ekonomiska förutsättningar för att bygga den motor som jag skulle vilja ha. Så det är lika bra att någon annan använder kompressorn till något kul

Jag vill poängtera att jag inte har provkört kompressorn.

Den snurrar lätt och låter inte illa, men jag har alltså inte haft den på en bil. Förra ägaren hade den bara liggandes han med. (förbannelse tro? )


Lysholm OA2076 heter kompressorn (har hört att den skall ha suttit originalmonterad på en mercedes med motorvolym på 2,5L. Något som låter bekant för någon?)

Citerar faktabladet:

Supercharger type
OA 2076
Built in pressure ratio
1,6
Displacement Litres/rev
0,76
Max speed rpm (cont.)
15000
Max cap. M3/min
10,5

Måtten..
Längd
230mm (plus 30mm remskiva och 30mm anslutning)
Bredd
155mm
Höjd
105mm (plus 70mm hög anslutning)

Lite bilder måste man ha












Pris tänker ni? Tja.. Jag hade tänkt mig 4000kr. Men jag är inte omöjlig
Men till de som kommer med skambud - det är ett jävligt snyggt bokstöd..

Finns i borås, men har inga problem att åka en sväng Är tex i göteborg ganska ofta.
Annars finns det ju bussgods!

Kontakta mig via PM, speedlimit200@hotmail.com eller 0702-529603 (mellan 07-17 svarar jag inte, men som tur är så finns ju mobilsvar )

Mvh Peter

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
Carrera84
Falköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 151



kompressor

hej är intresserad till vilken motorvolym passar kompressorn?

mvh Rickard

_________________
Rickard Svedberg
Citera
Carrera84
Falköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 151



kompressor

hej är intresserad till vilken motorvolym passar kompressorn?

mvh Rickard

_________________
Rickard Svedberg
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



Hej,
Svarar åt lillebror, han hade tänkt att nyttja den på en 2,5 liters sexa.
Mvh Christer , a.k.a Storebror

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1873



Jag skulle säga att den är väl liten för en 2.5l motor. Varvar man max 7krpm och drevar den så den gör 15kprm vid maxvarv får man 0.76(15/7)=1.62l/vevaxelvarv. Lite lite på en motorvolym som drar 1.25l/vevaxelvarv.

(Nu har väl motorn inte 100% fylnadsgrad, och man kan övervarva kompressorn något, men det är också en del förluster).

(Med förbehåll för tankevurpor )

_________________
Markus Ålind
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462


Trådstartare
Re:

Qaz skrev:
Jag skulle säga att den är väl liten för en 2.5l motor. Varvar man max 7krpm och drevar den så den gör 15kprm vid maxvarv får man 0.76(15/7)=1.62l/vevaxelvarv. Lite lite på en motorvolym som drar 1.25l/vevaxelvarv.

(Nu har väl motorn inte 100% fylnadsgrad, och man kan övervarva kompressorn något, men det är också en del förluster).

(Med förbehåll för tankevurpor )


Ahaa, där ser man! Själv är jag inte kunnig inom detta område
Så den skulle passa bättre på en 2l-maskin med andra ord?

Tack iaf, då vet man lite mer om kompressorn!

Mvh

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462


Trådstartare
SÅLD till en mycket trevlig herre

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
SÄLJES
S: Lysholm kompressor *SÅLD*
2 besök senaste veckan (3063 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande