Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Krocktest i Trafik magasinet
1, 2, 3   >>
4325 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Krocktest i Trafik magasinet

Såg ni krocktestet i trafikmagasinet i går. Fy fan... ....det är bra att bli lite påmind ibland.

För er som inte såg det........kolla TV-tablån för repris...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Re: Krocktest i Trafik magasinet

ButterflyRacing skrev:
Såg ni krocktestet i trafikmagasinet i går. Fy fan... ....det är bra att bli lite påmind ibland.

För er som inte såg det........kolla TV-tablån för repris...


Skrämmande, undrar hur vår A-Corsa skulle må efter ett möte med Volvon eller BMWn i den farten? Skulle man ens förstå att mer än en bil varit inblandad i olyckan?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230



Nu såg inte jag detta igår, men här är länk om repotaget. Ser skrämmande ut.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6919&a=136973

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det var nog bland det jävligaste jag sett.
hade varit intressant att se hur skadorna blivit om dom smällt precis rakt in i varann och inte lätt offset som nu.
det här skulle dom använda i förebyggande syfte hos trafikskolorna, istället för en massa teorier i böckerna.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
dude skrev:

hade varit intressant att se hur skadorna blivit om dom smällt precis rakt in i varann och inte lätt offset som nu.


ja..det hade varit intresant.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Men erfarenhet från jobbet (krockanalytiker på Volvo) kan jag säga att i den farten skulle det ha sett minst sagt otäckt ut även om de träffat med hela fronten. Kanske något deformation men ändå väldigt otäckt!
Såg tyvärr inte programmet igår, får kolla reprisen.
Det hade varit intressant att se hur det hade sett ut om de hade valt t ex en Range Rover istället. I så fall hade nog personbilen slitits i stycken helt och hållet.
Problemet är ju, som ni vet, att för att få bilen att hålla ihop i så hög fart måste den vara ortoligt hård. Detta skulle tyvärr dock innebära att man skulle slå ihjäl sig om man krockade i lägre farter istället då en hård bil ger en hård "krockpuls" (extremt hög negativ acceleration).

Jag tror också att det skulle vara nyttigt att visa liknande saker på körskolor och gärna även på annat vis också. Det ger en tankeställare

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Nån som spelade in? Det känns ju som om den videon borde cirkuleras lite på bilforum för att folk skall få sig en tankeställare...

En sak bara, vaddå 193Km/h i relativ fart? Bränner man in i ett träd eller bergvägg så är det ju lika illa (värre då det knappast finns krockzon) men då går det ju "bara" runt hundra blås, logiken haltar...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



MaZ skrev:
En sak bara, vaddå 193Km/h i relativ fart? Bränner man in i ett träd eller bergvägg så är det ju lika illa (värre då det knappast finns krockzon) men då går det ju "bara" runt hundra blås, logiken haltar...


Lite dumt skrivet. Krocken motsvaras av att den ena bilen står stilla och den andra kör, med samma offset, i 193 km/h in i den stillastående.
Motsvarar teoretiskt av en bergvägg i halva farten (om bilarna är lika tunga om bergvägen inte deformeras)

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864



Ladda hem Realplayer..så kan ni se det på datorn.
Inte för att man skall svära här men...Fy Fan...vilken djävla smäll.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17964



För er som i likhet med mig vägrar installera Real Player så går första reprisen idag vid 16.55 om jag inte är felunderrättad.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



16.55 stämmer överens med SVT's tablåer iaf

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Tack Lennart... thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Nu kanske jag hade lite "förhandsaningar" pga av era kommentarer men jag trodde att det skulle vara värre...

Hur det skulle gått vete sjutton men de i baksätet skulle ju iaf inte dött med 100% säkerhet. Knappast de fram heller. Jag har sett bilar i verkligheten så varit mer illa däran. Inga 960 lr. 525 iofs. som väl får anses som jämntunga och rel. säkra för sin tid.

Mvh/Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
BTG skrev:
men jag trodde att det skulle vara värre...............

.....................Knappast de fram heller.


Vad har du tittat på........Du har bara sett fotona va..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Volvons framhjul sitter i bakkant av förardörren..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Det här med relativfarten 193 km/h.

om det är som det var i inslaget, två bilar som kör i hastigheten v(1)= 96.5 km/h = vardera så blir den totala energin:

E= (m(bmw)*v(1)^2 + m(volvo)*v(1))/2 vi säger att m(bmw)=m(volvo)=m vilket ger

E= m*v(1)^2

För en bil med massan m (samma som ovan) som kör i v(2)=193 km/h är rörelseenergin:

E = m*v(2)^2 /2 = m*(v(1)*2)^2 /2= 2*m*v(1)^2

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Daniel Bengtsson skrev:
Det här med relativfarten 193 km/h.

om det är som det var i inslaget, två bilar som kör i hastigheten v(1)= 96.5 km/h = vardera så blir den totala energin:

E= (m(bmw)*v(1)^2 + m(volvo)*v(1))/2 vi säger att m(bmw)=m(volvo)=m vilket ger

E= m*v(1)^2

För en bil med massan m (samma som ovan) som kör i v(2)=193 km/h är rörelseenergin:

E = m*v(2)^2 /2 = m*(v(1)*2)^2 /2= 2*m*v(1)^2


förutom att jag inte fattar vad dina uträkningar betyder , så var det en jävla smäll .

och jag tror inte en kropp i baksätet klarat den påfrestningen i smällen oavsett den slagit i nåt eller inte.
hur många G kan det varit som mest?.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Daniel Bengtsson skrev:
Det här med relativfarten 193 km/h.

om det är som det var i inslaget, två bilar som kör i hastigheten v(1)= 96.5 km/h = vardera så blir den totala energin:

E= (m(bmw)*v(1)^2 + m(volvo)*v(1))/2 vi säger att m(bmw)=m(volvo)=m vilket ger

E= m*v(1)^2

För en bil med massan m (samma som ovan) som kör i v(2)=193 km/h är rörelseenergin:

E = m*v(2)^2 /2 = m*(v(1)*2)^2 /2= 2*m*v(1)^2


ok. Ser bra ut (E=½mv²). Vad blev slutsatsen, poängen? Vilken "smäll" är värre? ensam bil i 193 vs två bilar i halva hastighten?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Jag såg just reprisen..........och dom filmar aldrig BMWn från den skadade sidan.........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Westfield skrev:
ok. Ser bra ut (E=½mv²). Vad blev slutsatsen, poängen? Vilken "smäll" är värre? ensam bil i 193 vs två bilar i halva hastighten?


Det är mer energi i en bil som går 193 än det är i två bilar som går i halva hastigheten (dubbelt så mycket energi närmare bestämt).
Men smällen blir lika hård ändå.

Varför?

Jo, om man frontar med två bilar i halva hastigheten så kommer båda bilarna att stå stilla när dom skrynklat ihop sig färdigt.

Men om man kör 193 och törnar in en en stillastående bil så kommer båda bilarna att vara i rörelse när dom skrynklat färdigt. Det är alltså dit energidifferansen tar vägen.

_________________
William Ekström
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



När jag gjorde halkan så fick vi se liknande filmer bla en BMW 5 serie E39 smälla fronta en lycktstolpe av den gamla typen i ca 100km/h. den lycktstolpen gick igenom hela bilen och stannade i baksätet sedan. det får en att fundera. För 100km/h håller man ju vanligtvis på vanliga motorvägar. Det varett litet wakeup call det där.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Allmänt banåkaforum
Krocktest i Trafik magasinet
1, 2, 3   >>
4325 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande