Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4325 besök totalt |
Krocktest i Trafik magasinet
Såg ni krocktestet i trafikmagasinet i går. Fy fan... ![]() För er som inte såg det........kolla TV-tablån för repris... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Re: Krocktest i Trafik magasinet
Skrämmande, undrar hur vår A-Corsa skulle må efter ett möte med Volvon eller BMWn i den farten? Skulle man ens förstå att mer än en bil varit inblandad i olyckan? ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Nu såg inte jag detta igår, men här är länk om repotaget. Ser skrämmande ut.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6919&a=136973 |
||
det var nog bland det jävligaste jag sett.
hade varit intressant att se hur skadorna blivit om dom smällt precis rakt in i varann och inte lätt offset som nu. det här skulle dom använda i förebyggande syfte hos trafikskolorna, istället för en massa teorier i böckerna. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
ja..det hade varit intresant. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Men erfarenhet från jobbet (krockanalytiker på Volvo) kan jag säga att i den farten skulle det ha sett minst sagt otäckt ut även om de träffat med hela fronten. Kanske något deformation men ändå väldigt otäckt!
Såg tyvärr inte programmet igår, får kolla reprisen. Det hade varit intressant att se hur det hade sett ut om de hade valt t ex en Range Rover istället. I så fall hade nog personbilen slitits i stycken helt och hållet. Problemet är ju, som ni vet, att för att få bilen att hålla ihop i så hög fart måste den vara ortoligt hård. Detta skulle tyvärr dock innebära att man skulle slå ihjäl sig om man krockade i lägre farter istället då en hård bil ger en hård "krockpuls" (extremt hög negativ acceleration). Jag tror också att det skulle vara nyttigt att visa liknande saker på körskolor och gärna även på annat vis också. Det ger en tankeställare _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Nån som spelade in? Det känns ju som om den videon borde cirkuleras lite på bilforum för att folk skall få sig en tankeställare...
En sak bara, vaddå 193Km/h i relativ fart? Bränner man in i ett träd eller bergvägg så är det ju lika illa (värre då det knappast finns krockzon) men då går det ju "bara" runt hundra blås, logiken haltar... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Lite dumt skrivet. Krocken motsvaras av att den ena bilen står stilla och den andra kör, med samma offset, i 193 km/h in i den stillastående. Motsvarar teoretiskt av en bergvägg i halva farten (om bilarna är lika tunga om bergvägen inte deformeras) _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Nu kanske jag hade lite "förhandsaningar" pga av era kommentarer men jag trodde att det skulle vara värre...
Hur det skulle gått vete sjutton men de i baksätet skulle ju iaf inte dött med 100% säkerhet. Knappast de fram heller. Jag har sett bilar i verkligheten så varit mer illa däran. Inga 960 lr. 525 iofs. som väl får anses som jämntunga och rel. säkra för sin tid. Mvh/Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Vad har du tittat på........Du har bara sett fotona va..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det här med relativfarten 193 km/h.
om det är som det var i inslaget, två bilar som kör i hastigheten v(1)= 96.5 km/h = vardera så blir den totala energin: E= (m(bmw)*v(1)^2 + m(volvo)*v(1))/2 vi säger att m(bmw)=m(volvo)=m vilket ger E= m*v(1)^2 För en bil med massan m (samma som ovan) som kör i v(2)=193 km/h är rörelseenergin: E = m*v(2)^2 /2 = m*(v(1)*2)^2 /2= 2*m*v(1)^2 _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
förutom att jag inte fattar vad dina uträkningar betyder ![]() ![]() och jag tror inte en kropp i baksätet klarat den påfrestningen i smällen oavsett den slagit i nåt eller inte. hur många G kan det varit som mest?. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
ok. Ser bra ut (E=½mv²). Vad blev slutsatsen, poängen? Vilken "smäll" är värre? ensam bil i 193 vs två bilar i halva hastighten? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Jag såg just reprisen..........och dom filmar aldrig BMWn från den skadade sidan.........
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det är mer energi i en bil som går 193 än det är i två bilar som går i halva hastigheten (dubbelt så mycket energi närmare bestämt). Men smällen blir lika hård ändå. Varför? Jo, om man frontar med två bilar i halva hastigheten så kommer båda bilarna att stå stilla när dom skrynklat ihop sig färdigt. Men om man kör 193 och törnar in en en stillastående bil så kommer båda bilarna att vara i rörelse när dom skrynklat färdigt. Det är alltså dit energidifferansen tar vägen. _________________ William Ekström |
||
När jag gjorde halkan så fick vi se liknande filmer bla en BMW 5 serie E39 smälla fronta en lycktstolpe av den gamla typen i ca 100km/h. den lycktstolpen gick igenom hela bilen och stannade i baksätet sedan. det får en att fundera. För 100km/h håller man ju vanligtvis på vanliga motorvägar. Det varett litet wakeup call det där.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4325 besök totalt |