| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Diagonaldäck vs Radialdäck
|
2 besök senaste veckan (3341 totalt) |
|
Kör nu med Avon acb10 som är ett diagonaldäck men har fått för mej att ett radialdäck är bättre däck
Närapå alla nya däck är ju radialdäck så vilka fördelar kan ett diagonaldäck ha mot radialdäcket eller tvärtom? |
||
|
Min uppfattning är att det är bättre att åka diagonal....om men inte kan optimera hjulvinklarna.
Tex. Om man har stel bakaxel. Kanman optimera alla vinklar...är nog ett radial snabbare. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
|
||
|
Re:
Lekmannamässig analys men det verkar som om radialdäcken är "spetsigare" i greppet, dvs det behöver vara närmare "rätt" vinkel för att funka medans ett diagonaldäck är mera förlåtande och ger bra grepp även utanför det smala fönster som ett radialdäck funkar. Så om man kan kontrollera vinklarna (och vet vad däcken gillar) så ger det mer grepp med radial men annars diagonal, precis som Håkan skriver. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Som jag har lärt mig har ett radialdäck oftast en viss slip-vinkel som ger mest sidokraft. Går man över den vinkeln kommer däcket istället förlora sidokraft.
Radialdäcket däremot har inget "max" utan ger mer och mer sidokraft vid större slipvinkel. Som tidigare talare också nämt kan också radialdäcken prestera större sidokraft än motsvarande diagonal. Har också hört/läst att det tydligen var ont om raceförare som klarade av att hantera radialdäcken när radialdäcken kom, då det innebär en helt annan körstil gentemot radialdäcken. Från att köra på sladd genom kurvor till att ligga "precis" på gränsen. /Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
![]() |
Däck för banåka
|
2 besök senaste veckan (3341 totalt) |